چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
روایتی از عملیات ناکام نیروهای دلتای آمریکا در ایران

کتاب «عملیات پنجه عقاب» به قلم جاستین دابلیو ویلیامسون شامل روایتی از عملیات ناکام نیروهای دلتای آمریکا از سوی انتشارات ایران منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «عملیات پنجه عقاب» به قلم جاستین دابلیو ویلیامسون با ترجمه محمد معماریان روایتی از عملیات ناکام نیروهای دلتای آمریکا برای نجات گروگان‌های آمریکایی بعد از تسخیر سفارت آمریکا به دست دانشجویان ایرانی است.

این برای اولین‌بار است که روایتی آمریکایی از عملیات پنجه عقاب و اتفاقات صحرای طبس انتشار می‌یابد. مؤلف علاوه بر استفاده از اسناد این عملیات که در سال ۱۹۹۲ از طبقه‌بندی محرمانه خارج شده است، در مصاحبه با برخی از نیروهای حاضر در این عملیات، به بیان جزئیات واقعه از زبان خود آمریکایی‌ها پرداخته که از این منظر، کتاب دارای اهمیت فراوانی است. مطالعه این کتاب در روشن شدن زوایای این عملیات پیچیده و علت شکست آن، منبع با ارزشی برای پژوهشگران و علاقه‌مندان خواهد بود.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «در عمق خاک ایران، بالگردهای RH-۵۳D که برای یورش به سفارت‌خانه لازم بودند، پس از عبور یک هبوب بدون آنکه آسیب ببینند، ناگهان با هبوب بزرگ‌تر و شدیدتری مواجه می‌شوند که حداقل ۱۶۰ کیلومتر ادامه دارد. آنها کمتر از ۳۲۰ کیلومتر با صحرای شماره یک و میعادگاه با هواپیماهای C-۱۳۰ فاصله دارند که حامل سوخت بالگردها و نفرات تیم نجات است، اما منظره پیش روی آن‌ها هولناک است. کمی بعد، آرایش دقیق پیش‌روی آنها به هم می‌ریزد و خدمه‌ای که سعی می‌کنند با چنگ و دندان از دل طوفان بگذرند، بدجور جا می‌خورند. حتی یک بالگرد، بلوبرد ۵، دست برمی‌دارد و برمی‌گردد.»

کتاب «عملیات پنجه عقاب» در ۱۶۸ صفحه و قیمت ۸۰ هزار تومان توسط انتشارات مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران منتشر و روانه بازار شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها