جمعه ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۹
افزایش قیمت کتاب در فرانسه

برخی ناشران فرانسوی اعلام کرده‌اند به دلیل افزایش هزینه‌های اولیه قیمت کتاب‌ها بالا می‌رود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، فیلیپ روبینه مدیر انتشارات «کالمن لِوی» از افزایش قیمت کتاب‌هایش از آغاز سال ۲۰۲۳ خبر داده است. این ناشر گفته افزایش قیمت مواد اولیه، این انتشارات را مجبور می‌کند قیمت‌های خود را با شرایط جدید تطبیق دهد و به این منظور قیمت کتاب‌های این ناشر با افزایش یک یا ۲ یورویی روبه‌رو خواهد شد. یک ماه پیش انتشارات برتون نیز چنین تصمیمی را گرفت و آن را اعلام کرد.

ناشران می‌گویند تورم به بخش نشر رحم نمی‌کند و با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه، قیمت تولید کتاب نیز هر روز در حال صعود است. به همین دلیل انشارات کالمن –لوی هم چنین تصمیمی گرفته است.

در یک سال اخیر قیمت خمیر کاغذ تقریباً دو برابر شده و از ۶۰۰ به ۱۱۰۰ یورو در هر تن رسیده است. افزایش قیمت انرژی نیز نقش مهمی در این میان دارد و بسته‌بندی کتاب‌ها در حین حمل‌و‌نقل که باید در کارتن‌های مقوایی انجام شود نیز هزینه دیگری است که در این روند افزایش می‌یابد.

پیش از این در اوایل تابستان انتشارات مستقل برتون چنین تصمیمی را اتخاذ و اعلام کرد کتاب‌های این انتشاراتی با افزایش یک یا ۲ یورویی به فروش می‌رسند.

راه‌حل‌های متفاوتی برای جبران افزایش هزینه‌های تولید کتاب وجود دارد که به گفته مدیر این انتشاراتی یک راه حل دیگر می‌تواند افزایش شمار کتاب‌های چاپ شده باشد تا صعود قیمت کاغذ جبران شود.

ناشران مشهوری چون فلاماریون، فایارد و سویی گفته‌اند تصمیمی برای افزایش قیمت کتاب‌هایشان ندارند و چنین تصمیم در دستور کار آنها جای ندارد، با این حال دست‌اندرکاران صنعت کتاب می‌گویند آنها نیز مجبورند به این تصمیم تن دهند.

اکنون از کتابی که به قیمت ۲۰ یورو فروخته می‌شود، ناشر تنها ۴ یورو دریافت می‌کند و در نتیجه وقتی یک یورو به قیمت کتاب افزوده شود می‌تواند ۲۵ درصد بر درآمد ناشر افزوده شود.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها