شنبه ۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
«رفتار با همسایه بر اساس آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع)» منتشر شد

کتاب «رفتار با همسایه بر اساس آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع)» اثر حجت الاسلام عیسی عیسی‌زاده است که در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «رفتار با همسایه بر اساس آموزه‌های قرآن و اهل بیت (ع)» اثر حجت الاسلام عیسی عیسی‌زاده است که در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۶۰ صفحه منتشر شد.

پژوهشکده مذکور تلاش کرده است با پژوهشگران فرهیخته و بهره‌گیری از آموزه‌های نورانی قرآن و اهل بیت(ع) و تدوین فرهنگنامه سبک زندگی، کاربردی‌ترین اطلاعات موضوعات مرتبط با حوزه‌های گوناگون فردی، خانوادگی، اجتماعی و محیط زیست را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.

در میان مدخل‌های این فرهنگنامه، بعضی از موضوعات از ویژگی‌های خاص فرهنگی برخوردار است و عموم افراد جامعه به صورت گسترده با آن سروکار دارند. از این رو، به منظور ارتقا و تقویت سبک زندگی اسلامی، شایسته است آموزه‌های دینی مربوط به این گونه موضوعات علاوه بر ارائه در فرهنگنامه، به صورت کتابچه‌های مستقل نیز در اختیار علاقه مندان قرار می‌گیرد.

بر همین اساس، در اثر پیش‌رو شاخصه‌های مربوط به رفتار با همسایه در آموزه‌های قرآن و اهل بیت (ع) تهیه می‌شود و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. در این اثر، پس از مفهوم شناسی سبک زندگی اسلامی و مبانی و گستره سبک زندگی و مفهوم شناسی، اهمیت همسایه داری و انتخاب همسایه تبیین شده است.

نویسنده، در ادامه این اثر، ضمن تبیین حد همسایگی، موانع همسایگی (تغییر فرهنگ در ساخت و سازهای خانه و رشد برج سازی و مجتمع‌های آپارتمانی در جامعه) تشریح کرده و سپس، آداب همسایگی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

«بایدهای رفتاری با همسایه بر اساس آموزه‌های قرآن و اهل بیت (ع)» از دیگر مباحث این اثر است که در این راستا احترام، تعلیم آداب، تعلیم آیت الکرسی، نیکی، توجه به معیشت، آشکار کردن خوبی‌ها، پوشاندن بدی‌ها و اسرار، خوش اخلاقی، حسن ظن، یاری رساندن، خیر خواهی، امر به معروف و نهی از منکر، دعا، عیادت، تأمین پوشاک، قرض دادن، نصیحت، همدردی هنگام مصیبت، گذشت از خطا، شرکت در تشییع جنازه، پذیرش دعوت، عاریه دادن، هدیه دادن، فروتنی، رعایت حقوق در ساخت منزل و… توصیه شده است.

نویسنده در پایان این اثر، به «نبایدهای رفتاری با همسایه بر اساس آموزه‌های قرآن و اهل بیت (ع)» می‌پردازد که از جمله این آداب می‌توان به پرهیز از اذیت و آزار، پرهیز از نگاه به داخل منزل، پرهیز از خیانت در ملک، پرهیز از حسادت، پرهیز از تحقیر و… اشاره کرد.

توجه به همسایه به ویژه همسایه‌ای که در تغذیه نیاز به کمک دارد، از سفارش‌های اکید در آموزه‌های دینی است. این مسئله به قدری اهمیت دارد که رسول خدا(ص) می‌فرماید: «به من ایمان ندارد، کسی که سیر بخوابد و همسایه‌اش گرسنه باشد… اهل یک آبادی که شب را بگذرانند و در ایشان گرسنه‌ای باشد، روز قیامت خداوند به آنها نظر رحمت نیفکند».

در این باره در سفارشی به اباذر می‌فرماید: «وقتی غذایی پخت می‌کنی، آبش را بیشتر کن تا بتوانی به همسایه نیز بدهی». در سیره همسایه‌داری آن حضرت نیز نقش شده است وقتی برای آن حضرت یک قدح شیر آوردند، اهل صفه را که از همسایه‌های ایشان بودند، در نوشیدن شریک کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها