شنبه ۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷
کتاب «هنر نقالی در ایران» به چاپ دوم رسید

کتاب هنر نقالی در ایران، به قلم سهیلا نجم و منتشرشده در مؤسسه متن (انتشارات فرهنگستان هنر)، به چاپ دوم رسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب هنر نقالی در ایران، به قلم سهیلا نجم و منتشرشده در مؤسسه متن (انتشارات فرهنگستان هنر)، به چاپ دوم رسید. نقالی از دو عنصر مهم، یعنی «روایت ـ حافظه» و «پیش‌بینی ـ انتظار»، تشکیل شده است و به همین دلیل، از زمان‌های بسیار کهن، یعنی پیش از پیدایش خط، تا به امروز، که داستان اساس همه نوع ادبیات روایتی و نمایشی است، مهم‌ترین عامل ارتباطات انسانی بوده و هست. صدای نقال همه جا به گوش می‌رسد؛ در آیین‌ها و اساطیر باستانی با منشأ آسمانی، پشت صحنه‌های کارزار، پای گاهواره‌های کودکان، میان حلقه‌های تماشاگران، از صفحه تلویزیون و پرده سینما.
سهیلا نجم در کتاب هنر نقالی در ایران درصدد نمایاندن زایندگی ذاتی و قابلیت‌های موجود در اَشکال متنوع این هنر و مناسبِ زمان‌شدنِ آن است و در آن، به بررسی و تجزیه و تحلیل گسترده‌ای از نقالی در ایران از زوایای گوناگون پرداخته است.
نویسنده در این اثر ابتدا تعریفی از نقال و نقالی ارائه داده و سپس به بررسی تاریخچه هنر نقالی در ایران و چگونگی گسترش و اجرای آن پرداخته و انواع نقالی در ایران را بر اساس «فضا»، «تعداد اجراکنندگان»، «لوازم یا شکل اجرا»، «جنسیت نقال» و «مضمون و محتوا»، معرفی کرده و به دنبال آن انواعی از نقالی در ایران را همچون «نقالی مذهبی»، «نقالی منطقه‌ای»، «نقالی حماسی» (و زیرگونه‌های آن) معرفی کرده است.
«جنبه‌های نمایشی و تکنیک نقالی»، «مکان و فضای صحنه‌ای در نقالی حماسی» و «تکنیک‌های نقالی حماسی» از دیگر سرفصل‌های این کتاب است.
همچنین، این کتابی شامل تصاویری رنگی از اجراهای مختلف نقالی و پرده‌خوانی در ایران، و گفت‌وگوهای نویسنده با نقالان و پرده‌خوانان و پژوهشگران این عرصه است.
هنر نقالی در ایران، به قلم سهیلا نجم، در 460 صفحه و شمارگان 500 نسخه و بهای 160هزار تومان، توسط مؤسسه متن منتشر شده و به چاپ دوم رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها