دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴
نسخه خطی «کلیات عطار نیشابوری» با یک یادداشت تاریخی به نمایش درآمد

کتابخانه و موزه ملی ملک، نسخه خطی «کلیات عطار نیشابوری» را هم‌زمان با گشایش نمایشگاه «روزگار آقای واقف؛ زندگی و زمانه حاج حسین آقا ملک به روایت اسناد و تصاویر» به نمایش درآورد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی کتابخانه و موزه ملی ملک، وقف‌شده بر آستان قدس رضوی، این نسخه خطی کلیات شیخ فریدالدین ابوحامد محمد عطار نیشابوری در سال 956 قمری، به خط نستعلیق کتابت شده است و به شماره ثبت 5062 در گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک نگهداری می‌شود.

این نسخه مهم خطی از کلیات عطار نیشابوری در کنار اهمیت درون‌مایه ادبی و تاریخی، از دریچه‌ای دیگر ارزش می‌یابد؛ حاج حسین آقا ملک بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک بر آغاز این نسخه یادداشتی نوشته است که چگونگی خرید آن را می‌نمایاند و یک رخداد تاریخی را در ایران معاصر بیان می‌دارد.



در یادداشت حاج حسین آقا ملک بر این نسخه چنین آمده است: «کتاب کلیات عطار را در پانزدهم شهریور ماه هزار و سیصد و بیست شمسی خریدم یعنی پس از دوازده روز که از اولتیماتوم دولتین انگلیس و روس و اشغال شمال ایران از آذربایجان و گیلان و مازندران و خراسان و استرآباد از طرف دولت روس و جنوب ایران از طرف دولت انگلیس برای اخراج آلمانهای مقیم ایران که تمام طرق تهیه پول از املاک برویم مسدود بود و اشکالات فراوان که در خواربار مردم پیدا شده که دو سه روز هیچ نخوردیم و نداشتیم که بخوریم، با اینحال جهت تکمیل کتابخانه خود که وقف و تقدیم بملت ایران کرده‌ام در یکصد تومان که هزار ریال باشد بسختی خریدم و بسیار نسخه مرغوبی است. دارای بیشتر از نسخ مهجور عطار است. قدری نواقص دارد که احتمال میرود در صحافی و وصالی جلو و عقب گذاشته شده باشد. داخل کتابخانه شد. و انا الواثق بالله الغنی حسین بن محمدکاظم ملک‌التجار عفی عنه».

دوستداران فرهنگ و تاریخ برای دیدار این نسخه ارزشمند خطی از کلیات عطار نیشابوری می‌توانند در روزهای شنبه تا پنج‌شنبه از ساعت 8:30 تا 14:45 به کتابخانه و موزه ملی ملک به نشانی «تهران، میدان امام خمینی (ره)، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق)» مراجعه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها