سه‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۷
«ژان لوک گدار» درگذشت

ژان لوک گدار چهره مطرح سینما و کارگردان موج نوی سینمای فرانسه در ۹۱ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از رویترز، ژان لوک گدار چهره مطرح سینما و کارگردان موج نوی سینمای فرانسه در ۹۱ سالگی درگذشت.
روزنامه فرانسوی لیبراسیون به نقل از نزدیکان ژان لوک گدار کارگردان فرانسوی-سوییسی خبر درگذشت این کارگردان را امروز سه‌شنبه در ۹۱ سالگی اعلام کرد.
برخی او را تأثیرگذارترین فیلم‌ساز فرانسوی دوران پساجنگ به شمار می‌آورند که با شیوهٔ خود در روایت، تدوین، صداگذاری و فیلم‌برداری، فرم فیلم متحرک را دگرگون کرد. گدار در اوایل کار به عنوان منتقد فیلم در نشریهٔ کایه دو سینما نقدهایی درباره جریان اصلی سینمای فرانسه می‌نوشت و از توجه این جریان به قراردادها و کلیشه‌های پذیرفته شده  فیلمسازی به جای نوآوری و تجربه انتقاد می‌کرد. چندی بعد، او و منتقدان هم‌فکرش  ساخت فیلم‌های خودشان را آغاز کردند و علاوه بر سینمای فرانسه، قراردادهای سنتی هالیوود را نیز به چالش کشیدند. گدار برای نخستین بار برای فیلم بلند از نفس افتاده مورد تحسین جهانی قرارگرفت و این فیلم توانست به استقرار موج نوی فرانسه کمک کند.

این فیلم‌ساز طی دوران فعالیت سینمایی اش موفق شد جوایز معتبری کسب کند که دو خرس نقره‌ای و یک خرس طلای جشنواره برلین، شیر طلا، جایزه هیات داوران و شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز از مهم‌ترین آنها هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها