یکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷
اعلام فراخوان همایش «گام دوم؛ فکرورزی و آزاداندیشی»

دومین همایش سالانه اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای با عنوان «بیانیه گام دوم؛ فکرورزی و آزاداندیشی» برگزار می‌‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،  دومین همایش سالانه اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) با عنوان «بیانیه گام دوم؛ فکرورزی و آزاداندیشی» برگزار می‌شود. مهلت ارسال چکیده مقالات تا ۱۵ آبان و مهلت ارسال متن کامل چکیده‌های پذیرفته شده تا ۳۰ آذر خواهد بود.


فکرورزی و آزاداندیشی از مهم‌ترین بسترهای تعمیق و بسط اندیشه انقلاب اسلامی است که در دو دهه گذشته همواره مورد تأکید و توصیه رهبر حکیم انقلاب بوده است. اکنون در بیستمین سال صدور نامه معظم‌له در این باب به‌منظور تبیین نقش فکرورزی و آزاداندیشی در چهلواره دوم انقلاب برای ارتقای نظام حکمرانی کشور و بررسی و تحلیل نسبت این دو مقوله با مفاد بیانیه گام دوم و نیز ارائه ایده‌های خلاق و کارآمد و با استفاده از ظرفیت نخبگانی کشور و شناسایی و طرح این ایده‌ها، همایش ملی «بیانیه گام دوم؛ فکرورزی و آزاداندیشی» در ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - چهارمین سالروز انتشار بیانیه - برگزار خواهد شد.

بازخوانی چارچوب نظری و راهبردی بیانیه، به‌مثابه الگوی مؤثر فکرورزی و آزاداندیشی در عرصه مسائل جامعه، بازخوانی رویکرد فکرورزی و آزاداندیشی به‌عنوان بستر اصلی حکمرانی تراز انقلاب اسلامی و تقویت و ترویج فضای فکرورزی و آزاداندیشی در راستای تحقق مقاصد بیانیه گام دوم از اهداف این همایش است.

مبانی، اصول و اهمیت فکرورزی و آزاداندیشی در اندیشه امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب، آسیب‌شناسی و پویایی‌شناسی فکرورزی و آزاداندیشی در دهه‌های گذشته، نقش فکرورزی و آزاداندیشی در ارتقای کارآمدی و بهبود نظام حکمرانی، نقش فکرورزی و آزاداندیشی در فرایند جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی و نسبت آزاداندیشی و آزادی‌بیان و اهمیت آن‌ نیز از محورهای نظری این همایش هستند.

همچنین محورهای راهبردی این همایش عبارتند از: زمینه‌ها، عوامل و موانع فکرورزی و آزاداندیشی در مسیر پیش‌رو، چارچوب‌های نرم، هوشمند و ساختاری فکرورزی و آزاداندیشی در تبیین و تحقق بیانیه گام دوم، فکرورزی و آزاداندیشی، بستر اساسی برای تبیین بیانیه گام دوم، وظایف نهادهای مختلف در راستای تعمیق و توسعه آزاداندیشی و فکرورزی و رسالت آموزش‌وپرورش در تربیت نسل فکور و آزاداندیش، نقش دانشگاه و نهادهای علمی در ترویج فکرورزی و آزاداندیشی، وظایف حوزه علمیه و نهادهای دینی در ترویج فکرورزی و آزاداندیشی، رسالت رسانه‌ها، صداوسیما و کنشگران فضای مجازی در ترویج فکرورزی و آزاداندیشی و نقش نخبگان و حلقه‌های میانی در ترویج فکرورزی و آزاداندیشی.

از پژوهشگران، اندیشمندان، نخبگان و فعالان عرصه‌های بیانیه گام دوم دعوت می‌شود تا مقالات مرتبط با محورهای نظری و راهبردی همایش را از طریق رایانامه Gaame2@Khamenei.ir به دبیرخانه همایش ارسال کنند.

شایان‌ذکر است اندیشگاه متناظر با توصیه‌های هشت‌گانه بیانیه گام دوم انقلاب، دارای هشت اندیشکده «امید، اعتماد و تعهد»، «علم و پژوهش»، «معنویت و اخلاق»، «اقتصاد»، «عدالت و مبارزه با فساد»، «استقلال و آزادی»، «روابط خارجی و جبهه مقاومت» و «سبک زندگی» است که در روز همایش هر اندیشکده میزگرد هم‌اندیشی تخصصی (پنل) مرتبط با موضوع خود را برگزار می‌نماید، لذا نویسندگان ارجمند محورهای همایش را در نسبت با توصیه‌های بیانیه در نگارش مقالات خود مدنظر قرار دهند.

به نویسندگان مقالات تأییدشده این همایش گواهی شرکت در همایش اعطا می‌شود و از مقالات برتر تقدیر به عمل می‌آید و مقالات برگزیده در مجموعه مقالات همایش چاپ می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها