شنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷
مروری بر کتاب «سیدمحمود طالقانی؛ زندگی و شیوه قرآنی»

در آستانه چهل و سومین سالگرد درگذشت آیت‌الله سیدمحمود طالقانی کتاب «سیدمحمود طالقانی؛ زندگی و شیوه قرآنی» تألیف ابوالفضل خوش‌منش با موضوع بررسی زندگینامه، خط‌فکری و شیوه قرآنی وی از سوی انتشارات سروش معرفی و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در آستانه چهل و سومین سالگرد ارتحال عالم فاضل آیت‌الله سیدمحمود طالقانی کتاب «سیدمحمود طالقانی؛ زندگی و شیوه قرآنی» تألیف ابوالفضل خوش‌منش با موضوع بررسی زندگینامه، خط‌فکری و شیوه قرآنی وی از سوی انتشارات سروش معرفی و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.
 
آیت‌الله «سیدمحمود طالقانی»، اولین امام جمعه تهران و روحانی مبارز و نواندیشی که در شکل‌گیری انقلاب اسلامی سهم مهمی بر عهده داشت، 43 سال پیش در چنین روزی، نوزدهم شهریور سال ۱۳۵۸ هجری شمسی بر اثر سکته قلبی درگذشت.

سیدمحمود علایی‌طالقانی در ۱۳ اسفند ۱۲۸۹ خورشیدی(برابر با روز یکشنبه ۴ ربیع‌الاول ۱۳۲۹ قمری) در خانواده‌ای اهل علم و دارای روحیات انقلابی در روستای گلیرد طالقان استان البرز متولد شد. پدرش ابوالحسن علایی‌طالقانی نخستین استاد وی بود. وی دوران کودکی خود را در زادگاهش سپری کرد تا اینکه هنگامی که هفت ساله بود، پدرش به تهران مهاجرت کرد و در خانه‌ای کوچک در محله قنات‌آباد ساکن شد. محمود طالقانی تحصیلات ابتدایی را در مدرسه ملارضا در میدان امین‌السلطان آغاز کرد و مبانی صرف و نحو و علوم دینی را نزد پدرش سیدابوالحسن طالقانی آموخت. پس‌از آن در مدارس رضویه و فیضیه قم تاسال ۱۳۱۷ تحصیل را تا درجه اجتهاد ادامه داد.

او در مدرسه فیضیه و رضویه قم نزد مدرسین حوزه علمیه قم مانند مرعشی نجفی، محمدتقی اشراقی و میرزا خلیل کمره‌ای تعلیم یافت. سپس در سال ۱۳۱۰ مخفیانه به نجف رفت و در درس سیدابوالحسن اصفهانی و محمدحسین غروی‌اصفهانی (کمپانی) شرکت و از اصفهانی موفق به اجازه‌نامه اجتهاد شد. آیت‌الله سپس به تهران برگشت و دروس خود را در مدرسه فیضیه ادامه داد. وی از عبدالکریم حائری‌یزدی اجازه‌نامه اجتهاد و از شمس‌الدین محمود مرعشی و سیدحسین طباطبایی قمی اجازه نقل حدیث دریافت کرد و در سال ۱۳۱۸ برای تدریس در مدرسه سپهسالار راهی تهران شد.

در آستانه چهل و سومین سالگرد ارتحال عالم فاضل آیت‌الله سیدمحمود طالقانی کتاب «سیدمحمود طالقانی؛ زندگی و شیوه قرآنی» تألیف ابوالفضل خوش‌منش با موضوع بررسی زندگینامه، خط‌فکری و شیوۀ قرآنی وی از سوی انتشارات سروش معرفی و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

کتاب حاضر برداشت‌هایی از زندگی مرحوم آیت‌الله طالقانی و شیوه قرآنی ایشان است. مراد از زندگی طالقانی، صحنه‌های مختلف زندگی وی به عنوان معلم قرآن و مبارزی ناصح و امین و مراد از شیوه قرآنی، شیوه او در تبلیغ و تبیین است.

آیت‌الله سیدمحمود طالقانی، دعوت‌گر بازگشت به قرآن و منادی نظام اندیشگی و فرهنگِ تمدنیِ این کتاب است. او می‌کوشد هنگام گفتن و نوشتن درباره قرآن، با نگاهی عصری، اجتماعی و تمدنی، عموم مردم ایران و جهان را مدنظر داشته باشد و آنها را مخاطب خود بداند. از فحوای سخن او برمی‌آید که هر مسلمانی باید خود را مخاطب قرآن کریم بیابد؛ گویی آیات وحی بر خود او نازل شده است. وی آیات قرآن را تروتازه (غضّاً طریّاً) و خود را مخاطبِ نخست قرآن می‌یابد و می‌کوشد قرآن را همان گونه انعکاس دهد.

چاپ نخست این کتاب در 317 صفحه وزیری، شمارگان 500 نسخه و با قیمت 14 هزار تومان از سوی انتشارات سروش در اختیار علاقه‌مندان به مباحث این حوزه قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها