یکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱
انتشار 25 اثر عاشورا پژوهی در بنیاد پژوهش‌های اسلامی

بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی تاکنون 25 اثر در حوزه عاشورا‌پژوهی منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در خراسان‌رضوی و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا وطن‌دوست، پژوهشگر این بنیاد در نشست «گزارشی از عاشوراپژوهی در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی» ضمن ارائه گزارشی از مجموعه این آثار، گفت: در مجموع  25 اثر با موضوع عاشوراپژوهی به زبان فارسی و عربی در این مرکز به چاپ رسیده است که ازجمله آن می‌توان به آثاری همچون «امام حسین(ع) در منابع کهن (از قرن اول تا قرن هفتم)» و «رقیه بنت الحسین(ع)» اشاره کرد.

این پژوهشگر به سایر عناوین هم اشاره کرد و گفت: «مقتل‌نامه»، «الصحیح فی البکاء الحسینی»، «لواعج الاشجان فی مقتل الحسین»،«خطبه امام حسین در منی»، «گزارش کربلا»، «دماء العبید فی النهضه الحسینیه»، «ام‌البنین رمز التضحیه و الفداء»، «حرکه النساء فی المسیره‌الحسینیه»، «من مثلی؟»، «پرتوی از مکتب عاشورا»، «خداشناسی در دعای عرفۀ امام حسین(ع)» و... نیز از‌جمله آثاری است که با محوریت عاشورا به همت این مرکز نگاشته شده است.

وی در ادامه  از آثار ترجمه شده بنیاد پژوهش‌های اسلامی با محوریت عاشورا هم یاد کرد و گفت: «برآستان عاشورا» یکی از آثاری است که به زبان عربی نگاشته شده و توسط  محمد تقدمی صابری در 3 جلد ترجمه شده است، این اثر با نگاهی نو به عاشورا، تلاش کرده درس‌ها و آموزه‌های تازه با دریافت‌ها و آگاهی‌هایی ارزشمند را به خوانندگان خود پیشکش کند. همچنین «دانشنامۀ کربلا» نیز در دوجلد تاریخ واره‌ای از واقعه عاشورا با تحلیل پیش‌زمینه‌ها و پیامدهای آن را بیان می‌کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین رضا وطن‌دوست در ادامه به سایر کتاب‌های ترجمه شده این مرکز با محوریت عاشورا‌پژوهی اشاره و «کربلا دیروز، امروز»، «امام حسین و پگاه پیروزی»، «رجوع الرَکب بعد الکَرب»، «روضۀ الاحباب، روایتی داستانی در مقتل امام حسین(ع)»، «ام‌البنین نماد از خودگذشتگی»، «تسبیح کربلا» و«بانوی بزرگ، قرائتی از زندگانی حضرت زینب(س)» را از جمله این آثار ذکر کرد.

این پژوهشگر همچنین خاطر نشان کرد: «جهاد امام سجاد(ع)»، «امام سجاد پیشوای چهارم»، «امام سجاد جمال نیایشگران»، «جلوه اخلاق در نیایش‌های حضرت سجاد»، «زندگانی امام زین‌العابدین»و «بوستان سالکان در شرح صحیفه سرور ساجدان» از دیگر پژوهش‌های این مرکز است که با محوریت امام زین العابدین(ع) و موضوع کربلا به چاپ رسیده  و دراختیار علاقمندان قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها