دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۴
مردم‌شناسی ما را از یک سطح حقیقت به لایه‌های عمیق‌تر می‌رساند

دو کتاب حواء و راز خانه شش‌گوش از آثار مریم نعمت‌طاووسی عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به همت پژوهشکده مردم‌شناسی به نقد گذاشته شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این نشست که معصومه رخشا، مسئول اطلس مردم‌نگاری سرزمین و کارشناس پژوهشکده مردم‌شناسی دبیری آن را بر عهده داشت، علیرضا حسن‌زاده عضو هیئت علمی پژوهشگاه به بررسی و نقد رمان حوا اثر مریم نعمت طاوسی که توسط نشر مس منتشر شده پرداخت و گفت: این رمان می‌تواند با خوانش‌های مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

او با بیان‌اینکه در این رمان زخم جسم یک نشانه پیش‌گو inter_sign است که در ادبیات مردم‌شناسی ما را از یک سطح از حقیقت به سطحی عمیق‌تر می‌رساند افزود: در رمان حوا نیز زخمی که بر گلوی حوا ظاهر شده ما را به زخم‌های عمیق‌تری چون زخم خیانت همسر، تنهایی قهرمان زن و فراموشی کودکی و نفس آرمانی او می‌رساند که این زخم با رنج و درد و این درد و رنج با آگاهی همراه است.

حسن‌زاده تصریح‌کرد: می‌توان خوانش‌های مختلفی از این رمان از خوانش یونگی، کافکایی و ملاصدرایی داشت.

در ادامه فریده مجیدی عضو هیئت علمی پژوهشکده مردم‌شناسی به بررسی رمان راز خانه شش‌گوش که آن نیز از سوی نشر مس منتشر شده پرداخت و گفت: تم اصلی این رمان بازگشت به خویش است و نمادپردازی این بازگشت با نمادهایی چون کودکی و طبیعت پیوند دارد.

مریم نعمت طاوسی مولف این آثار نیز در ادامه گفت: تفاوت کارشناسانی که در حوزه علوم‌میراثی کار می‌کنند و متخصص هستند با سایر رشته‌ها در این است که آنان نه تنها از علم که از هنر و ادبیات هم برای بیان نقطه نظرات خود استفاده می‌کنند.

در پایان نشست، نویسنده کتاب‌های حواء و راز خانه شش‌گوش به پرسش‌های شرکت کنندگان پاسخ گفت و دبیر نشست به جمع‌بندی پرداخت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها