سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۱:۵۳
دكتر كزازي، رستم و اسفنديار را روايت مي‌كند

هجدهمين درس‌گفتارهايي درباره فردوسي به «روايت رستم و اسفنديار شاهنامه» اختصاص دارد و دكتر ميرجلال‌الدين كزازي در اين‌باره در شهر كتاب مركزي، سخن خواهد گفت./

به گزارش خبرگزاي كتاب ايران(ايبنا)، داستان رستم و اسفنديار از مهم‌ترين داستان‌هاي شاهنامه و شامل ۱۶۷۳ بيت است. شاهنامه‌پژوهان اين سوگواره را داستان‌‌ داستان‌هاي شاهنامه و نقطه‌ اوج حماسه و ايراني‌ترين داستان ايراني دانسته‌اند. در اين داستان، سيماي غالب و مغلوب و مرده و زنده هر دو «تراژيک» است.

هفت‌خوان رستم و اسفنديار تا حد زيادي به هم شباهت دارند و تنها در يک مورد متفاوتند. اسفنديار در خوان پنجم، سيمرغ را مي‌كشد، در حالي‌كه سيمرغ در ادبيات عاميانه‌ پرنده‌ خرد و خوشبختي است. او زال را هنگامي كه كودكي بدون پدر و مادر است پناه مي‌دهد و همواره پشتيبان اوست و در شاهنامه اسفنديار به بهانه ‌مبارزه با جادو، با سيمرغ دشمني مي‌ورزد و عاقبت نيز همين سيمرغ است كه نقطه‌ ضعف اسفنديار رويين‌تن را به زال و رستم نشان مي‌‌دهد.

در اين درس‌گفتارها اساتيد و شاهنامه‌پژوهان هر جلسه با موضوعي نو به بررسي زواياي مختلف حكيم توس مي‌پردازند و گوشه‌هايي از خلاقيت هنري، اسطوره‌اي، داستاني، خصلت‌هاي كنايي، مفهوم‌شناسي حكمت، معرفت‌شناسي، نگره‌هاي ادبي و... را مطرح مي‌کنند.

پيش از اين استاداني چون دكتر مجتبايي، حميديان، سرامي، اسماعيل‌پور، خطيبي، محبتي، راشدمحصل، بلخاري، قنبري، احترامي، آيدنلو، سرمدي، ترابي و شهرستاني با موضوعات متفاوتي، فردوسي و شاهنامه را بررسي كرده‌اند.

هجدهمين مجموعه درس‌گفتارهايي درباره‌ فردوسي به «روايت رستم و اسفنديار شاهنامه» اختصاص دارد که عصر چهارشنبه 2 بهمن‌ماه ساعت ۱۶:۳۰ با حضور دكتر ميرجلال‌الدين كزازي برگزار مي‌شود.

علاقه‌مندان براي شركت در اين درس‌گفتارها به سالن اجتماعات شهر کتاب مركزي ،واقع در خيابان حافظ شمالي، نبش زرتشت شرقي، طبقه اول مراجعه كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها