پنجشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰
برپایی «ایستگاه مطالعه کتاب» در هفته کتاب

علی فرخنده گفت: در هفته کتاب «ایستگاه مطالعه کتاب» با هدف وقف در گردش، برپا خواهد شد که از این طریق افرادی که کتابی را مطالعه کرده‌اند، می‌توانند با حضور در این ایستگاه‌ها، کتاب‌شان را به دیگری واگذار و کتاب جدید بگیرند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، علی فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبی، در گفت‌وگو با ستاد خبری سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی بیان کرد: به مناسبت فرا رسیدن هفته کتاب در شورای سیاستگذاری از امام‌جمعه شهرهای مختلف این استان درخواست شده تا بخشی از خطبه‌های خود را در نماز جمعه به موضوع کتاب و کتابخوانی و لزوم ترویج فرهنگ مطالعه اختصاص دهند.
 
وی افزود: همچنین در این هفته برنامه‌هایی همچون دیدار با نماینده ولی‌فقیه، برپایی محفل اُنس با قرآن با حضور بانوان اهل تسنن و تشیع، بازدید و سرکشی از کتابخانه‌های استانی و کتابفروشی‌ها در سطح استان انجام می‌شود.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبی با اشاره به برخی دیگر از برنامه‌های ویژه هفته کتاب در این استان، گفت: تور پیاده‌روی با حضور فعالان عرصه کتاب و جمعی از جوانان و برپایی ایستگاه هدیه کتاب در مرکز شهرها از دیگر برنامه‌هاست. در فضای مجازی نیز گروهی با موضع کتاب و کتابخوانی به تولید محتوا خواهند پرداخت.
 
فرخنده در ادامه با تأکید بر اهمیت نهادینه کردن مقوله کتاب و کتاب‌خوانی، اظهار کرد: به اعتقاد من پیش ‌از موضوع کتاب و کتاب‌خوانی، بحث «مهندسی کتاب» اهمیت دارد. محتوای مورد نیاز مردم را باید در قالب‌هایی مانند کتاب‌های جیبی با موضوعاتی همچون مثل صداقت، راست‌گویی، امانت‌داری و... در اماکن عمومی در دسترس عموم مخاطبان قرار داد. این کتاب‌های کوچک که در حکم ساندویچ‌های مغزی هستند، می‌توانند ضمن پر کردن بخشی از زمان مخاطبان در اماکن عمومی، نیاز فکری آن‌ها را نیز تأمین کند. بر همین اساس طرح «توزیع کتاب‌های کوچک جیبی در اماکن عمومی»، بخشی از فعالیت‌های ما در هفته کتاب است.
 
وی ادامه داد: آموزش ‌و پرورش در نهادینه کردن فرهنگ مطالعه، نقش کلیدی داشته و دارد. با انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با آموزش‌ و پرورش و دراختیار گذاشتن کتاب‌های مناسب برای کتابخانه‌های مدارس، می‌توان این موضوع را ساماندهی کرد. باید موضوع خلاصه‌نویسی کتاب‌ها، در دستور کار مدارس قرار گیرد. به این ‌ترتیب ضمن در دسترس قرار گرفتن کتاب‌های مختلف برای بچه‌ها، با خلاصه‌نویسی این آثار، زمینه فهم دقیق‌تر مطالب کتاب مهیا می‌شود.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبی در پایان با اشاره به برپایی ایستگاه‌های مطالعه کتاب در استان خراسان جنوبی، گفت: در هفته کتاب میز خدمتِ «ایستگاه مطالعه کتاب» با هدف وقف در گردش، برپا خواهد شد که از این طریق افرادی که کتابی را مطالعه کرده‌اند، می‌توانند با حضور در این ایستگاه‌ها، کتاب‌شان را به دیگری واگذار و کتاب جدید بگیرند. ویژه برنامه‌ای در صداوسیمای استانی که در آن هر روز یک کتاب معرفی، نقد و بررسی خواهد شد نیز از دیگر فعالیت‌های استان خراسان جنوبی در هفته کتاب است.
 
سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» از ۲۱ تا ۲۷ آبان‌ماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها