دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۸
دیدار معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد با سیدعلی موسوی‌گرمارودی

یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌مناسبت روز شعر و ادب فارسی با سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر پیشکسوت انقلاب و دفاع مقدس دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این دیدار که 27 شهریور با همراهی علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در منزل موسوی گرمارودی انجام شد، این شاعر پیشکسوت ضمن بزرگداشت جایگاه و مقام والای شهریار در ادب فارسی، گفت: غزل شهریار در عین قرارگرفتن در ژانر غزل حافظ، به زبان امروز سروده شده و او توانسته بسیاری از اصطلاحات روزمره کوچه و بازار را که برای مردم، شکلی کاربردی داشته و دارد، وارد فضای غزل کند. شهریار در اشعاری که برای امام علی(ع) سروده نیز سرآمد است و به همین دلیل شاید هیچ شعر معاصری به اندازه غزل «علی ای همای رحمت » در ذهن مردم ایران جای نداشته باشد. شهریار در سایر آثارش و به‌ویژه حیدربابا بسیاری از آداب و رسوم ایرانی‌ها را نیز ثبت و ضبط کرده و در عین زیبایی و سادگی به شعر درآورده است.

این پژوهشگر ادبیات فارسی و علوم قرآنی، در ادامه، خاطراتی از روزهای درگذشت استاد شهریار در تهران و انتقال پیکر وی به تبریز هم تعریف کرد و گفت: زمانی که استاد شهریار از دنیا رفتند، تعدادی از معاریف صنوف مختلف علمی و فرهنگی با هواپیمایی که پیکر وی را منتقل می‌کرد، به تبریز آمدند و من هم در آن هواپیما بودم. وقتی هواپیما به زمین نشست، یک یگان نظامی در استقبال از پیکر وی
صف کشیده بود. فرمانده یگان با شمشیری که در دست داشت، مقابل پیکر قرار گرفت و در حالی که به پهنای صورت اشک می‌ریخت، با شهریار سخن خوش‌آمد گفت. فردای آن روز در تبریز تشییع شکوهمندی برگزار شد و من در آن مراسم سخنرانی کردم که به پرمستمع‌ترین سخنرانی عمر من تاکنون تبدیل شد.

در ادامه ‌این دیدار، گرمارودی یک مثنوی‌ را که در ستایش استاد شهریار سروده، خواند و به آثار شعری مختلف منتشر شده‌اش اشاره کرد. 

همچنین یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به آثاری از جمله «خط خون» و «در سایه‌سار نخل ولایت» درباره ارزشمندی کتاب‌های سیدعلی موسوی گرمارودی در حوزه‌های مختلف، نکاتی را بیان کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها