چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۸
استاندارد ملی برای مجموعه‌های آرشیوی و کتابخانه‌ای تدوین شد

پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اقدام به تدوین استاندارد ملی «اطلاعات و مستندات (دبیزه‌ها)- مدیریت شرایط محیطی برای مجموعه‌های آرشیوی و کتابخانه‌ای کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، استاندارد ملی «اطلاعات و مستندات (دبیزه‌ها)- مدیریت شرایط محیطی برای مجموعه‌های آرشیوی و کتابخانه‌ای؛ اطلاعات ارزشمندی در ارتباط با توصیه‌ها و راهکارهای مربوط به مدیریت شرایط محیطی در حوزه کتابخانه‌ها و آرشیوها ارائه می‌دهد و برای آرشیوها و کتابخانه‌ها و سایر موسسات کاربرد دارد که حجم بالایی از مجموعه‌های کاغذی، مجموعه‌های با ارزشی از فیلم‌ها، ‌رسانه‌های مغناطیسی،‌ چرم و سایر مواد آلی، غیرآلی یا ترکیبی را نگهداری می‌کنند.
 
بحث‌های گسترده‌ای در حوزه روش‌های حفاظتی پیشگیرانه و واپایش غیر‌فعال‌(کنترل غیرمداخله‌گر) در این استاندارد مطرح شده است.
 
همچنین اطلاعات تفصیلی درباره مدیریت محیط آرشیو یا کتابخانه را با هدف کمک به تعیین اهداف حفاظت و نگهداری و اخذ تصمیم‌های درست در این حوزه، ارائه می‌دهد و بر تعیین اهداف مدیریت زیست محیطی با هدف برآورده ساختن نیازهای حفاظتی و نگهداری مجموعه‌ها تاکید دارد.
 
استاندارد «اطلاعات و مستندات (دبیزه ها) ـ مدیریت شرایط محیطی  که برای مجموعه‌های آرشیوی و کتابخانه‌ای» بر مبنای استاندارد بین‌المللی ISO/TR 19815:2018 تدوین شده است؛ با تلاش و مدیریت دفتر استاندارد ‍پژوهشکده اسناد، متخصصان این حوزه در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و نمایندگان دستگاه‌های مرتبط در 101 صفحه، تدوین شده است.

جمعی از استادان دانشگاه، ‌نمایندگان سازمان ملی استاندارد ایران و نماینده فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در تدوین آن با سازمان همکاری و مشارکت داشته‌اند. فرآیند تدوین، آغاز و برگزاری کمیته ملی در بهار سال 1401 ادامه یافت و این استاندارد با اختصاص شماره ملی 23135 در  پاییز 1401 به چاپ رسیده و  اکنون در وبگاه سازمان ملی استاندارد ایران به نشانی : «http://standard.isiri.gov.ir» قابل دسترس است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها