دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴
نوشتن ما را به یاد خودمان می‌آورد

نویسنده کتاب «لالایی برای دختر مرده» نوشتن را، امری ضروری برای همه دانست که شرایطی را فراهم می‌کند تا ما، بتوانیم دنیای اطراف و خودمان را بهتر بشناسیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حمیدرضا شاه‌آبادی با حضور در جمع منتخبان اولین مرحله رویداد ادبی «تهران به روایت دختران» گفت: نوشتن برای همه امری لازم است؛ چه نویسنده باشیم و چه نباشیم. چون وقتی ما می‌نویسیم، افکارمان این فرصت را پیدا می‌کنند که محیط پیرامون و خودمان را بهتر بشناسیم و در واقع نوشتن؛ ما را، به یاد خودمان می‌آورد.

خالق کتاب «وقتی مژی گم شد» با حضور در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تاکید کرد: نوشتن نوعی فکر کردن عمیق است و کمک می‌کند تا ما بدانیم چرا خوشحال یا عصبانی هستیم. ما وقتی می‌نویسیم به نوعی با خودمان و جهان پیرامون‌مان ارتباط بهتری برقرار می‌کنیم و نوشتن نقطه فراموش شده وجودمان را، به ما نشان می‌دهد.

این نویسنده تصریح کرد: از نظر روانشناسی هر چه بین آنچه در درون ماست و آنچه ما نشان می‌دهیم، فاصله بیشتری وجود داشته باشد؛ ما، آدم‌های نامتعادل و نا آرام می‌شویم. چون بین «من درونی» و به «من بیرونی» وجودمان فاصله است. نوشتن کمک می‌کند که با خودمان سازگار شویم و راحت‌تر به آرامش درونی برسیم. به همین دلیل گاهی وقت‌ها لازم است نوشتن بی‌هدف را تجربه کنیم.

این نویسنده پیدا کردن «سوژه» را امری ساده توصیف کرد و گفت: یکی از تکنیک‌ها برای پیدا کردن «سوژه»، این است که ۳۰ کلمه را روی کاغذ بنویسید؛ کلمات بی‌ربط که فی‌البداهه به ذهن شما می‌رساند. از دل این ۳۰ کلمه، ۲۰ کلمه را به سرعت انتخاب کنید. بدون فکر کردن و دوباره از دل این ۲۰ کلمه، ۱۰ کلمه را انتخاب کنید؛ حتی اگر این ۱۰ کلمه تکراری باشد. این ۱۰ کلمه، در واقع مسئله شما هستند و چیزهایی هستند که شما در ناخودآگاه ذهن‌تان به آنها فکر می‌کنید. حالا می‌توانید با اتکا به یکی از همین ۱۰ کلمه سوژه خود را، پیدا کنید و در مورد آن دست به قلم شوید.

حمیدرضا شاه‌آبادی همچنین در بخش پرسش و پاسخ تاکید کرد: برای برخی شاید نوشتن کار راحتی باشد و برای برخی دیگر خیر؛ این الزاماً به این معنا نیست که هر کس که راحت نمی‌نویسد، نویسنده نخواهد شد. چون وقتی نوشتن برای من کار سختی است یعنی، معنی کلمات را به خوبی می‌فهمم و بیخودی دست به قلم نمی‌شوم. بنابراین اگر نوشتن برای شما سخت است ناراحت نشوید و بدانید آنهایی که برای‌شان نوشتن سخت است، امکان نویسنده شدن‌شان به مراتب بیشتر است؛ درست مثل «موراکامی» خالق سبک مینیمال.

رویداد ادبی «تهران به روایت دختران» با محوریت «تهرانِ خانواده» با همت اداره‌کل امور بانوان شهرداری تهران در همکاری با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با هدف شناخت و فهم دغدغه‌ها و نیازهای دختران نوجوان این کلانشهر و خانواده‌های آنان و همچنین به منظور برنامه‌ریزی برای این گروه سنی در طرحی با عنوان «بورسیه نویسندگان نوجوان» در حال اجراست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها