دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱
30آبان آخرین مهلت ثبت‌نام در بخش رقابتی جشنواره عمار

مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره عمار گفت: فیلم‌سازان تا 30 آبان فرصت دارند آثار خود را در بخش رقابتی ثبت کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ نشست خبری سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» امروز صبح در محل شهادت آرمان علی‌وردی در شهرک اکباتان برگزار شد، به همین دلیل پس از برگزاری نشست، این محل گلباران شد.
حمید صالحی دبیر اجرایی جشنواره فیلم «عمار»، پدر شهید آرمان علی‌وردی، سعید خورشیدی مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره و سهیل اسعد دبیر جشنواره عمار در این نشست صحبت کردند.
صالحی با اشاره به آغاز فراخوان این دوره از جشنواره از مهرماه و اکران آثار از دی ماه گفت: فیلم‌سازان تا 30 آبان فرصت دارند آثار خود را در بخش رقابتی ثبت کنند. بخش رقابتی در بخش‌های فیلم داستانی، پویانمایی، مستند و… برگزار می‌شود و محورهای جشنواره موضوعاتی نظیر «رؤیای ایرانی»، «نقد درون‌گفتمانی»، «نهضت جهانی مستضعفین» و… است.
صالحی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: علاقه‌مندان فرهنگی می‌توانند فیلم‌های سینمایی «بی‌رو»، «لوپتو» و «سویپر» را در اکران‌های مردمی به نمایش بگذارند، دوستان ما در 30 شهر سینماهای تعطیل و نیمه‌تعطیل را تحویل گرفتند تا این آثار را به نمایش بگذارند. ما امسال مستندهایی را درباره شهید آرمان علی‌وردی و برخی شهدای شاهچراغ هم در جشنواره خواهیم داشت.
پدر شهید آرمان علی‌وردی دیگر سخنران این جلسه بود. او درباره پسرش گفت: نمی‌توان آرمان را در چند کلمه توصیف کرد، چون متدین، مذهبی و امام‌حسینی(ع) بود. او در طول زندگی خود جهادی بود، همیشه برای هم‌نوع خود پیش‌قدم می‌شد که نمونه آن را در سیل، کرونا و… می‌توان دید. هفته پیش بود که به ما خبر دادند او صدمه دیده است، اما وقتی به بیمارستان رفتیم متوجه شدیم که او شهید شده است.
سعید خورشیدی در بخش دیگری از این جلسه گفت: برای جشنواره عمار، افتخاری است که مراسم آغازین خود را در چنین مکانی برگزار می‌کند. ما معتقدیم خانواده، مرام و آرمان‌های شهدا پشتوانه حقیقی جشنواره عمار هستند و برگزاری چنین مراسم‌هایی و حضور خانواده شهدا صرفاً یک امر نمادین نیست. برداشت ما در جشنواره عمار این است که تجدید میثاق، ارتباط با خانواده شهدا کارکرد نمادین ندارد، بلکه به ما یادآوری می‌کند قرار است در پناه شهدا و استمراربخش چنین آرمان‌هایی باشیم و امیدوارم بدون تزلزل این مسیر را امتداد ببخشیم.
خورشیدی یاد و خاطره نادر طالب‌زاده را گرامی داشت و گفت: امسال جای او واقعاً خالی است. یکی از نکاتی که در پاسداشت شخصیت نادر طالب‌زاده می‌توانم بگویم این بود که در سه عرصه اندیشه، هنر و رسانه حضور داشت. او فهم دقیقی از رسانه داشت، ضمن اینکه تولیدات متنوعی داشت و به‌نظرم الگویی برای بچه‌های فرهنگی در حوزه انقلاب بود. امسال ما از وجود او بی‌بهره‌ایم اما در جمع شورای سیاستگذاری جشنواره عمار این جمع‌بندی را داشتیم که در خدمت برادر سهیل اسعد باشیم. اسعد هم چهره شناخته‌شده‌ای است و یک ویژگی مشترک با نادر طالب‌زاده دارد، این‌که تجربه زیست در فضای تمدن غرب را دارد ضمن اینکه آگاهانه گفتمان انقلاب اسلامی را انتخاب و در این مسیر حرکت کرد.
فقدان عدالت رسانه‌ای
مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره محور امسال جشنواره عمار را اعلام کرد و گفت: روایت «زن ایرانی» موضوع محوری جشنواره امسال خواهد بود. هر سال یک موضوع به‌عنوان موضوع محوری قرار دارد که امسال، آن موضوع «روایت زن ایرانی» است. یکی از مبانی شکل‌گیری جشنواره عمار توجه به آسیب‌های نظام رسانه‌ای بود. نظام رسانه‌ای ما از فقدان عدالت رسانه‌ای رنج می‌برد، یک سری از دغدغه‌ها و نیازها در جامعه ما در قاب هنر و رسانه دیده نمی‌شود، که اتفاقاً گستردگی هم دارد. یکی از زمینه‌هایی که معتقدیم این ظلم رسانه‌ای نسبت به آن وجود دارد، بحث زن ایرانی است. انقلاب اسلامی به زن ایرانی نشان داد که حضور در اجتماع تعارضی با ارزش‌های دینی و اسلامی ندارد.
سهیل اسعد دبیر جشنواره عمار ضمن تقدیر از زحمات نادر طالب‌زاده و گرامیداشت یاد و خاطره او گفت: ما وارثان حاج نادر هستیم و جایگاه او محفوظ است.
پیوند هنر، اندیشه و رسانه
وی ادامه داد: این رویداد ویژگی‌هایی دارد که من را به‌سمت خود کشاند؛ اصلی در روح این جشنواره وجود دارد که آن را متمایز می‌کند و آن پیوند هنر، اندیشه و رسانه است. من از هنر شروع کردم. در ایام زندگی در آرژانتین بازیگر تئاتر بودم و برایم این یک اساس بود که کاری که می‌کنم هنر داشته باشد وقتی هم به‌سراغ طلبگی رفتم می‌گفتم در کارهایم باید اندیشه وجود داشته باشد، مسئله دیگر توجه به بعد بین‌المللی است، به‌نظرم فضای هنری و رسانه‌ای انقلاب اسلامی نباید در مرزهای ایران محدود بماند، این فرهنگ و سبک زندگی باید در عرصه‌های بین‌المللی به‌عنوان الگو مطرح شود، چون بشریت نیازمند چنین الگوهایی است.
اسعد گفت: مسئله بعدی که برایم خیلی جالب بود و به هویت فرهنگی من خیلی می‌خورد، انتخاب محل‌هایی برای اکران بود که از سینما خارج می‌شد. تبلیغ، حقی برای همه مردمی است، لذا به‌نظرم باید در همه جا تبلیغ کرد. سینما وظیفه خطیری دارد که نباید به یک مکان، زمان و طیف خاصی محدود شود. وقتی مردمی را درگیر مسائل هنری و اندیشه‌ای می‌کنید قدرت توزیع بالا می‌رود. یکی از اشکالاتی که من همیشه مطرح می‌کردم این بود که انگار ما فقط برای تولید خلق شده‌ایم، در حالی که مرحله توزیع هم مهم است و برای این مرحله برنامه خاصی نداریم. یکی از ابتکارات عمار استراتژی داشتن در بخش توزیع است.

این مبلّغ آرژانتینی بیان داشت: افتخارم این است که طلبه حوزه علمیه قم هستم و بزرگترین هویت من مبلّغ بودن من است. من جلسات مختلفی با هنرمندان داشته‌ام، ملاقاتی با رضا کیانیان داشتم و گفتم "من بازیگر بودم و بعد طلبه شدم"، اما او گفت "قصه من به‌عکس است، من طلبه بودم و بعد بازیگر شدم"، اشتباه من این بود که گفتم "باید بازیگری را ترک کنم تا طلبه شوم" و اشتباه کیانیان این بود که گفت "باید طلبگی را رها کنم تا بازیگر شوم"؛ در حالی که این دو مقوله فاصله‌ای با هم ندارند.
دبیر جشنواره عمار گفت: یادم است سیدحسن نصرالله یک‌بار می‌گفت "مدتی به زاهیه در جنوب بیروت می‌رفتیم و می‌دیدیم در ساعاتی آنجا خلوت می‌شود."، تحقیق کردند و دیدند آن ساعات خلوت، مربوط به زمانی بود که سریال یوسف پیامبر(ع) پخش می‌شد، فیلم حضرت مریم(س) هم وقتی در ونزوئلا پخش شد، پدیده قشنگی را رقم زد، ما این فیلم را آنجا پخش کردیم و دیدیم تأثیری که این فیلم داشت از بیست و چند سال اقدام فرهنگی امثال من قوی‌تر بود، قدرت سینما بسیار زیاد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها