یکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸
اهتمام به پویایی «نهضت کتابخوانی» جز ماموریت‌های فرانهادی است

محمد‌مهدی اسماعیلی با اشاره به شبکه منسجم و موثر کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور گفت: باید برای هر استان اطلسی از پراکندگی، ظرفیت‌ها و کمبودهای کتابخانه‌های عمومی تهیه تا با برنامه‌ریزی بهتری نسبت به توسعه و تجهیز آن اقدام شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ عصر شنبه (29 مردادماه) با حضور در همایش مدیران کل کتابخانه‌های عمومی استان‌ها گفت: مصلی‌هایی که از بودجه عمومی برای توسعه و تجهیز استفاده خواهند کرد، موظف به پیش‌بینی احداث بخش‌های فرهنگی چون کتابخانه‌های عمومی در مصلی‌ها هستند؛ زیرا ویژگی ممتاز کتابخانه‌های عمومی نسبت به ساختارهای مشابه، عمومی بودن آن است؛ به این معنا که همه اقشار جامعه با هر سلایق در آن حضور می‌یابند و از امکانات آن بهره‌مند می‌شوند و بر همین اساس همگی باید اهتمام ویژه‌ای نسبت به توسعه و تجهیز کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور داشته باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با ذکر این نکته که مهمترین مولفه تاثیرگذاری نهاد کتابخانه‌های عمومی، نیروی انسانی آن است، گفت: وقتی به استان‌ها سفر می‌کنیم، با نیروهای فعال و علاقه‌مند حوزه کتاب و کتابخوانی مواجه می‌شویم که اتفاقا بخش عمده آنها را بانوان تشکیل می‌دهند. بانوانی که شغل طاقت‌فرسای کتابداری را با صبوری تدبیر می‌کنند و باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند. 

وی ادامه داد: خدا را شاکریم که بدنه کتابخانه‌های عمومی بسیار توانمند و به ترویج فرهنگ کتابخوانی علاقه‌مند است و این توقع ما را از نهاد کتابخانه‌ها افزایش می‌دهد. 

اسماعیلی با با اشاره سفرهای استانی خود گفت: بسیاری از مردم در استان‌ها متقاضی توسعه و تجهیز کتابخانه‌های عمومی هستند. بر همین اساس در سفرهای اخیر بودجه قابل توجهی به توسعه و تجهیز این کتابخانه‌ها اختصاص یافته و امیدواریم برنامه منسجم برای توسعه کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور تدوین شود.

وزیر فرهنگ تاکید کرد: باید برای هر استان اطلسی از پراکندگی، ظرفیت‌ها و کمبودهای کتابخانه‌های عمومی تهیه شود تا پیش از هر سفر استانی مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که معتقدیم گسترش کتابخانه‌های عمومی از مهمترین ابزارهای کاهش آسیب های اجتماعی به شمار می‌رود. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دولت مردمی خود را موظف به تقویت بخش‌های مختلف کتابخانه‌های عمومی می‌داند چرا که برکات فراوانی برای آن متصور هستیم.

اسماعیلی یادآور شد: رسیدگی به زیر ساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری فرهنگ ماموریتی فراوزارتخانه‌ای و فرانهادی است و اهتمام به پویایی «نهضت کتابخوانی» جز ماموریت های فرانهادی محسوب می‌شود.

وی همچنین افزود: دولت مردمی در کنار تلاش برای رفع چالش‌های اقتصادی کشور نسبت به توسعه فرهنگی اهتمام ویژه دارد که یکی از نشانه‌های آن  فعالیت منظم و با برنامه ستاد فرهنگی دولت به ریاست رئیس جمهوری و دبیری وزیر فرهنگ است. 

اسماعیلی به ایجاد ریل‌گذاری جدید در حوزه نهاد کتابخانه‌ها اشاره کرد و افزود: فعالیت تاثیرگذار در نهاد کتابخانه‌ها مستلزم داشتن روحیه جهادی و نگاهی اعتقادی به نهضت «کتابخوانی» است که این مسئله همان تغییر ریل‌گذاری در حوزه فعالیت نهاد کتابخانه‌ها به شمار می‌رود که از یک کار اداری عادی در این حوزه فاصله بگیریم تا در مسیر اعتلای فرهنگی انقلاب اسلامی قدم های استواری برداشته شود.

وزیر فرهنگ در پایان با تاکید بر اهمیت آینده‌پژوهی در فعالیت نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: کتاب و کتابخانه امروز رقبای جدی دارد و باید با علم و آگاهی به استقبال تغییرات این حوزه برویم تا با رفع موانع بتوانیم از ظرفیت مناسب نیروهای انسانی نهاد کتابخانه ها در راستای اعتلای نهضت کتابخوانی بهره مند شویم.

گفتنی است در این همایش که در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد، پس از سخنان وزیر فرهنگ تعدادی از مدیران کل استانی نهاد کتابخانه‌ها به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها