شنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴
25 دیماه روز تاریخ نگاری انقلاب اسلامی در تقویم ملی ایران شد

نام‌گذاری روز ۲۵ دی ماه به عنوان "روز تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی" در جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با پیشنهاد مراکز اسنادی کشور، به تصویب رسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، 25 دیماه مقارن با انتشار نامه تاریخی امام راحل در سال ۶۷  برای تدوین تاریخ انقلاب اسلامی، به عنوان "روز تاریخ نگاری انقلاب اسلامی" نام‌گذاری شد.
 
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و جمعی از اعضای مجمع هماهنگی مراکز تاریخ پژوهی و بانک‌های اسنادی ایران (مهتاب) طی مکاتبه‌ای در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواستار نامگذاری روز ۲۵ دی ماه به عنوان «روز تاریخ نگاری انقلاب اسلامی» در تقویم رسمی کشور شدند.
 
این پیشنهاد پس از بررسی در جلسه ۷۷۱ شورای فرهنگ عمومی کشور، برای درج 25 دیماه در تقویم رسمی کشور به عنوان "روز تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی" به تصویب رسید.
 
شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در جلسه اخیر خود که در تاریخ 26/7/1401 و به ریاست سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، این پیشنهاد را به تصویب رساند. بنابراین 25 دیماه در تقویم رسمی کشور به عنوان «روز تاریخ نگاری انقلاب اسلامی» ثبت شد. امام خمینی (قدس سره) در تاریخ 25 دی‌ماه سال 1367، با صدور پیامی سید‌ حمید روحانی را مأمور تدوین تاریخ انقلاب اسلامی کردند.
 
در بخشی از پیام امام (ره) چنین آمده است: «امروز همچون همیشه تاریخ انقلاب‌ها، عده‏‌ای به نوشتن تاریخ پر افتخار انقلاب اسلامی ایران مشغولند که سر در آخور غرب و شرق دارند. تاریخ جهان پر است از تحسین و دشنام عده‌‏ای خاص، له و یا علیه عده‏‌ای دیگر و یا واقعه‌‏ای در خور بحث. اگر شما می‌‏توانستید تاریخ را مستند به صدا و فیلم حاوی مطالب گوناگون انقلاب از زبان توده‏‌های مردم رنجدیده کنید، کاری خوب و شایسته در تاریخ ایران نموده‏‌اید. باید پایه‌‏های تاریخ انقلاب اسلامی ما چون خود انقلاب، بر دوش پابرهنگان مغضوب قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها باشد».
 
نامه پیشنهادی نام‌گذاری 25 دیماه به عنوان روز تاریخ نگاری انقلاب اسلامی، به امضای مجموعه سازمان‌های اسنادی (سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران، پژوهشکده مطالعات تاریخ معاصر و مرکز بررسی اسناد تاریخی) رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها