شنبه ۲۸ دی ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۵
«درون ایران» به روايت عكاس آمريكايي

d; عكاس و نويسنده آمريكايي كه سال گذشته كتابي با عنوان «درون ایران» نوشت،گفت: نطق جرج بوش رييس جمهور آمريكا ترغيبم كرد تا درباره ايران كتاب بنويسم.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، «مارك ادوارد هاريس» فارغ التحصيل رشته تاريخ عكاسي مستند از دانشگاه ايالتي كاليفرنيا، ديروز (جمعه) در گفت‌و گو با شبكه «پرس تي وي» درباره كتاب خود با عنوان «درون ایران» كه يك كتاب تصويري است، گفت: سال 2002 كه بوش در نطق سالانه‌اش درباره «محور شرارت» صحبت كرد، من از اين نوع لفاظي كه هيچ كمكي به حل مشكل ايران، كره شمالي و عراق نمي كرد، خيلي نگران شدم.

وي افزود : در صدد بودم برخي از اين لفاظي‌ها را از واقعيت‌هاي موجود جدا كنم و بعد از نوشتن كتابم با عنوان«درون کره شمالی» تصميم گرفتم بر ايران تمركز كنم، كشوري كه از سال‌ها پيش مي‌خواستم آن را ببينم.

او در پاسخ به اين سوال كه «چه چيزي شما را جذب كرد تا از درون ايران كار تصويري تهيه كنيد»، گفت: من ليسانس تاريخ با گرايش عكاسي مستند دارم، به خاطر همين تاريخ افسانه‌اي و بسيار مستمر ايران براي تجارب شخصي مثل من، خيلي فوق العاده بود.

هاريس تاكنون دوبار و هر دفعه 15 روز در ايران بوده و از شهرهايي مانند تهران، قم، كرمان، يزد، اصفهان، مشهد، همدان، خرمشهر  و همچنین سواحل درياي خزر و جزيره كيش ديدن كرده است.

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به سفرهایش به ایران گفت: هر بار من با میهمان‌نوازی و ادب که مردم ایران به آن مشهور هستند، روبه‌رو شدم. جغرافیا و تنوع نژادی ایران هم مرا شگفت‌زده کرد. من فهرست بلندبالایی از مکان‌هایی که باید از آنها بازدید کنم، داشتم. از نظر عکاسی، شاهچراغ شیراز برای من یک محل رویایی بود. دیوارهای داخلی حرم از تکه‌های بی‌شمار دانه‌های آینه‌ای درست شده بود که نور را به تمام حرم منعکس می‌کرد. مهندسی پل «الله وردی خان» در اصفهان که از 33 پایه قوسی شکل درست شده نیز بسیار با شکوه است.

 هاریس تاکنون از 66 کشور دنیا عکس تهیه کرده که این عکس‌ها در روزنامه‌های مهم  از جمله لس‌أآنجلس تایمز، نیویورک تایمز، لندن تایمز و... منتشر شده است.

کتاب او با عنوان«چهره‌های قرن بیست و یکم: عکاسان چیره‌دست و آثارشان» در سال 1999 برنده جایزه «کتاب عکاسی سال» نیویورک شد. او در سال 2004 نیز به عنوان عکاس برگزیده سال برگزیده شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط