چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۴
حسینیه مجازی «ماه عاشقی» برپا شد

ناصر امین‌زاده رئیس فرهنگسرای اندیشه برنامه‌های این مرکز فرهنگی در ماه محرم را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای اندیشه، ناصر امین‌زاده، مدیر فرهنگی هنری منطقه ۷ و رئیس فرهنگسرای اندیشه ضمن تسلیت ایام شهادت امام حسین علیه‌السلام برنامه‌های فرهنگسرای اندیشه برای اقامه عزا در ماه محرم را تشریح کرد. 

امین‌زاده در مقدمه سخنان خود گفت: پس از دو سال که به دلیل همه‌گیری کرونا امکان برگزاری پرشور مراسمات عزاداری برای سید و سالار شهیدان فراهم نبود، دوباره این فرصت فراهم شده است تا بتوانیم برای اقامه عزای حسینی قدم برداریم و این مراسم را با شکوه هرچه بیشتر برگزار کنیم. البته هنوز هم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی یکی از اصول مهم است که باید از سوی شهروندان رعایت شود. 

وی اضافه کرد: همان‌طور که بارها از سوی بزرگان دینی ما و پیرغلامان اهل بیت اشاره شده است، شور حسینی زمانی معنا پیدا می‌کند که با شعور حسینی آمیخته شود. به عبارت دیگر، برپایی خیمه عزا برای سیدالشهدا زمانی در بهترین وجه خود قرار می‌گیرد که پیوند خورده با معارف حسینی و آموزه‌های والای عاشورایی باشد. به‌گونه‌ای که بتواند فرهنگ تربیت‌کننده عاشورایی را به عموم مردم و به ویژه نسل جوان منتقل کند.  

رئیس فرهنگسرای اندیشه خاطرنشان کرد: برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری، یکی از راه‌هایی است که می‌تواند فرهنگ عاشورایی را در جامعه بسط داده و شعور حسینی را در تک تک اعمال و رفتار آن نهادینه کند. از این روی، مسئولیت و وظیفه دستگاه‌های فرهنگی بسیار سنگین و حساس است. 

امین‌زاده از لزوم توجه به نوجوانان در برگزاری مراسمات عزاداری گفت: نسل جوان و به ویژه نوجوانان مهم‌ترین قشری‌اند که باید در برنامه‌ریزی فرهنگی ما مورد توجه قرار گیرند، به ویژه آنکه این قشر تشنه دریافت معارف عمیق اسلامی بوده و از سویی دیگر، بیش از بقیه گروه‌ها در معرض خطرات و آسیب‌های ناشی از دستگاه رسانه‌ای دشمن هستند. بنابراین به نظر می‌رسد که شاخه مهمی از فعالیت‌های فرهنگی را باید متناسب با این رده سنی طراحی و برنامه‌ریزی کرد. 

وی تاکید کرد: فرهنگسرای اندیشه تلاش دارد برنامه‌های محرمی خود را با محوریت معرفت‌افزایی عاشورایی، نهادینه کردن معارف عمیق زندگی امام حسین در جامعه و توجه ویژه به نوجوانان برگزار کند. این برنامه‌ها در قالب‌های مختلف تدارک دیده شده است که گزارشی از آن ارائه می‌شود. 

وی درباره ویژه برنامه «ماه عاشقی» گفت: حسینیه فرهنگسرای اندیشه در دهه اول محرم به اقامه عزاداری برای سید و سالار شهیدان می‌پردازد. این حسینیه مجازی از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که از آن جمله می‌توان به سخنرانی مذهبی، شعرخوانی و مداحی اشاره کرد. در بخش سخنرانی،‌ گوشه‌هایی از بیانات سخنران برجسته نظیر حجت الاسلام ابو‌ترابی‌فرد، حجت‌الاسلام حسینی قمی و حجت الاسلام ابوالقاسم دولابی انتخاب شده و منتشر می‌شود. 

وی ادامه داد: علاوه براین، سید‌حمیدرضا برقعی، شاعر آیینی برجسته کشور شعرخوانی کرده و مداح و ذاکر اهل بیت، حاج مرتضی طاهری به ذکر مصیبت در سوگ شهادت امام حسین و یارانش می‌پردازد.  

وی درباره برنامه «سایه روشن» گفت: ویدئو کلیپ‌های سایه روشن با موضوع پاسخگویی به شبهات پیرامون قیام امام حسین علیه السلام از سوی فرهنگسرای اندیشه تولید شده و همزمان با ماه محرم در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۷ منتشر می‌شود. این محصول تصویری تلاش دارد به شبهاتی درباره قیام امام حسین که بعضاً مطرح شده و ذهن و فکر جامعه را اسیر انحرافات می‌کند، پاسخی متقن و دقیق مبتنی بر اسناد علمی، تاریخی و مقاتل در دسترس بدهد. استاد رجبی دوانی سخنران اصلی این برنامه است. 

امین‌زاده بیان داشت: هم‌چنین به مناسبت ماه عزای سیدالشهدا مجموعه ویدئو کلیپ‌های «چهل جلوه از ولایت در عاشورا» با حضور دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی از اساتید برجسته تاریخ‌نگار تولید شده است که به مرور در فضای مجازی منتشر می‌شود. این محصول تصویری تلاش دارد ضمن بیان رشادت‌ها و فداکاری‌های یاران امام حسین در صحرای کربلا، تصویر متفاوتی از ولایت‌مداری این اصحاب را بیان کند. 

رئیس فرهنگسرای اندیشه از برپایی برپایی چایخانه حسینی خبر داد و گفت: در دهه اول ماه محرم، چایخانه حسینی داخل بوستان شهید منفردنیاکی (اندیشه) و در مقابل فرهنگسرا برپا می‌شود. این چایخانه آماده ارائه خدمات به عزاداران حسینی است.
 
براساس این گزارش، تولید پادکست‌های محرمی، روزنگار، بازنشر مداحی‌های پرمخاطب و ... از دیگر برنامه‌های فرهنگسرای اندیشه در ماه محرم است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها