چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶
بنیاد ایران‌شناسی دارای ظرفیت‌های بالقوه فراوانی است

احمد پاکتچی گفت: بنیاد ایران‌شناسی نهادی یکپارچه است و می‌توان گفت نظیرش وجود ندارد و درعین‌حال مسئولیت سنگینی را به عهده دارد. بنیاد ایران‌شناسی دارای ظرفیت‌های بالقوه فراوانی است که مشتاق هستیم با همکاری تمامی دستگاه‌های متولی دولتی و مردمی، آن‌ها را به بالفعل تبدیل کنیم و این مهم با تعامل و همکاری محقق خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این دیدار که با حضور دکتر محمدحسین رجبی دوانی، رئیس بنیاد ایران‌شناسی؛ دکتر رضا کلهر، مشاور عالی ریاست بنیاد؛ دکتر عباس احمدوند، معاون پژوهشی بنیاد؛ آقای محمد محسن حقیقی مشاور و مدیرکل معاون پژوهشی بنیاد و دکتر احمد پاکتچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو، برگزار شد؛ طرف بر تعاملات بیشتر و همکاری‌های مشترک در زمینه‌های فرهنگی و بین‌المللی تأکید کردند.

رجبی دوانی، رئیس بنیاد ایران‌شناسی، ضمن خوشامدگویی و خیر مقدم به ‌سفیر و نماینده دائم ایران در یونسکو، ابراز کرد: احیای رویکرد بین‌المللی در تعامل و همکاری با مجامع داخلی، منطقه‌ای و جهانی جهت شناخت هرچه بیشتر ایران در سه دوره تاریخی «ایران باستان»، «ایران دوره اسلامی» و «ایرانِ انقلاب اسلامی» از برنامه‌های بنیاد ایران‌شناسی در دوره مسئولیت جدید است.

در این راستا، بنیاد ایران‌شناسی در نظر دارد تا با ایجاد نمایشگاه‌هایی بر مبنای تقسیم‌بندی این سه مقطع تاریخی، دستاوردهای تمدنی، فرهنگی و هنری آن‌ها را به نمایش درآورد. همچنین با دعوت از چهره‌های برجسته علمی در حوزه‌های گوناگون، پایگاه علمی – تحقیقاتیی با مرجعیت و محوریت بنیاد ایران‌شناسی در سطح داخلی و بین‌المللی راه‌اندازی کند.

در ادامه این نشست کلهر با اشاره به تلاش‌های کشورهای غربی در زمینه ایران هراسی گفت: ما درصحنه بین‌الملل، شاهد موج گسترده و جدی ایران هراسی هستیم. یکی از کارهایی که باید در مورد کاهش ذهنیت ایران هراسی و مصون ماندن نظام جمهوری اسلامی انجام شود، معرفی صحیح فرهنگ و تمدن ایران در سطح بین‌المللی است و لازمه آن شناساندن صحیح ایران به مردم، نخبگان و مسئولان است. ما باید نتیجه مطالعات و تحقیقات ایران‌شناسی را با کمک دستگاه‌های متولی در سطح داخلی و بین‌المللی به جهانیان عرضه کنیم تا از جنبه فرهنگی و سیاسی این اتفاق نیز بهره‌مند شویم.

در ادامه پاکتچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو با اشاره به موضوع ایران‌هراسی و نیز ظرفیت‌های بالقوه‌ای که در حوزه فعالیت‌های ایران‌شناسی در ایران و خارج وجود دارد، گفت: حوزه کار ایران‌شناسی بسیار جذاب و دوست‌داشتنی است. بنیاد ایران‌شناسی نهادی یکپارچه است و می‌توان گفت نظیرش وجود ندارد و درعین‌حال مسئولیت سنگینی را به عهده دارد. بنیاد ایران‌شناسی دارای ظرفیت‌های بالقوه فراوانی است که مشتاق هستیم با همکاری تمامی دستگاه‌های متولی دولتی و مردمی، آن‌ها را به بالفعل تبدیل کنیم و این مهم با تعامل و همکاری محقق خواهد شد.

وی افزود: در یونسکو به دلیل نگاه فرهنگی اعضا و آشنایی با تمدن بزرگ ایران، خوشبختانه ایران هراسی به معنای مصطلح آن نداریم ولی فضای عمومی ایران هراسی وجود دارد. متأسفانه ما در معرفی ایران آن‌طور که بایدعمل نکرده‌ایم. خوشبختانه ما به خاطر فرهنگ، تمدن و داشته‌های کشور خودمان بحران هویت نداریم و این موضوع در ما روحیه استغنا به وجود آورده است و این در حالی است که خیلی از کشورها در دنیا به‌شدت از بحران هویت رنج می‌برند. ما باید برای معرفی ایران باستان و ایران امروز تلاش کنیم و امیدوارم این مهم با همکاری سازمان یونسکو و بنیاد ایران‌شناسی تحقق پیدا کند.

در ادامه احمدوند در خصوص اهمیت پژوهش و آموزش در حوزه ایران‌شناسی تأکید کرد: با توجه به این‌که بنیاد ایران‌شناسی یک مؤسسه آموزشی- تحقیقاتی است و در دوره فعالیت جدید با در نظر گرفتن اهمیت این دو رویکرد یعنی آموزش و پژوهش؛ در نظر دارد تا دوره‌های کوتاه‌مدت و بلندمدتی را برای تربیت ایران‌شناسان داخلی و خارجی طراحی و برگزار کند. امیدواریم تا با پیگیری و هم‌افزایی کمیسیون ملی یونسکو -ایران، بتوانیم کرسی‌های آموزشی و پژوهشی را به تصویب سازمان بین‌المللی یونسکو برسانیم و بنیاد ایران‌شناسی را محور تمام پژوهش‌ها و مطالعات حوزه ایران‌شناسی در سراسر جهان قرار دهیم.

در پایان این دیدار مقرر شد تا بنیاد ایران‌شناسی چند سهمیه از بورسیه رشته ایران‌شناسی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری را جهت تحصیل دانشجویان خارجی تخصیص دهد و فرصت‌های مطالعاتی و سفر دانشجویان و پژوهشگران خارجی را فراهم نمایند. همچنین ظرفیت‌های علمی و فرهنگی برای تأسیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در بنیاد ایران‌شناسی بررسی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها