شنبه ۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۸
کتاب «حقایق پنهان» به چاپ دهم رسید

چاپ دهم کتاب «حقایق پنهان (پژوهشی در زندگانی سیاسی امام حسن مجتبی(ع)) اثر حجت الاسلام احمد زمانی به همت مؤسسه بوستان کتاب روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، زندگانی امام حسن مجتبی(ع) – همچون امامان دیگر- سراسر، درس‌آموز و زندگی‌ساز است. صلح او که پرشکوه‌ترین نرمش قهرمانانه تاریخ بود، ویژگی دیگری از امامت و رهبری را به نمایش گذاشت.

کتاب حاضر پژوهشی است درباره جنبه‌های مختلف حیات آن حضرت، به ویژه زندگانی سیاسی ایشان، که نویسنده کوشیده است بر اساس منابع کهن آن را به تصویر بکشد.

این اثر در پانزده فصل منتشر شده است؛ در فصل اول اثر مذکور که با عنوان «رهبری در اسلام» تألیف شده، ضمن بیان مبحثی با عنوان «اولین پیام بعد از توحید»، حدیث منزلت و واقعه حجه الوداع(غدیر خم) تبیین و در ادامه توضیحاتی در خصوص حدیث کسا ذکر شده و در ادامه سفارش به دوستی حسنین(ع) شده است.

نویسنده در دومین فصل از این اثر، «نگاهی گذرا به دوران کودکی امام مجتبی(ع)» کرده و به ولادت، نام‌گذاری، القاب و کنیه، سیمای امام حسن(ع)، عقیقه، ختنه، اظهار محبت پیامبر(ص)، داستان مباهله، شخصیت دادن به فرزندان، مشارکت در بیعت رضوان و حسنین(ع) در لحظات پایانی عمر پیامبر(ص) پرداخته است.

«ویژگی های امام مجتبی(ع)» عنوان فصل سوم کتاب حاضر است که در این فصل، خصایص و ویژگی‌های ذاتی و موقعیت استثنایی (اجتماعی، سیاسی و…) آن حضرت تشریح و در ادامه در خصوص عصمت، اعجاز و علم مباحثی ذکر شده است.

در فصل بعد که با عنوان «حسن بن علی(ع) پس از رحلت پیامبر(ص)» نگارش یافته، مباحثی از جمله تحرکات سیاسی، موضع‌گیری‌های علی بن ابی طالب(ع)، مقاومت‌های فاطمه در برابر انحرافات سیاسی، حسن و حسین‌(ع) در فتوحات اسلامی، انکار شرکت در فتوحات و پاسخ به منکران، مخالفت عثمان با سیره پیامبر(ص) تألیف شده است.

پنجمین فصل از این کتاب که به «مسئولیت‌های امام مجتبی(ع) در دوران حکومت امیرالمؤمنین(ع)» اختصاص یافته، در خصوص تولیت موقوفات و صدقات، مشارکت در جنگ جمل و بسیج مردم، ایثار در معرکه صفین و تشویق مردم، امام جمعه موقت از سوی امیرالمؤمنین(ع)، و مساعدت در کارهای قضائی مباحثی ذکر شده است.

در فصل ششم، «امامت و رهبری آن حضرت» مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و ضمن بیان گفتار شیعه و معتزله در امامت، به بیعت و معیارهای حاکم اسلامی پرداخته شده و در ادامه، امامت حسن بن علی(ع) در روایات، بیعت مردم با امام حسن(ع)، پیشنهاد صلح از سوی چه کسی بود؟ قاطعیت امام (ع) در مبارزه با طاغوت شام تشریح شده است.

«انگیزه‌های صلح(مصالح امت اسلامی)» عنوان هفتمین فصل از کتاب مذکور است که در این فصل، مباحثی از جمله قرارداد صلح و شرط‌های اساسی آن، شعار صلح از سوی معاویه، اهداف شوم معاویه از انعقاد صلح، بیان مناقب علی(ع) در برابر هیئت حاکمه شام، اهمیت اهل بیت پیامبر(ص)، سوابق ننگین معاویه و خاندان ابی سفیان، پیش‌گویی‌های امام مجتبی(ع) مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

نویسنده در فصل هشتم، به بازگشت آن حضرت به مدینه منوره پرداخته و دورنمایی از کارنامه 10ساله امام حسن(ع) در مدینه منوره را تبیین کرده است.

در نهمین فصل از کتاب «حقایق پنهان» که به «مسمومیت امام مجتبی(ع)» اختصاص یافته، مباحثی از جمله جنون آمیز بودن جنایت، تطهیر جنایتکار، اعتراف مورخان، روزهای واپسین و کلمات گهربار و وصایای امام مجتبی(ع) تشریح شده است.

فصل دهم از اثر مذکور به «شهادت مظلومانه امام مجتبی(ع)» اختصاص یافته که این فصل به عکس‌العمل معاویه نسبت به جنایت خود، مراسم کفن و دفن سبط اکبر پیامبر(ص)، ممانعت از دفن در حرم پیامبر(ص)، عایشه به هنگام دفن جنازه امام مجتبی(ع) و انعکاس شهادت امام مجتبی(ع) می‌پردازد.

در فصل بعدی به «اوج استبداد و ستم امویان» پرداخته شده است که در این راستا مبارزات حجربن‌عدی و… و همچنین جنایات بنی‌امیه، ساماندهی حق پرستان برای مبارزه با بنی‌امیه مورد تبیین قرار گرفته است.

«تهاجم فرهنگی امویان و عباسیان» عنوان فصل دوازدهم این کتاب است که در این فصل به اتهام ازدواج‌ها و طلاق‌های مکرر به امام مجتبی(ع) از سوی روایات و مورخان پرداخته شده است.

در فصل سیزدهم که به «فرزندان امام حسن(ع)» اختصاص یافته، مبحثی با عنوان ایثارگران حسنی در معرکه کربلا آمده که در این راستا نام هفت فرزند ذکر شده است. در فصل بعدی به «چهل حدیث برگزیده از مجموعه سخنان دُرر بار امام مجتبی(ع)» پرداخته شده است. پانزدهمین و آخرین فصل از کتاب مذکور که به «کتابشناسی» می‌پردازد، کتابنامه امام حسن مجتبی(ع) و تألیفاتی که در رابطه با آن حضرت به چهار زبان عربی، فارسی، اردو و ترکی منتشر شده، و همچنین چند کتاب نسخه خطی درباره امام مجتبی(ع) معرفی شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها