یکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴
محافل ادبی باید محل رویش استعدادهای ادبی باشند

همزمان با آغاز ماه محرم و ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) همایش «شعر خوانی حسینی» با حضور جمعی از دبیران محافل ادبی استان در مشهد مقدس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)  در خراسان رضوی، به نقل از  روابط  عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، همایش «شعرخوانی حسینی» همزمان با آغاز ماه محرم و ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) با حضور حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی؛ قاسم رفیعا، دبیر محفل ادبی «رواق ادب» اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان؛ دبیران محافل ادبی استان و مسئولان کتابخانه‌های عمومی مشهد در کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) برگزار شد.

در ابتدا حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع)، گفت: هدف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از تشکیل محافل ادبی در کتابخانه‌های عمومی، شناسایی و جذب استعدادهای ادبی و تقویت و پرورش این استعدادها در مجموعه پیرامون کتابخانه‌های عمومی است. 

وی با اشاره به توجه ویژه امامین همامین به حوزه شعر و ادبیات، اظهار داشت: هر محفل ادبی امروز باید محل رویش و شناسایی دستکم چند ده استعداد ادبی باشد. محافل ادبی باید در کوتاه ترین زمان ممکن این استعدادها را پرورش دهند تا از این میان بتوان حداقل یک نفر را به جامعه ادبیات کشور معرفی کنند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی افزود: دغدغه‌مندی رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) در حوزه فرهنگ و ادبیات، توجه ویژه ایشان به شعر و ادبیات و دیدارهای مستمرشان با شاعران، نویسندگان، طنزپردازان و ... مؤید کار محافل ادبی کتابخانه های عمومی است. 

وی با اشاره به راه‌اندازی محافل ادبی در کلیه کتابخانه‌های عمومی کشور، عنوان کرد: این موضوع باعث ایجاد فضای رقابتی در میان محافل ادبی می شود، اما انتظار می رود خراسان رضوی به واسطه ذخایر و مفاخر ادبی در این خطه و همچنین به یمن و برکت حضور حضرت امام رضا(ع) در مشهد مقدس که تاکید فراوانی بر دانایی و ادبیات داشته اند، سرآمد این محافل ادبی در کشور باشد. 

علی اکبر سبزیان تصریح کرد: امام رضا(ع) در محفلی خطاب به دعبل خزائی می فرمایند« اى دعبل ! براى حسين بن على عليه السّلام مرثيه بگو، تو تا زنده اى ، ياور و ستايشگر مايى، پس تا مى توانى ، از يارى ما كوتاهى مكن» و در ادامه می فرمایند«تو ما را با قلم و شعرت یاری کرده ای». در نتیجه محافل ادبی علاوه بر کشف و پرورش استعدادها می توانند در نقش یاری دهنده اهل بیت(ع) و هم قدم شدن در اجرای گام دوم انقلاب فعالیتهای موثر و مفیدی داشته باشند.  

در ادامه قاسم رفیعا، دبیر محفل ادبی «رواق ادب» اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با بیان اینکه شعر تنها استعدادی است که نیازمند ذوق و سلیقه ذاتی است، گفت: باید در محافل ادبی توجه ویژه ای به استعدادهای کشف شده داشته باشیم، تنها شناسایی و تقدیر از آنان کفایت نمی کند، بلکه باید این استعدادها را پرورش داد و تربیت کرد تا بتوانیم در کالبد ادبیات جامعه روحی تازه و جوان بدمیم. 

وی با بیان اینکه بسیاری از شاعران و نویسندگان مطرح امروز، برخاسته از این قبیل محافل ادبی بوده اند، افزود: محافل ادبی محدود به شعر نیستند بلکه به همه حوزه های ادبیات اعم از قصه گویی، داستان نویسی و ... نیز توجه دارند. یکی دیگر از اهداف ما در محافل ادبی تشویق و ترغیب کودکان و نوجوانان به نوشتن و خواندن است، چرا که بسیاری از استعدادهای ناشناخته را می توان از این طریق شناسایی و پرورش دهیم. 

رفیعا تصریح کرد: در واقع محافل ادبی نقطه اتکای نوجوانان و جوانانی هستند که حرفی برای گفتن در عرصه شعر و ادبیات دارند. این وظیفه ما است تا در حوزه ادبیات که عجین شده با تاریخ و تمدن این سرزمین است، زمینه و بستری مناسب برای معرفی استعدادهای نوظهور به ادبیات و شعر جامعه فراهم سازیم.

به گزارش ایبنا، در پایان هر یک از حاضران جلسه به خوانش اشعاری با محوریت سیره حضرت سیدالشهدا(ع) و واقعه تاسوعا و عاشورا پرداختند. همچنین از اعضای محافل ادبی برتر استان نیز با اهدای لوح تقدیر به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها