دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴
بازدید معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از کتابخانه مسجد ابوذر

یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت روز جهانی مسجد از کتابخانه مسجد ابوذر بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، به مناسبت «روز جهانی مسجد» یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و علی‌اکبر ابراهیمی، مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک‌‌شنبه (سی‌ام مردادماه 1401) ضمن بازدید از کتابخانه مسجد ابوذر با حجت‌الاسلام و المسلمین رضا مطلبی، تولیت مسجد و حوزه علمیه ابوذر و حجت‌الاسلام محمد مطلبی، مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد ابوذر دیدار و گفت‌و‌گو کردند. در این بازدید جمعی از مدیران و معاونان خانه کتاب و ادبیات ایران  نیز حضور داشتند.
 
در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام و المسلمین رضا مطلبی به پیشینه و زمینه شکل‌گیری مسجد ابوذر اشاره کرد و گفت: درگذشته این مکان سه خانه هشتاد متری بود که ما آن‌را با هدف تاسیس مسجد خریدیم و بعد از تغییراتی آن را راه‌اندازی کردیم. دوست داشتیم حوزه علمیه مسجد ابوذر را بزرگ‌تر کنیم اما تاکنون عملی نشده است. پنج سال از زمان تاسیس حوزه علمیه مسجد ابوذر می‌گذرد و تقریبا هفتاد طلبه از پایه یک تا پنج در اینجا حضور دارند؛ متاسفانه به علت محدودیت فضا امکان پذیرش طلبه بیشتر نداریم.
 
وی افزود: درسال‌های 1359 و 1360 کتابخانه مسجد ابوذر تنها کتابخانه شبانه‌روزی ایران بود که 24 ساعته در دو طبقه مستقل (یک طبقه مخزن کتاب و یک طبقه تجهیزات مطالعه) فعالیت می‌کرد. در آن زمان کتابخانه برای مطالعه جا نداشت و افراد روی زمین می‌نشستند؛ هرچه به آن روزها نگاه می‌کنم آه و حسرت می‌کشم اما امروزه مردم کمتر به کتابخانه مراجعه می‌کنند. در آن دوران ما چهل هزارعنوان کتاب داشتیم. مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تعدادی کتاب برای ما ارسال کردند.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین رضا مطلبی در پایان گفت: همیشه ضرورت کتاب خواندن و مطالعه کردن را به طلبه‌ها گوشزد می‌کنم. امروز تعداد کتاب‌ها زیاد است اما کتابخوان کم داریم. در خانه‌ها کتاب در کتابخانه‌های افراد وجود دارد اما فرصت مطالعه کردن نیست. امیدوارم با قدم مثبت شما وضعیت کتاب و کتابخوانی در کشور تقویت شود و بتوانید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیت خودتان را به خوبی انجام دهید.
 
ضرورت استفاده از ظرفیت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برای ترویج کتاب و کتابخوانی
یاسر احمدوند نیز در سخنانی گفت: حضور و وجود حجت‌الاسلام و المسلمین رضا مطلبی در این مسجد مایه خیر و برکت برای همه است که امیدوارم تداوم و استمرار داشته باشد. امروز به مناسبت روز جهانی مسجد در مسجد ابوذر حاضر شدیم و بر این تاکید داریم که از ظرفیت‌های مساجد برای ترویج کتاب و کتابخوانی و انجام فعالیت‌های فرهنگی استفاده کنیم؛ در این زمینه نیز آمادگی همکاری در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد. نقش کلیدی و موثر ائمه مساجد در معرفی و ترویج کتاب را نباید نادیده بگیرم. کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نیز نقش مهمی در تربیت نیروهای توانمند به‌ویژه جوانان و نوجوان در عرصه فرهنگ و هنر دارند و باید از این سرمایه و ظرفیت عظیم به بهترین نحو استفاده کنیم.
 
ائمه جمعه به مردم کتاب معرفی کنند
علی رمضانی نیز در این بازدید با بیان اینکه سهم کتاب‌های دینی در میزان مطالعه و خرید کتاب از سوی مردم سهم قابل توجهی در کشور است، گفت: در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که اردیبهشت‌ماه سال جاری برگزار شد یک مجموعه داستانی دینی با فاصله بسیار زیاد از کتاب بعدی به‌عنوان پرفروش‌ترین کتاب شناخته شد. در مسجد هنگام تفسیر قرآن اگر کتاب هم معرفی کنید قطعا موثرتر خواهد بود؛ تبلیغ کتاب از سوی گروه‌های مرجع و افراد مورد مراجعه مردم رابطه مستقیمی با خرید و خواندن کتاب دارد. تعدادی از کتاب‌ها از صدا و سیما، فضای مردمی در مساجد و... تبلیغ می‌شوند و این شیوه در پرفروش شدن و شناخته شدن آن کتاب موثر است. ائمه جماعات و جمعه می‌توانند به مردم کتاب معرفی کنند و این روش مورد استقبال قرار خواهد گرفت. امروزه مردم بیش از گذشته در خانه‌های خود کتابخانه‌های شخصی دارند و کتاب می‌خرند.
 
کتابخانه مسجد ابوذر به کتاب‌های تخصصی حوزه نیاز دارد
حجت‌الاسلام و المسلمین محمد مطلبی گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع «بازگشت به مساجد» را مطرح کردند و رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نیز در نماز جمعه آن را تکرار کردند.  ما در سال گذشته به لحاظ فعالیت‌های فرهنگی رتبه دوم در استان تهران و رتبه ششم در کل کشور را کسب کردیم. درگذشته برای جلب توجه جوانان به مطالعه، کتاب‌های حوزه‌های مختلف در این کتابخانه جمع‌آوری شده بود اما امروز به کتاب‌های تخصصی حوزه نیاز داریم.
 
در پایان این دیدار ضمن بازدید از کتابخانه مسجد ابوذر و کتاب‌های اهدایی مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، 251 عنوان کتاب در موضوعات مختلف دینی، ادبیات، کودک و نوجوان، اجتماعی و... از سوی خانه کتاب و ادبیات ایران به این کتابخانه اهدا شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها