شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸
دیجیتالی‌سازی محتوا و ایجاد بازارهای نوپدید رسانه‌ای

بازارهای نوپدید رسانه‌ای، دستاورد دیجیتالی‌سازی محتوا هستند که گونه‌های مختلف متن، صوت و تصویر را همگرا و بر بستر اینترنت منتشر ساخته‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بازارهای نوپدید رسانه‌ای، دستاورد دیجیتالی‌سازی محتوا هستند که گونه‌های مختلف متن، صوت و تصویر را همگرا و بر بستر اینترنت منتشر ساخته‌اند. برخلاف رسانه‌های پیشین که چند میلیون مخاطب تنها تعداد انگشت‌شماری کانال تلویزیون، ایستگاه رادیو و عنوان روزنامه در اختیار داشتند، بازارهای نوپدید رسانه‌ای، سبب شدند تا چندصد رسانه در یک زمان (رسانه‌های اجتماعی، وبگاه، فروم‌ها، پلتفرم و متاورس)، در اختیار یک کاربر و مخاطب قرار گیرد. همین موضوع سبب فرسایش پارادایم‌های توده‌ای و گذر دادن سازمان‌ها از پارادایم «پخش گسترده»، به پارادایم «پخش محدود» شد. کتاب «بازارهای نوپدید رسانه‌ای» به این مبحث می‌پردازد.

فصل نخست، به تعریف، چیستی و تحلیل رسانه و مفهوم‌های مهم کسب و کارهای رسانه‌ای و البته بازارهای نوپدید رسانه‌ای می‌پردازد. مفهوم رسانه، مخاطب، محتوا، صنعت رسانه، تاریخچه پیدایش و گسترش صنعت رسانه، سیر تکاملی مدل‌های کسب و کار رسانه، تولید محتوا، و بازارهای نوپدید رسانه‌ای، از جمله محورهای مهم این بخش هستند. فصل نخست می‌کوشد تا با نگاهی به پیشینه و سیر تکاملی رسانه، مخاطب را برای درک و دریافت اینترنت و سرویس‌های ارزش افزوده آن، به عنوان رسانه‌های نوپدید، آماده سازد.

بخش دوم کتاب راهبرد را مورد مطالعه قرار می‌دهد. چینی، پیشبنه و تعریف‌های راهبرد، رویکردهای رایج آن و مدیریت راهبردی در رسانه، از تم‌های این فصل هستند. در ادامه، با نگاهی به بازارهای نوپدید رسانه‌ای و دگرگونی‌های نظام راهبردی و کسب و کار، به ضرورت بازنگری در راهبرد و تدوین راهبردهای نوین در صنعت رسانه، می‌پردازد. در پایان مخاطب در می‌یابد که با گسترش صنعت رسانه و گذر از «پخش گسترده، به «پخش محدوده»، نمی‌توان بر مدل‌ها و راهبردهای پیشین تکیه کرد و بهره گرفتن از مدل‌های مخاطب محور ضروری می‌نماید.

مدل دلتا و پیاده سازی آن در بازارهای نوپدید رسانه‌ای، در فصل سوم پرداخته می‌شوند. بهترین کالا، راه حل جامع مشتری و پایبندسازی به سیستم، سه وجه این مدل هستند که مورد تحلیل قرار می‌گیرند. وجه نخست بر اقتصاد کالا تمرکز دارد. بخش دوم اقتصاد تامین کننده و شریک‌های تجاری را هدف قرار می‌دهد و وجه پایبندسازی بر اقتصاد شبکه‌ای متمرکز می‌شود. پس از این به عملیاتی‌سازی هر یک از سه وجه یاد شده در رسانه‌های نوپدید پرداخته می‌شود.

 فصل پایانی، به معرفی مدل پیشنهادی نگارنده می‌پردازد که به گونه‌ای پیاده‌سازی مدل دلتا در بازارهای نوپدید رسانه‌ای به‌شمار می‌رود. این مدل کسب و کار رسانه‌ای را نه پروژه‌ای امروزی، که پروسه‌ای همیشگی، فردایی و در حال اجرا قلمداد می‌کند.

سه مرحله جذب، اقناع و پایبندسازی، از مهم‌ترین ویژگی‌های مدل پروسه کسب و کار هستند، سهام‌دار و بازیگرهای راهبردی بازارهای نوپدید رسانه‌ای، از دیگر محورهایی است که در این مدل تعریف می‌شوند. در پایان مخاطب در می‌یابد که امروزه، شرکت گوگل به واسطه پلتفرم اندروید و موتور جست‌وجوی قدرتمندش، و همچنین در سال اخیر شرکت متا با مجموعه پلتفرم‌های استراتژیک، به بازیگرهای راهبردی این صنعت (بازارهای نوپدید رسانه‌ای) بدل شده‌اند و موجودیت دیگر رقیب و حتی خرده بازارها را به موجودیت خود وابسته ساخته‌اند. بازخوانی هرم دانش و هرم نیازهای آبراهام مازلو در چارچوب مدل دلتا، از دیگر تم‌های جالب توجه این فصل است.

 پرداختن به دستاوردهای این کتاب، تحلیل مهم‌ترین بخش‌های مدل دلتا و پروسه کسب و کار در عرصه اجرا و بیانی مختصر درباره رویکردهای آینده، از دیگر مطلب‌های مورد بحث در این فصل هستند. کتاب پیش رو، میوه پانزده ماه پژوهش و شش ماه نگارش است. مطلب‌های فصل سوم و چهارم کتاب، برآمده از پژوهشی کیفی و اکتشافی هستند که توسط نگارنده و با محوریت تحليل استراتژیک بازارهای نوپدید رسانه‌ای ایران بر اساس مدل دلتا، انجام شده است.

روش پژوهش باد شده کیفی و ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه‌های نیمه ساخت یافته با خبره‌ها، فعال‌های رسانه‌های و پلتفرم‌های ایرانی، بوده است. همچنین برای تحلیل داده‌ها از روش تحليل محتوای کیفی قیاسی و تحلیل تم استفاده شده است.

نگارنده این کتاب را در گونه خود منبعی کاربردی و ارزشمند می‌داند که هر دو گروه فعال‌ها و مخاطب‌های بازارهای نوپدید رسانه‌ای، می‌توانند از مطلب‌های کاربردی آن بهره‌مند شوند.
گذشته از این، استاد های دانشگاه، پژوهش گرها و دانشجوها از رشته های مختلف (مدیریت رسانه، ارتباطات، و علوم اجتماعی) مطلب‌های نوین و جدیدی در این کتاب خواهند یافت که می‌تواند به میزانی هر چند اندک، بهره‌ای برای دانش رسانه‌ای آن‌ها به همراه داشته باشد. 

کتاب «بازارهای نوپدید رسانه‌ای» اثر امیر مختاری در 385 صفحه و با قیمت 80000 تومان از سوی نشر مختاری روانه بازار نشر شده است.
 


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها