دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۷
با نحوه صادرات گیاهان دارویی آشنا شوید

در این مقاله نحوه صادرات گیاهان دارویی، مجوز‌های لازم و خریداران بین‌المللی را معرفی می‌کنیم. اگر علاقه دارید تا به یک تاجر گیاهان دارویی تبدیل شوید، این مطلب را با دقت مطالعه کنید. 

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ آمار صادرات گیاهان دارویی ایران نسبت به سال‌های گذشته رشد چشمگیری داشته است. طبق آخرین آمار سال ۲۰۱۸، بازار جهانی محصولات گیاهی و گیاهان دارویی ارزشی حدود ۶۲ میلیارد دلار داشت، که ۴ درصد آن، سهم ایران از این مقدار بود. تنوع بالای گیاهان دارویی در ایران، زمینه‌ساز توجه بسیاری از شرکت‌های دارو‌سازی دنیا به ایران شده است. به دلیل پتانسیل موجود در بخش صادرات گیاهان دارویی، افراد بسیاری به این زمینه فعالیت جذب شده‌اند. ما در این مقاله نحوه صادرات گیاهان دارویی، مجوز‌های لازم و خریداران بین‌المللی را معرفی می‌کنیم. اگر شما نیز علاقه دارید تا به یک تاجر گیاهان دارویی تبدیل شوید، این مطلب را با دقت مطالعه کنید. 

نحوه صادرات گیاهان دارویی چگونه است؟
امکان صادرات گیاهان دارویی به چند شکل خام، اسانس، عرقیات و روغن وجود دارد. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که صادرات گیاهان دارویی به شکل خام از دردسر‌های کمتری برخوردار است. اگر گیاهان دارویی را به شکل خام صادر کنید، باید به فکر هزینه‌های انبار‌داری، احتمال آسیب به گیاهان، افت قیمت آن‌ها و مشکلاتی از این قبیل هم باشید. ولی فرآوری گیاهان دارویی، نه‌تنها باعث افزایش ارزش افزوده محصول می‌شود، بلکه هزینه‌های انبار‌داری را نیز کاهش خواهد داد. اغلب تجار برای صادرات محصولات خود به‌صورت عمده با یک شرکت حمل و نقل کانتینری مطمئن قرارداد می‌بندند تا محصولات با سلامت تضمین‌شده به دست مشتری خارجی برسد. 

کدام گیاهان دارویی ایران، مناسب صادرات هستند؟
قبل از هر اقدامی برای صادرات گیاهان دارویی، باید نسبت بررسی لیست گیاهان مجاز اقدام کنید. برخی از گیاهان دارویی تولید‌شده در ایران برای صادرات غیر‌مجاز اعلام شده‌اند و برخی دیگر، نیاز به اخذ مجوز از سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور دارند. ولی صادرات اسانس‌های گیاهی و پودر آن‌ها، مانعی نخواهد داشت. در ادامه لیستی از گیاهان دارویی مجاز (مشروط به اخذ مجوز) برای صادرات را معرفی می‌کنیم. 
گل بومادران
میوه زرشک وحشی
گل بنفشه
ترنجبین
مریم گلی
علف گاو زبان
گلی کاسنی
زیره سیاه
آویشن
گردو و فندق جنگلی
گیاهان دارویی گفته‌شده، فقط بخشی از لیست مجاز صادرات هستند. برای انتخاب کالای مورد‌نظر و ادامه فرایند صادرات، باید به نیاز بازار، سلیقه مصرف‌کننده و چگونگی فرآوری آن توجه داشته باشید. همچنین، باید توجه داشت که لیست کالاهای مجاز برای صادرات، دائما در حال تغییر هستند و قبل از هر اقدامی باید به آخرین بخشنامه‌های موجود در سایت گمرک ایران مراجعه کرد.
 


توجه به بسته بندی؛ مهم‌ترین فاکتور فروش گیاهان دارویی در بازار بین‌المللی
بزرگ‌ترین دلیل موفق نشدن در صادرات گیاهان دارویی، توجه نکردن به بسته‌بندی و نیاز بازار جهانی است. ظاهر نامناسب بسته‌بندی، باعث افزایش صادرات فله‌ای و کاهش درآمد‌زایی برای تجار ایرانی می‌شود. البته، مشکل این موضوع فقط کاهش سود‌آوری نیست؛ بلکه بسته‌بندی نامناسب، باعث کاهش کیفیت کالا در طول مسیر حمل‌و‌نقل خواهد شد. کیفیت پایین محصولات نیز در طولانی مدت، سبب از دست رفتن جایگاه در بازار جهانی گیاهان دارویی می‌شود. برای مثال، کشور چین در سال ۲۰۲۰، با واردات بیش از ۴۲ میلیارد دلار، رتبه اول را در خرید گیاهان دارویی به خود اختصاص داد. تجار می‌توانند با بررسی بازار چین و نیاز آن‌‌ها، گیاهان دارویی با بسته‌بندی شکیل و ارزشمند، از طریق حمل و نقل بین المللی به چین صادر کنند. 

مجوز صادرات گیاهان دارویی؛ اهمیت تاییدیه بهداشت برای حفظ سلامت جامعه
صادرات گیاهان دارویی نیز مانند کالا‌های دیگر، نیازمند دریافت مجوز و تاییدیه‌های گوناگون است. از آن‌جایی که گیاهان دارویی رابطه مستقیمی با سلامت جامعه دارد، نظارت و سختگیری روی آن بیشتر خواهد بود. ابتدا اگر قصد تولید انبوه گیاهان دارویی صادراتی را دارید، باید از وزارت صنعت و معدن، وزارت بهداشت، معاونت غذا و دارو و جهاد کشاورزی مجوز‌های لازم را دریافت کنید. 

پس از تولید و بهره‌برداری گیاهان برای صادرات، اخذ تاییدیه سلامت محصول و گواهینامه قرنطینه نباتی واجب است. سپس با انتخاب بهترین روش ارسال کالا به کشور مقصد، نسبت به حفظ کیفیت گیاهان دارویی در طول مسیر اطمینان حاصل کنید. برای مثال، برخی از تجار با بررسی شرایط گیاهان دارویی صادراتی، از یک شرکت حمل و نقل دریایی معتبر مشورت می‌گیرند تا بهترین مسیر و روش برای صادرات را پیدا کنند. 
 


خریداران خارجی گیاهان دارویی چه کشور‌هایی هستند؟
طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، کشور‌های ترکیه، عمان، امارات، روسیه، ژاپن، آلمان و چین، جزو خریداران گیاهان دارویی ایران محسوب می‌شوند. چین در رتبه اول و آلمان با اختلاف زیاد در رتبه دوم وارد‌کننده گیاهان دارویی در دنیا است. برخی از کشور‌ها با خرید گیاهان دارویی فله‌ای، با قیمت پایین از ایران، آن را بسته‌بندی و فرآوری می‌کنند و با قیمتی بالاتر به کشور‌های متقاضی صادر می‌کنند. به‌همین دلیل، تجار می‌توانند قبل از صادرات گیاهان دارویی، نیاز کشور‌های خریدار در آسیا و اروپا را بشناسند و برای برندینگ، بسته‌بندی و بازاریابی متناسب با شناخت بازار اقدام کنند.

سرمایه لازم و سود صادرات گیاهان دارویی در بازار جهانی
برای حساب سود صادرات گیاهان دارویی ابتدا باید در‌مورد مقدار سرمایه لازم برای این کار آگاه باشید. برای شروع صادرات، باید به فکر احداث یک واحد تولیدی دارو و فرآورده‌های گیاهی باشید. همچنین، تولید یک محصول به‌هیچ عنوان سودآور نخواهد بود. پس گسترش خط تولید نیز جزو هزینه‌های غیر‌قابل انکار محسوب می‌شود. با‌این‌حال، آمار نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر تقاضای بازار جهانی برای گیاهان دارویی حدود ۳ تا ۵ درصد افزایش داشته است. 

ارسال گیاهان دارویی به سراسر دنیا با شرکت هنزا‌ ناو‌ دریا
در این مقاله با نحوه صادرات گیاهان دارویی آشنا شدید. برای شروع مراحل صادرات، باید در‌خصوص سرمایه لازم، نیاز بازار، نحوه مارکتینگ و برند‌سازی، بسته‌بندی محصولات و چگونگی روش ارسال کالا به کشور خریدار به خوبی تحقیق کرده باشید. 

شرکت هنزا ناو‌ دریا با اخذ مجوز‌های لازم و عضویت در اتاق بازرگانی، سازمان گمرک و سازمان بین المللی فورواردری، با هدف حمل و نقل بین‌المللی، خدمات خود را در بالا‌ترین کیفیت و امنیت به متقاضیان ارائه می‌دهد. شما می‌توانید با مراجعه به سایت hansanav.com، نسبت به مسیر‌ها و روش‌های حمل محصولات صادراتی و وارداتی آگاه شوید. همچنین با شماره 02143312000 تماس بگیرید تا کارشناسان هانزا سوالات شما را پاسخ داده و راهنمایی کنند.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها