سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
نسخه خطی اخلاق ناصری به خط تعلیق  در مرکز اسناد کتابخانه مجلس

نسخه شماره 4040 از مجموعه نسخ کتابخانه مجلس است که در مجلد 11 فهرست کتابخانه مجلس، صفحه 43 معرفی شده است. این نسخه از جمله مشتمل بر کتاب معروف اخلاق ناصری از دانشمند بزرگ، خواجه نصیرالدین طوسی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نسخه شماره 4040 از مجموعه نسخ کتابخانه مجلس است که در مجلد 11 فهرست کتابخانه مجلس، صفحه 43 معرفی شده است. این نسخه از جمله مشتمل بر کتاب معروف اخلاق ناصری از دانشمند بزرگ، خواجه نصیرالدین طوسی (وفات 672 ق.) به خط تعلیق (ترسل) زیبای عبدالقادر بن عبدالرشید کرمانی در 990 قمری است.

 حسب یادداشت آغازین نسخه، کاتب در زمان شاه سلیمان صفوی منشی‌الممالک بوده. جالب اینجا است که آغاز کتابت این نسخه در مکه و نگارش آن در طائف و پایان یافتن نسخه در بیت‌المقدس و در ماه مولود پیامبر اسلام (ص) یعنی ربیع الاول بوده است:

«قد شرعت فی کتابه هذه النسخه الشریفه بالمکه المعظمه المکرمه و کتبته بالطائف و تمت ببیت المقدس فی شهر مولود النبی العربی المکی المدنی الابطحی التهامی صلوات الله و سلامه علیه و آله و اصحابه اجمعین مادامت السماوات و الارض لسنه تسعین و تسعمائه محرره عبدالقادر بن عبدالرشید الکرمانی عفی عنه و عن آبائه و ابنائه اللهم اغفرهم جمیعا.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها