سه‌شنبه ۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹
کتاب «جهاد نظامی بر اساس آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع)» منتشر شد

کتاب «جهاد نظامی بر اساس آموزه های قرآن و اهل بیت(ع)» اثر عباس کوثری در 97 صفحه به چاپ رسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، کتاب «جهاد نظامی بر اساس آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع)» اثر عباس کوثری است که در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در 97 صفحه منتشر شد.

پژوهشکده مذکور تلاش کرده است با پژوهشگران فرهیخته و بهره‌گیری از آموزه‌های نورانی قرآن و اهل بیت(ع) و تدوین فرهنگنامه سبک زندگی، کاربردی‌ترین اطلاعات موضوعات مرتبط با حوزه‌های گوناگون فردی، خانوادگی، اجتماعی و محیط زیست را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.
 
در میان مدخل‌های این فرهنگنامه، بعضی از موضوعات از ویژگی‌های خاص فرهنگی برخوردار است و عموم افراد جامعه به‌صورت گسترده با آن سروکار دارند. از این رو، به منظور ارتقا و تقویت سبک زندگی اسلامی، شایسته است آموزه‌های دینی مربوط به اینگونه موضوعات علاوه بر ارائه در فرهنگنامه، به صورت کتابچه‌های مستقل نیز در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. بر همین اساس، در اثر پیش‌رو شاخصه‌های مربوط به جهاد نظامی در آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع) تهیه می‌شود و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.
 
در این اثر، پس از مفهوم شناسی سبک زندگی اسلامی و مبانی و گستره سبک زندگی و مفهوم‌شناسی، اهمیت و اقسام جهاد تبیین شده است. نویسنده، در ادامه این اثر، ضمن تبیین وجوب جهاد، به افراد معاف از جهاد (افراد غیرمکلف، افراد ناتوان و زنان) اشاره شده و اهداف جهاد (حاکمیت توحید، دفاع، ترویج عدالت، نجات مظلومان) را تشریح کرده است.

سپس، با اشاره به اهمیت ساماندهی و تشکیلات، بایسته‌های قبل از جهاد (آموختن احکام جهاد و آمادگی نظامی) تبیین و مورد تأکید قرار گرفته است. «آداب زمان جهاد» از دیگر مباحث این اثر است که در این راستا دعا و نیایش، عدم استفاده از سلاح سمی، پشتیبانی و غافلگیرنمودن دشمن توصیه شده است.

در این اثر، همچنین، فرماندهی و آداب آن بر اساس آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع) به تفصیل مورد تبیین قرار گرفته و سپس به آداب رویارویی با دشمن پرداخته شده است. نویسنده در پایان این اثر، به «آداب بعد از جهاد بر اساس آموزه های قرآن و اهل بیت(ع)» می‌پردازد که از جمله این آداب می‌توان به مراقبت و هوشمندی، رسیدگی به مجروحان و خانواده شهیدان، رعایت حقوق اسیران(تأمین خوراک و پوشش اسیران و رعایت جایگاه اجتماعی اسیران)، پرهیز از مثله کردن و کثرت یاد خدا و استغفار اشاره کرد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها