یکشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۸
موسیقی ملل در هرجای دنیا معنی متفاوتی دارد

کتاب «مقدمه‌ای بسیار کوتاه درباره موسیقی ملل» اثر انتشارات «برون سپهر» است که به تازگی به چاپ رسیده‌است و به شرح مقدمه‌ای در مورد موسیقی برای علاقه‌مندان به این هنر می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، حسین نظرعلی: کتاب «مقدمه‌ای بسیار کوتاه درباره موسیقی ملل» اثر انتشارات «برون سپهر» است که به تازگی به چاپ رسیده‌ است و به شرح مقدمه‌ای در مورد موسیقی برای علاقه‌مندان به این هنر می‌پردازد. موسیقی ملل گونه‌ای از موسیقی است که هم بسیار قدیمی است و هم بسیار جدید؛ این کتاب وقایع تاریخ باستان و مدرن را شرح می‌دهد و در گذشته و حال به سر ‌می‌برد. این نوع موسیقی نوعی موسیقی محلی و جهانی به نظر می‌رسد که در بردارنده‌ داستان‌های روزمره و تاریخ اعصار است؛ خصوصی‌ترین بخش‌های زندگی ما را لمس می‌کند و بیانگر متعالی‌ترین صفات وجودی انسان است. موسیقی ملل یک نوع موسیقی متنوع و اصولی است؛ به عنوان یک صدای غیر مستقیم در جریان است و خودش را به بومی بودن اشیائی که صدا می‌دهند ربط می‌دهد و به یکباره میل به مالکیت و انکار آن را ترغیب می‌کند. از همه این طرق است که موسیقی ملل؛ به واسطه قدرتی که در برقراری ارتباط و همچنین به صدا درآوردن تفاوت‌های مشترک میان همه انسان‌ها دارد، به وجود می‌آید.
این به دلیل گستردگی موسیقی ملل است که در هر کجای دنیا که با آن روبرو می‌شویم معانی بسیار زیاد و این‌چنین متفاوتی دارد. این کتاب به دنبال راه‌هایی برای توضیح شرایط پیچیده‌ای که در آن شرایط موسیقی ملل نگاشته شده و فرهنگ‌های جهانی در گذشته و حال بازنگری شده‌اند می‌گردد. راه‌های ممکن زیادی برای تعریف موسیقی ملل با ادعای جهانی بودن رپرتوارهای موسیقی وجود دارد که همه این تناقضات‌اند که در مجموع موضوع کتاب می‌شوند.

فصل اول این کتاب با عنوان «در آغاز...اسطوره و معنا در موسیقی ملل» به اولین رویارویی‌ها با موسیقی ملل، اولین معانی موسیقی جهان، نخستین نوازندگان، لحظات آغاز-دین،سنت، زیباشناسی، چارلز سیگر، متافیزیکدان موسیقی جهان، در جستجوی آغاز‌های معنوی- برخوردهای محبوب با موسیقی جهانی می‌پردازد که از این لحاظ سعی در روشن کردن نحوه پیدایش موسیقی دارد.

فصل دوم این کتاب«غرب و جهان» نام گرفته و دراین فصل از غرب و شکاف بین «خود» و «دیگری»، یوهان گوتفرید هردر و اختراع موسیقی ملل و ضبط انگیزه گلچین پرداخته می‌شود. فصل دوم این کتاب به چگونگی پیدایش موسیقی در غرب می‌پردازد.

فصل‌ سوم «مابین تاریخ و اسطوره» نام نهاده شده و در این فصل می‌خوانیم که چه‌کسی صاحب آینده است؟ کنگره موسیقی عرب 1923 قاهره، میانجیگری قرون وسطی-شمال آفریقا در تاریخ موسیقی جهان، ام‌کلوثوم- ستاره‌ای متولد می‌شود، اسلام و معنای موسیقی، نگاه موسیقی شناسی قومی-رابرت لاخمان در شمال آفریقا، برشیت/درآغاز-حماسه مدیترانه از اسطوره تا تاریخ از دیگر عنواین این فصل است. این فصل بیشتر به تاریخ موسیقی جهان می‌پردازد و به بررسی پیدایش موسیقی در اقصانقاط جهان می‌پردازد.

فصل چهارم این کتاب «موسیقی محلی» تعلق دارد. که در این فصل از موسیقی محلی بین اسطوره و تاریخ، دو داستان محلی جهانی، لیدبلی و ساخت یک موسیقیدان محلی، موسیقی سلتیک، طراح نقشه منطقه‌‌ای موسیقی محلی، بورسیه تحصیلی خانواده لومکس و موسیقی محلی آمریکا، منطقه‌ی پولکا - مکانی برای موسیقی محلی در جهان صحبت به میان می‌آید و نویسنده در این فصل به بررسی موسیقی‌های محلی مورد شناخت خودش،چگونگی پیدایش آنها و سیر و تاثیر جغرافیا بر موسیقی یک محلیت مشخص می‌پردازد.

فصل پنجم این کتاب«موسیقی ملل» نام گرفته است که در این فصل می‌خوانیم: به نام ملت، ناسیونالیسم خوب، ناسیونالیسم بد، خواننده یوروویژن به عنوان صدای REALPOLITIK در زمان واقعی، سرودهای ملی، بورسیه موسیقی بدون مرز، فراتر از سرودهای ملت، سرودهای سوپر، سوپرا و بین‌المللی. در واقع فصل پنجم کتاب بیشتر به هویت و ما هو سرود می‌پردازد و از این نگاه سرود را رصد می‌کند که سرودها یکی از جلوه‌های همگانی و مردمی سرود در طول تاریخ بوده‌اند. 

فصل ششم این کتاب«دیاسپورا» نام دارد که جوامع دور از وطن یا دیاسپورا به پراکندگی، مهاجرت یا آوارگی گروهی از مردم اطلاق می‌شود که دور از خانه و کاشانه اصلی خویش زندگی می‌کنند و در دنیا پراکنده شده‌اند. این واژه ریشه در متون یهودی داشته و به ماجرای خروج یهودیان از بابل اشاره دارد. اما اخیراً معنای این واژه بسط پیدا کرده‌است و به پراکندگی گروهی از مردم اطلاق می‌شود که دارای ریشه مشترکی هستند و از خانه خود رانده شده یا فرار کرده‌اند. نمونه بارز آن ارمنی‌های ترکیه هستند که توسط دولت عثمانی به سمت دیگری رانده شده‌اند. ایجاد جوامع دور از میهن می‌تواند خودخواسته یا ناخواسته باشد. در واقع به بدون مرز شدن موسیقی در دوره‌های جدید‌تر اشاره دارد.
از بخش‌های این فصل برخوردهای مجدد دیاسپوریک،مکان و بی‌مکانی در موسیقی جهان، سازنده وب دیاسپرویک، جایگاه موسیقی در دیاسپورای جنوب آسیا، آبراهام زوی ایدلسون و بنای موسیقی او در دیاسپورای یهودی، طرب-در جستجوی پراکندگی اقیانوس هند است.

فصل هفتم این کتاب را صحبت در مورد«امپراتوری، استعمارزدایی و جهانی شدن موسیقی جهانی» شکل داده است.
موسیقی خیابانی در مرز امپراتوری، شهر جهانی و تاریخ موسیقی جهان، نوازندگان عروسی در کلکته، ضبط و فناوری‌های جهانی شدن، کتاب راهنمای بزرگ-نقشه‌برداری از موسیقی جهان در قرن بیست‌و‌یکم،جشنواره‌های موسیقی جهانی- در وطن در جهان از بخش‌های این فصل هستند. این بخش به سیستماتیک شدن موسیقی در دوره‌های معاصر، به وطن جهان شدن عصر جدید و انتشار موسیقی‌ها در سطح جهان و مخاطب فرامزی می‌پردازد.
  
فصل هشتم و پایانی «موضوعات موسیقی جهان» نام دارد و مولف در این فصل به مادیت موسیقی جهانی،کنترپوان متحرک-سفر جهانی برخورد، نوازندگان جهان اهمیت دارند، صدا اهمیت دارد، میراث فرهنگی ناملموس- اهمیت دادن به موسیقی جهان، اهمیت موسیقی در دنیای در حال تغییر می‌پردازد و به نوعی در این فصل به جزئیات پراهمیت موسیقی و تغییرات جهان فعلی موسیقی می‌پردازد.
​​​​

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها