جمعه ۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۴
نزدیک شدن دشمن به خرمشهر

گزارش لشکر ۹۲ اهواز حاکی است: حدود ۲۰۰ تانک عراقی از شلمچه عبور کرده، به ۶ کیلومتری خرمشهر رسیده‌اند. شهر زیر آتش شدید قرار دارد، طوری که حدود ۱۰۰ نفر شهید و مجروح شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در روز دوم حمله عراق (1359/7/1) در جبهه میانی به گزارش مسئولین شرکت نفت منطقه: نیروهای عراقی تأسیسات نفتی عین خوش را اشغال کرده‌اند.

طبق اعلام استاندار ایلام و سپاه غرب: درگیری‌هایی که از ۶ صبح در طول مرز از موسیان تا دهلران و مهران آغازشده، ادامه دارد و دشمن با واحدهای زرهی و پشتیبانی هوایی، مواضع خودی را می‌کوبد.

دشمن با هجوم و فشار خود قصد محاصره سومار را دارد. در ساعت 7:45، فرمانده گروهان ژاندارمری سومار، ضمن تماس تلفنی گفت: کلیه پرسنل سومار اعم از ارتشی و ژاندارمری، عقب‌نشینی کرده‌اند و اکنون بخش سومار و گروهان در محاصره نیروهای دشمن است.

چندان طول نمی‌کشد که سقوط سومار توسط سپاه غرب اعلام می‌شود و از ساعت ۱۰ به بعد گزارش‌های رسیده از این محور در تائید این خبر است.

حدود ظهر دشمن تلاش برای دستیابی به نفت شهر را تشدید کرد و در پی آن، ژاندارمری و سپاه در مورد سقوط نفت شهر اعلام خطر کردند. طی امروز تعدادی تانک دشمن مستقر در گمرک نو منهدم شده است.

بنابر گزارش ژاندارمری قصر شیرین: از صبح امروز حملات دشمن در این منطقه و پاسگاه‌های آن تشدید شده است.

سپاه غرب اعلام کرد: در پاسگاه پرویز چند تانک دشمن همراه با مهمات به غنیمت برادران پاسدار درآمد. سپاه مذکور در ساعت ۱۱ گزارش داد: شهر قصر شیرین در حال سقوط است و نیروهای عراقی تا پشت پمپ‌بنزین قصر شیرین پیش‌آمده‌اند.

جبهه جنوبی

طی دومین روز حمله، در طول مرز، از خرمشهر تا هویزه، درگیری‌های شدیدی جریان داشت.

اسکله‌های آبادان زیر آتش دشمن قرار دارد. قسمت‌های مختلف پالایشگاه و تعدادی از مخازن نفت آتش‌گرفته‌اند. بین گارد ساحلی آبادان و نیروهای دشمن درگیری شدید وجود دارد.

تلاش دشمن در منطقه هویزه و پیشروی به‌سوی آن ادامه دارد. نیروهای حاضر در منطقه بارها از احتمال سقوط هویزه اعلام‌خطر کرده، خبر از پیشروی تانک‌های دشمن داده‌اند.

در محور فکه تا بعدازظهر، گزارش‌ها حاکی از وضعیت نامناسب و وجود آتش شدید دشمن بود ولی در ساعت ۲۰:۱۵، از سپاه دشت آزادگان، خبر پیروزی‌های خودی و انهدام تعداد زیادی تانک دشمن دریافت شد.

به گزارش سپاه خرمشهر: پاسگاه‌های مرزی خرمشهر (شلمچه، حدود، خین و مؤمنی) که گفته می‌شد به دست دشمن افتاده است، اوایل صبح مشخص گردید که نیروهای مستقر در آن‌ها، شب گذشته پاسگاه‌ها را تخلیه کرده‌اند. برادران پاسدار در این پاسگاه‌ها مستقر شدند.

در ادامه روز، درگیری در این پاسگاه‌ها تشدید شد و پاسگاه شلمچه مقاومت بیشتری از خود نشان داد. دشمن تلاش خود را برای پیشروی به خرمشهر تشدید کرده است. گزارش لشکر ۹۲ اهواز حاکی است: حدود ۲۰۰ تانک عراقی از شلمچه عبور کرده، به ۶ کیلومتری خرمشهر رسیده‌اند. شهر زیر آتش شدید قرار دارد، طوری که حدود ۱۰۰ نفر شهید و مجروح شده‌اند.

نیروهای مقاوم خرمشهر دچار کمبود مهمات و امکانات هستند. ارتباط زمینی آبادان و خرمشهر قطع‌شده است.»

ادامه دارد...

منبع:

مهدی انصاری، حسین یکتا، هجوم سراسری: روزشمار جنگ ایران و عراق (کتاب چهارم)، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، چاپ دوم ۱۳۷۵، صفحات ۶۹،۷۰،۷۱،۷۲
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها