پنجشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴
مدرسه تابستانه داستان‌نویسی بانوی فرهنگ آغاز به کار کرد

"طرحواره در داستان" سرفصلی نو در آموزش داستان‌نویسی که توسط کانون ادبی بانوی فرهنگ ابداع شد در قالب یک مدرسه داستان نویسی تابستانه تازه تاسیس در حال ارائه است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مدرسه تابستانه داستان کانون ادبی بانوی فرهنگ با حضور اعضای اصلی و فعال این کانون و جمعی از نویسندگان، صبح دیروز چهارشنبه ۹ شهریور در سالن مرحومه صفارزاده افتتاح و آغاز به کار کرد.

این مدرسه تابستانه چهاربخش دارد که در دو روز ۹ و ۱۰ شهریور ماه برگزار می شود.

اولین کلاس این مدرسه تابستانه، طرحواره در داستان که موضوع جدید و سرفصل نویی در حوزه آموزش داستان نویسی است و توسط کانون ادبی بانوی فرهنگ ابداع شده است، با تدریس دکتر ذکی پور متخصص روانشناسی سلامت و مدرس دانشگاه و تسهیل گری معصومه امیرزاده و هدف قوام بخشیدن به داستان، برگزار شد.

معصومه امیرزاده نویسنده، مسئول آموزش کانون بانوی فرهنگ و تسهیل‌گر کلاس طرحواره در داستان با بیان اینکه طرحواره‌ها محصول آموزه‌های سال‌های اولیه زندگی هستند و شکل می‌گیرند، به حرکت خود ادامه می‌دهند و خود را بر تجربیات بعدی زندگی تحمیل می کنند گفت: طرحواره ها دانش ما از خود و جهان هستند و به ما می گویند در جهان چگونه هستیم و جهان چگونه است.
وی افزود: در کلاس طرحواره در داستان، خود ما موضوع طرحواره نیستیم، بلکه شخصیت داستانی موضوع طرحواره است و قصد داریم در خلق شخصیت در داستان از این طرحواره‌ها استفاده کنیم.
امیرزاده به روابط علی و معلولی در داستان اشاره کرد و گفت: طرحواره ها به ما کمک می‌کنند تا روابط علی و معلولی منطقی‌تری در داستان بچینیم.

چیستی داستان دینی با تدریس احمد شاکری، نویسنده، منتقد ادبی و سردبیر فصلنامه قلم دومین کلاس از این مدرسه تابستانه بود.

شاکری با بیان اینکه مرجع بسیاری از جریان بندی‌ها و تقسیم‌بندی‌ها به داستان دینی باز می‌گردد، روی آوردن نویسندگان به این نوع داستان را از نتایج پیروزی انقلاب اسلامی دانست و گفت: مقصود از داستان دینی، مطلق داستان دینی،  داستان‌های منتسب یا هم سو و هم جهت با هر دینی نیست‌.

این منتقد ادبی، فاعل(نویسنده) را از معیارهای ادبیات داستانی دینی خواند و افزود: نویسنده دینی قبل از آنکه نویسنده باشد در مراتبی اعم از تجربه، اندیشه، عاطفه و اخلاقیات دین‌دار و دارای تجربه دینی است.

به گفته وی، نویسنده ادبیات داستان دینی، متعبد، انقلابی و تحول خواه، دارای درک زیبایی شناسانه دینی و واجد معرفت دینی است.

شاکری با اشاره به تنوع مسئله مندان به داستان دینی بیان کرد: نویسندگان، منتقدان، مدرسان داستان، پژوهشگران، ناشران، مدیران و موزعین از مسئله‌مندان به داستان دینی هستند.

وی در پایان علت فاعلی، علت مادی، علت غایی و علت صوری را علل اربعه در ماهیت داستان دینی دانست و گفت: کمیت و کیفیت مولفه‌ها و ارکان دینی در یک داستان می‌تواند مراتب متعددی را برای داستان‌ها رقم بزند.

گفتنی است اولین روز مدرسه تابستانه بانوی فرهنگ با محفل نقد کتاب " شمرون کناردون" داستانی از زندگی جهادگر آسمانی امیرمحمد اژدری نوشته ساراعرفانی به پایان رسید.  
لینک جلسه:
https://www.ibna.ir/fa/naghli/325840/
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها