چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۹
دفتر موسیقی صدا و سیما آیین «نای و نی» را برگزار کرد

آیین موسیقایی «نای و نی» در گرامیداشت ایام سوگواری حضرت سیدالهشدا با حضور شاعران و نی‌نوازان کشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از دفتر شعر و موسیقی سازمان صدا و سیما، مراسم گرامیداشت ۲۰ هنرمند و نی‌نواز ارزنده کشور روز سه‌شنبه (یازدهم مرداد) در سالن کوثر صداوسیما برگزار شد.

در این برنامه که با حضور مشاهیر شعر و موسیقی، محمدعلی بهمنی و حسن ناهید و منوچهر غیور پیش روی مخاطبان قرار گرفت، استادان شعر و موسیقی به اجرای هنر خود پرداختند. این برنامه همزمان از شبکه‌های مختلف رادیویی پخش شد.

در این مراسم شاعرانی از روسیه و تاجیکستان و پاکستان حضور یافتند و ساز نی به عنوان سازی با اصالت معرفی شد.

سیدعلیرضا میرعلی‌نقی درباره اهمیت گفتگوی میان شعر و موسیقی تاکید کرد و گفت: ساز نی همواره با همنوایی شعر فارسی همراه بود و اما به این شکل کمتر مورد توجه قرار گرفته بود.

علیرضا قزوه، مدیر دفتر شعر و موسیقی سازمان صداوسیما، در مقدمه سخنانش در این مراسم گفت: ساز نی همیشه در زندگی ما ایرانیان بوده و در زندگی ما درخشیده است. کسی از ما نیست که با ساز نی انس نداشته باشد.

بوری کریم‌اف، استاد دانشگاه مسکو، که این مراسم را همراهی می‌کرد، گفت: ایران شاهد همنوایی شعر و موسیقی است. دنیا شیفته زبان فارسی است و ما با این زبان در تاجیکستان و در مجامع علمی جهان و نیز در ایران با این زیبایی گفتگو می‌کنیم. بنده خوشحالم که در این برنامه شرکت داشتم.

سید احمد شهریار، شاعری از کشور پاکستان حضور داشت، گفت: سال‌ها ساکن ایران هستم. این اولین بار است با ساز نی شعرخوانی می‌کنم. تجربه جالبی بود. تجلیل و گرامیداشت استاد حسن ناهید و استاد منوچهر غیور بخش دیگری از برنامه «نای و نی» بود.

عبدالجبار کاکایی، مصطفی محدثی خراسانی، مرتضی امیری اسفندقه، علیرضا قزوه، سیداحمد شهریار، شاعر از کشور پاکستان، دکتر بوری کریم‌اف، استاد دانشگاه مسکو، محمدسعید میرزایی، نادر بختیاری، مسعود علوی، علی‌محمد مودب، رضا اسماعیلی، حسین اسرافیلی در همراهی با استاد محمدعلی بهمنی شاعرانی بودند که در مراسم «نای و نی» حضور داشتند.
بوری کریم‌اف در این برنامه به اجرای دو شعر خود پرداخت و آن را به علاقه‌مندان تقدیم کرد که با نی‌نوازی یکی از هنرمندان همراه بود.

برنامه «نای و نی» پس از تجلیل از استادان شعر و موسیقی با رونمایی از کتاب تازه دکتر بوری کریم‌اف، استاد دانشگاه، به پایان رسید.

حسام‌الدین سراج، منوچهر غیور، حسن ناهید، سیدعلیرضا میرعلینقی و محمدعلی بهمنی از جمله هنرمندانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.

امیر سیاوش‌پور، حسین قاسم‌زاده، امیر آزاد، مرتضی صناعی، حسن علی‌تبار، سعید فهیمی، منوچهر قیوم، جمشید قلی‌پور، سیاوش اسدپور و حسین مشکان، نی‌نوازان حاضر در این مراسم بودند که با رخصت از استادها حسن ناهید و استاد منوچهر غیور در همراهی با شاعران کشور و در رثای شهید کربلا به اجرای هنر خود پرداختند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها