جمعه ۲۷ دی ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۰
«جلوه‌هایی از هنر تصویر‌آفرینی در قرآن» نمایان شد

کتاب «جلوه‌هایی از هنر تصویر‌آفرینی در قرآن» نوشته حمید محمدقاسمی، از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اثر حاضر به یکی از جلوه‌های زیبا و جذاب قرآن‌کریم می‌پردازد که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این جلوه، همان تابلوهای هنری شگرف و نفیسی است که هر یک به روشنی پرده از جمال و جلال خالق این همه زیبایی‌ها برمی‌دارند. 

در بخشی از این کتاب آمده است:«هنر قرآن آن است که با قلم اعجازگر خود به معانی و مفاهیم، روح و حیات بخشیده و بر اندام معانی کسوت حیات می‌پوشاند، به گونه‌ای که معانی انتزاعی و موضوعات معنوی و ذهنی و حالات نفسانی، همه جان می‌گیرند و به حرکت در می‌آیند و صحنه‌هایی سرشار از حرکت و پویایی را پیش روی انسان به نمایش می‌گذارند.» 

در بخش دیگری از این اثر آمده است:«ما در برابر آیات قرآن، خود را با کلماتی خشک و بی‌روح و تعابیری معمولی مواجه نمی‌بینیم، بلکه در حقیقت به جای آن که ما با تعابیر و واژه‌ها سروکار داشته باشیم، در اصل روبه‌روی تصاویری زنده و مجسم ایستاده‌ایم که با ما سخن می‌گویند و با خود موجی از حرکت و نشاط می‌آفرینند و این است رمز جاودانگی قرآن و سرّ تأثیر شگرف آن بر دل‌ها.» 

در این نوشتار، تلاش شده است به جلوه‌هایی از هنر خارق‌العاده قرآن در صحنه پردازی و تجسم بخشیدن مفاهیم و خلق تصاویری زنده و بدیع اشاره شود و نمونه‌هایی از تابلوها و چشم‌اندازهای زیبای آن را در پیش‌روی مشتاقان و شیفتگان این کتاب آسمانی قرار دهد.
 
نويسنده اين اثر، در فصل نخست، ضمن اشاره به تعریف تصویر و جایگاه و اهمیت آن در آشکار کردن معانی، به اقسام تصویرگری در قرآن می‌پردازد و آنگاه مزیت‌های روش تصویرگری را در قرآن بیان مي‌کند. 

وی در فصل دوم، به روش‌های جذاب قرآن در تصویرپردازی صحنه‌ها می پردازد و در این زمینه، هشت روش بدیع قرآن را شرح می‌دهد. 

در آخرین فصل نیز نمونه‌هایی چند از تصاویر هنری قرآن در موضوعاتی مختلف همچون مباحث اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی، تاریخ، روان‌شناسی و پدیده‌های شگفت‌آور جهان خلقت، ارائه مشده است. 

کتاب «جلوه‌هایی از هنر تصویر‌آفرینی در قرآن» در شمارگان 2000 نسخه، 402 صفحه و بهای 60000 ریال راهی بازار کتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط