چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۶
باید مردم را در انتخاب کتاب‌های مناسب راهنمایی کنیم

علی رمضانی در دومین جلسه شورای برنامه‌ریزی سی‌امین دوره هفته کتاب گفت: برنامه‌ها و فعالیت‌های این هفته باید به سمتی برود تا فضای عمومی و اقشار مختلف جامعه صدای کتاب را بشنوند و ذهن و فکرشان به سمت کتاب سوق پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، دومین جلسه شورای برنامه‌ریزی سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران  سه شنبه (19مهرماه ۱۴۰۱) با حضور علی رمضانی،دبیر سی امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، اعضای این شورا و جمعی از اعضای ستاد اجرایی در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

در ابتدای این جلسه علی رمضانی با اشاره به اینکه فرآیند اجرایی برنامه‌های سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از چند ماه قبل آغاز شده است، گفت: این دوره از هفته کتاب اولین هفته کتاب قرن خواهد بود و باید برنامه‌ها و فعالیت‌ها را متناسب با آن تدارک ببینیم و از طرح‌های کلیشه‌ای و تکراری دوری کنیم. گفت‌و‌گو با مردم از جنس «کتاب بخوانید» نباشد بلکه برای کتاب‌خوان شدن مردم راهنمایی‌های دقیق‌تری به آن‌ها ارائه کنیم.
 
دبیر سی‌امین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: برنامه‌ها و فعالیت‌های این هفته باید به سمتی برود تا  فضای عمومی و اقشار مختلف جامعه صدای هفته کتاب را که به نام کتاب نام‌گذاری شده را بشنوند و ذهن و فکرشان را به سمت کتاب سوق پیدا کند. صنعت کتاب بزرگترین صنعت فرهنگی کشور است و یکی از جنبه‌های بزرگ آن حجم اقتصادی آن است. اما یکی از مسائل بزرگ ما در این حوزه این است که دائما به مردم گفته‌ایم کتاب بخوانند. در سال ۱۴۰۰،  ۸۰ هزار عنوان کتاب چاپ اول در کشور منتشر شده است و ما مردم را در این دریای بزرگ برای پیدا کردن صدف‌های بزرگ سرگردان کرده‌ایم. درحالی که باید مردم را در انتخاب کتاب‌های مناسب با سن و سلیقه خودشان راهنمایی کنیم؛ بنابراین لازم است در  راهبردها تغییراتی ایجاد کنیم تا در این راه موفق شویم.
 
رمضانی با تاکید بر اینکه در هفته کتاب و در طول سال، باید با کارفرمایان درباره اهمیت کتاب و کتابخوانی گفت‌وگو کنیم، گفت: کارفرمایان باید در کنار مجموعه نیازهای اقتصادی همکاران خود به نیازهای فرهنگی آن‌ها نیز توجه داشته باشند. شاخص مورد وفاقی برای سنجش میزان مطالعه در کشور موجود نیست؛ در این حوزه پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور صاحب‌نظران می‌تواند درباره این شاخص‌ها گفت‌و‌گو کند  تا به شاخص‌های مورد وفاق ملی و نمایان‌گر سرانه مطالعه در کشور برسیم.
 
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران بیان کرد: سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور ظرفیت‌هایی دارد که با تجهیز و به‌روز رسانی کتابخانه‌های آن‌ها می‌توانیم به افراد حاضر در آنجا کمک کنیم. چرا‌که گاها شنیده می‌شود تعدادی از زندانیان با کتاب خواندن متحول شده‌اند یا در مجازات‌های آن‌ها تخفیفی حاصل شده است. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان، آموزش و پرورش و سایر نهادها در برگزاری جشنواره‌ها و ساخت سریال و فیلم به کتاب توجه کنند و بخشی را به این حوزه اختصاص دهند. خانه کتاب و ادبیات ایران در برگزاری این برنامه‌ها با آن‌ها مشارکت خواهد کرد.

هم‌افزایی وهمگرایی استان‌ها در برگزاری برنامه‌های هفته کتاب
در ادامه، مهدی رمضانی چابک در این نشست گفت: در ۳۱ استان کشور و در ۳۵ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها ستاد برگزاری هفته کتاب شکل گرفته است و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها دبیری هفته کتاب در استان‌ها را برعهده دارند. از استان‌ها می‌خواهیم در برگزاری برنامه‌های حوزه کتاب و کتابخوانی به دو اصل مهم هم‌افزایی و همگرایی مجموعه‌ها توجه کنند تا  از ظرفیت نهادهای متولی فرهنگ و علاقه‌مندان این حوزه استفاده شود. توان مجموعه‌های فرهنگی به‌تنهایی کافی نیست بلکه اثرگذاری  برنامه‌ها و فعالیت‌ها با در کنار هم قرارگرفتن چند نهاد امکان‌پذیر می‌شود.
 
 مدیرکل استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: فعالیت‌های ترویجی کتاب و کتابخوانی باید استمرار داشته باشند و منحصر به یک هفته نشود تا در سطح آحاد جامعه اثرگذاری داشته باشد. مرداد‌ماه سال ۱۴۰۰ بند ز تبصره ۹ لایحه بودجه تصویب و آیین‌نامه و شیوه‌نامه اجرایی آن نیز ابلاغ شد؛ براساس این بند، دو درصد از اعتبارات هزینه دستگاه‌های اجرایی کشور و شرکت‌های دولتی و نهادها باید صرف هزینه در مسائل فرهنگی کشور شود. یکی از مهمترین حوزه‌های فرهنگ نیز کتاب و کتابخوانی است. این قانون ظرفیتی ایجاد کرده تا صنوف و نهادهای و مجموعه‌های فرهنگی فعال در حوزه کتاب و کتابخوانی بتوانند از حمایت دولتی بهره‌مند شوند. این قانون می‌تواند به تقویت حوزه کتاب و کتابخوانی در سطح ملی و استانی کمک کند.
 
محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و مدیر کمیته‌ فرهنگی و محتوایی سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست با استناد به سخنان مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به چند نکته محوری اشاره کرد و گفت: عملیات و فعالیت‌های هفته کتاب باید تحول محور و تحول‌افزا باشد؛ به این معنا که از برنامه‌ها و فعالیت‌های کلیشه‌ای و نمایشی دوری کنیم تا شاهد اثر گذاری بهتر و بیشتر این برنامه‌ها باشیم. عملیات و فعالیت‌های هفته کتاب همچنین باید درون‌گرا و برون‌زا باشند؛ عملیات درون‌گرا باید ناظر بر امکانات دستگاه‌ها و نهادها باشد؛ ممکن است برنامه‌ای مطلوب ما باشد اما ظرفیت و امکانات اجرایی آن در دستگاه‌ها وجود نداشته باشد. برنامه‌ها باید قابلیت تعمیم به سایر دستگاه‌ها را داشته باشد و برون‌زا باشد. برنامه‌ها همچنین باید ناظر بر ترویج  و هم‌افزایی دستگاهها و نهادهای همکار باشند. استمرار برنامه ها نیز باید مورد توجه قرار بگیرد تا نهضت کتابخوانی جان تازه ای بگیرد. مردمی کردن فعالیت‌ها از دیگر محورهایی است که باید در برنامه‌های این دوره از هفته کتاب به آن توجه کنیم. آموزش و پرورش و صدا و سیما دارای شبکه گسترده‌ای از مخاطبان در کشور هستند و نقش‌شان در برنامه‌های هفته کتاب بسیار پرنگ است و می‌توانند به سایر دستگاه‌ها و نهادها کمک کنند.
 
در ادامه این نشست اعضای شورای برنامه‌ریزی و ستاد اجرایی سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران نظرات و پیشنهادهای خود را در برگزاری سی‌امین دوره هفته کتاب مطرح کردند که ازجمله آن‌ها می‌توان به طراحی نرم‌افزارها و پلتفرم‌های جذاب در حوزه کتاب وکتابخوانی برای ترغیب نسل جدید  به امر مطالعه، انتخاب شعار متناسب با نسل جوان و دانشگاهی، تغییر رویکردها برای توجه به مخاطبان، راه‌اندازی پویش‌های کتاب‌محور در سطح ملی، ایجاد سرفصلی در مدارس با عنوان کلاس کتابخوانی از سوی آموزش و پرورش، راه‌اندازی شکل‌های جدید کتابخوانی در قالب تلفن همراه، حمایت از کسب و کارهای برگرفته از کتاب و فضای مطالعه و ضرورت انجام نظرسنجی در حوزه میزان سرانه مطالعه کشور، گرایش و ذائقه کتابخوانی مردم اشاره کرد.

همچنین کمک به تجهیز کتابخانه‌های سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، توجه به کتابفروشی‌ها در هفته کتاب، ترغیب مردم برای حضور در کتابفروشی‌ها و کتابخانه‌ها، برگزاری نمایشگاه‌های سیار با همکاری کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، نشست‌های نقد و بررسی و رونمایی کتاب در حوزه‌های تخصصی، برگزاری کارگاه‌های تخصصی برای ناشران و نویسندگان،  برگزاری جشنواره فرهنگی هنری کارگر ایرانی، ترغیب اقشار مختلف جامعه به کتابخوانی در هفته کتاب، تجلیل از نویسندگان جوان، انتخاب یک روز در هفته کتاب با عنوان روز صنعت چاپ، انتخاب شهری به‌عنوان پایتخت چاپ کتاب، بازدید دانشجویان و دانش‌آموزان از چاپخانه های کتاب، استفاده از ظرفیت های ستاد اقامه نماز برای معرفی کتاب در قالب‌های مختلف به مخاطبان، راه‌اندازی ۱۲۰  میز کتاب در پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان با همکاری ستاد اقامه نماز، تقدیر از نویسندگان و ناشران فعال در حوزه نماز، توجه به مخاطبان و پدیدآورندگان در هفته کتاب، نقش صدا و سیما و رسانه‌های مکتوب برای ترغیب مردم به مطالعه و کتابخوانی، بزرگداشت اهالی کتاب، حضور فعال اهالی کتاب در رسانه‌ها همزمان با هفته کتاب و فضاسازی شهر با محتوای مرتیت با کتاب و نویسندگان از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه بود.
 
در این جلسه اسماعیل جانعلی‌پور، مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی رمضانی چابک،مدیرکل استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی، محمدرضا هراتی،معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌ عمومی کشور و مدیر کمیته‌ فرهنگی و محتوایی هفته کتاب، محمد خلج، معاون مالی و اداری خانه کتاب و ادبیات ایران و مدیر کمیته پشتیبانی و مالی هفته کتاب و سعید مجیدی، دستیار ویژه و رئیس حوزه مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و مدیر کمیته برنامهریزی و اجرایی هفته کتاب حضور داشتند.
 
مهدی مقدم، معاون فرهنگی ستاد هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی تشکری، رئیس گروه هماهنگی و نظارت بر امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا کریمی صارمی،معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حجت الاسلام و المسلمین مجتبی عباسلو، مدیر روابط عمومی و روابط بین‌الملل کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی)، عباس باباخانیان، مدیر امور کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمد راهی،مدیرعامل انجمن کتابفروشان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی(خوشه)، مجدالدین معلمی،مدیر عامل بنیاد کتاب سازمان تبلیغات اسلامی و عبدالعظیم فریدون، رئیس انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان از اعضای شورای برنامه‌ریزی سی امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران نیز در این جلسه حضور داشتند.

همچنین نمایندگان بیش از 20 دستگاه و سازمان همچون دفتر امور چاپ و نشر معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی، سازمان زندان‌ها، اقدامات تامینی و تربیتی کشور، ستاد اقامه نماز کشور، کتابخانه و موزه ملی ملک، خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران، سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران آشنا، شرکت تعاونی توزیع‌کنندگان کتاب تهران، انتشارات انقلاب اسلامی، اتحادیه ناشران وکتابفروشان تهران، انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی، انجمن سینمای جوانان ایران، انجمن علمی بازرایابی ایران، انجمن ناشران بین‌الملل ایرانیان  در این جلسه حضور داشتند و برنامه‌ها و پیشنهادهای خود را برای این دوره از هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران ارائه کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها