جمعه ۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰
کتاب‌هایی که در برنامه «یادها و نام‌ها» رونمایی می‌شود

مدیرگروه مطالعات و جغرافیای نظامی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، جزییاتی از کتاب‌هایی را که قرار است در برنامه روز یکشنبه ۱۰ مهر «یادها و نام‌ها» با حضور سردار سلامی رونمایی شود، تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) اکبر رستمی مدیرگروه مطالعات و جغرافیای نظامی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به اهمیت توصیف ماهیت نظامی جنگ و تحلیل عملیات‌های انجام شده در دفاع مقدس در تقویت هویت ملی و تداوم جامعه‌‌پذیری نیروهای مسلح گفت: یکی از مهم‌ترین و بهترین راه‌‌های تحقق چنین ضرورتی تدوین و تألیف کتب در حوزه نظامی و نبردی است که می‌‌تواند با اشکال مختلف باشد و کتاب‌ها و خروجی‌‌های متنوعی را به همراه داشته باشد.

رونمایی از  ۱۵ عنوان و ۱۷ جلد اثر پژوهشی در حوزه نظامی جنگ

وی با اشاره به آثار جدید مرتبط با این حوزه که در چهارمین همایش یادها و نام‌ها (روز یکشنبه ۱۰ مهر) رونمایی خواهد شد، ادامه داد: امسال شاهد رونمایی از ۱۵ عنوان و ۱۷ جلد اثر پژوهشی در حوزه دفاع مقدس خواهیم بود. در این چهار سالی که مراسم یادها و نام‌ها برگزار شده است، ما به ترتیب در سال ۱۳۹۸، پنج عنوان، سال ۱۳۹۹، ۱۰ عنوان، سال ۱۴۰۰، ۱۲ عنوان و امسال نیز ۱۵ اثر پژوهشی جدید در حوزه مطالعات و جغرافیای نظامی منتشر و تقدیم علاقه‌‌مندان به این حوزه خواهیم کرد.

رونمایی از سه اثر در حوزه کتب نبردی

وی گفت:‌ در مراسم امسال شاهد رونمایی از کتاب‌های «نبرد میمک» علی اکبر دبیری که در آن به شرح عملیات عاشورا می‌پردازد و دومین کتابی که در این حوزه کتب نبردی امسال شاهد رونمایی آن هستیم، کتاب «نبرد حاج عمران» محمدرضا میرزایی است که در آن به شرح عملیات کربلای ۲ پرداخته خواهد شد. سومین کتاب در حوزه کتب نبردی، «زمین‌های مسلح» سردار گلعلی بابایی است که شرح نبرد لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) در عملیات‌های والفجر مقدماتی و والفجر ۱ است.

رونمایی از پنج کتاب حوزه مطالعات کارنامه‌ای

وی افزود: در مراسم امسال شاهد رونمایی پنج عنوان کتاب در حوزه مطالعات کارنامه‌ای هستیم. مجموعه ۲ جلدی «خاکریز‌های خط مقدم» نوشته نصرت الله محمودزاده، بررسی عملکرد جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس، کتاب «معبر وصال»، بررسی عملکرد واحد تخریب لشکر ۱۹ فجر در دوران دفاع مقدس، کتاب «روپوش‌های خونین» به نویسندگی سیدحمید رهنمون، عملکرد بهداری رزمی سپاه در عملیات کربلای ۵، کتاب «پرواز ساعت ۱۶» به نویسندگی جواد استکی، عملکرد سپاه استان اصفهان در مبارزه با ضد انقلاب کردستان و آخرین کتاب مجموعه ۲ جلدی «مسائل اساسی جنگ در آثار منتشر شده سپاه» نوشته محمد درودیان روز یکشنبه دهم مهرماه رونمایی می‌شود.

مدیرگروه مطالعات و جغرافیای نظامی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس درباره تازه‌ترین اثرها در کتب شناسنامه‌ای بیان داشت: کتب شناسنامه‌‌ها به بررسی نقش و عملکرد کلی یگان‌‌های سپاه اعم از پیاده و تخصصی در دوران دفاع مقدس می‌پردازد. محور این کتاب‌ها در اصل عملیات‌های آفندی و مأموریت‌های پدافندی یگان‌های مربوطه است که در آن سعی می‌‌شود یک تصویر کلی و مستند از یگان در دوران دفاع مقدس ارائه شود و هم زمان ضمن بررسی آمار و اطلاعات یک نگاه اجمالی نسبت به نقش واحدها و گردان‌‌ها در عملیا ت‌‌های مختلفی که آن یگان در آن نقش داشته است به آن پرداخته می‌شود.

چهار لشکری که شناسنامه دفاع مقدسشان رونمایی می‌شود

وی ادامه داد: امسال شاهد رونمایی از چهار عنوان کتاب، «شناسنامه لشکر ۵ نصر» نوشته سیدهاشم موسوی، «شناسنامه لشکر ۱۹ فجر» تألیف سردار رفاهیت، «شناسنامه لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب» به همت مجتبی درودیان و یحیی نیازی و «شناسنامه تیپ توپخانه ۴۰ رسالت» به نویسندگی مصطفی عابدی در دوران دفاع مقدس در چهارمین همایش یادها و نام‌ها خواهیم بود.

رستمی ابراز داشت:‌ کتب اطلس در اصل، مجموعه‌‌ای از نقشه‌‌های همراه متن است که در آن پدیده‌‌های جغرافیایی تفسیر می‌‌شود با بهره‌گیری از یک نوشتار حداقلی توأم با استفاده از نقشه‌‌ها، نمودارها، جداول و تصاویر، موضوعات مختلف و گوناگون در چارچوب‌‌های علمی تبیین و تفسیر می‌‌شود. در مراسم امسال نیز در این بخش کتاب‌‌های «اطلس واحد زرهی سپاه در دوران دفاع مقدس» به کوشش حسین سرخیلی، «اطلس واحد مخابرات سپاه»به همت علیرضا حسین‌زاده و «اطلس لشکر ۱۴ امام حسین (ع) در دوران دفاع مقدس» با تلاش احمدرضا عشوریون در چهارمین مراسم یادها و نام‌ها رونمایی خواهد شد.

۲۳۴ اثر در چشم‌انداز بیان فعالیت‌های عملیاتی دفاع مقدس منتشر می‌شود

وی درباره برنامه‌های آتی گروه مطالعات و جغرافیای نظامی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: در سند چشم‌انداز گروه ما طبق آخرین بازنگری که انجام شده است ۵۲۸ عنوان اثر و کتاب پژوهشی دیده شده است که تاکنون ۱۳۴ عنوان کتاب با ماهیت گروه مطالعات نظامی چاپ شده است و ۱۶۰ عنوان پروژه فعال و جاری نیز داریم که در حال تکمیل و نهایی شدن هستند. ۲۳۴ عنوان نیز از این سند چشم انداز گروه مطالعات و جغرافیای نظامی باقی مانده است که إن‌شاءالله جزو فعالیت‌‌های آتی گروه نظامی خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها