سه‌شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳
بهترین سایت‌های خرید کتاب کودک و نوجوان به روایت عمو کتابی

در این یادداشت می‌خواهیم به معرفی بهترین سایت های خرید کتاب کودک و نوجوان بپردازیم و نقاط ضعف و قوت آنها را با یک دیگر بررسی نماییم.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ در این یادداشت می‌خواهیم به معرفی بهترین سایت های خرید کتاب کودک و نوجوان بپردازیم و نقاط ضعف و قوت آنها را با یک دیگر بررسی نماییم. به گزارش خبرنگاری ایبنا و به نقل از مدیر روابط عمومی فروشگاه اینترنتی کتاب کودک و نوجوان عمو کتابی، یکی از پیشرفت‌هایی که در عرصۀ فرهنگ عمومی به‌طور چشمگیری قابل مشاهده است، اهتمام و توجه بیش‌ازپیش والدین به خرید کتاب کودک و نوجوان است. در فقدان آمارهای رسمی در مورد میزان خرید کتاب یا بهترین سایت های خرید کتاب کودک و نوجوان، برخی کارشناسان معتقدند در یک دهۀ اخیر، در سایه فعالیت سایت های آنلاین مانند دیجی کالا، هدهد و عمو کتابی ، خرید کتاب کودک و نوجوان از انواع ناشرهای حوزه کتاب و در تمامی رده بندی های سنی کودکانه و همچنین در انواع موضوعات مختلف مناسب برای کودک، با رشد سالانۀ قابل‌توجهی روبه‌رو بوده و -در صورت صحت این مدعا- اگر کتاب‌خوانی کودکان را یکی از مؤلفه‌های رشد و توسعۀ فرهنگی در نظر بگیریم، این نظرگاه می‌‌تواند نویدبخش باشد.

در این راستا و هم‌پای این اقبال به کتاب کودک و نوجوان، بازار تولید و توزیع کتاب کودک نیز رشدی درخور داشته است. این روزها، ناشران کتاب کودک و نوجوان با الهام از فعالیت‌های مشابه در سایر نقاط دنیا و نیازسنجی از کمبودهای نظام تعلیم و تربیت رسمی، برای هر موضوعی -خواه در قالب تالیف، خواه در قالب ترجمه- اقدام به چاپ و انتشار کتاب می‌کنند. شاید بتوان گفت، آنچه امروز دغدغه است، کمبود کتاب در موضوعات مختلف مرتبط با کودکان نیست، بلکه اکنون کیفیت کتاب‌هاست که محل بحث است.

در عرصۀ توزیع، گذشته از کتابفروشی‌ها که به شکل سنتی به کار توزیع کتاب در سطح شهر مشغولند، این روزها فروشگاه‌های اینترنتی بستری تازه برای دسترسیِ هرچه بیشترِ خانواده‌ها به این نوع محصولات به‌شمار می‌روند که در ادامه به معرفی و بررسی سه تا از آنها میپردازیم.

1- فروشگاه آنلاین خرید کتاب کودک عمو کتابی
سایت عمو کتابی «با عمو کتابی آزمون و خطایی در انتخاب و خرید کتاب در کار نخواهد بود» فعالیت خود را در دهۀ 1390 آغاز کرد. این سایت بخشی از مجموعه بزرگتری است با همین نام که هدف خود را سهولت‌بخشی هرچه بیشتر فرایند خرید کتاب کودک و نوجوان قرار داده است. این تسهیل‌گری هم در فرایند انتخاب کتاب و هم در فرایند ثبت سفارش و خرید کتاب مدنظر است. هم‌چنین این مجموعه با پشتیبانیِ آنلاین فعال و گسترده در شبکه‌های اجتماعی، نظیر اینستاگرام و واتس‌اپ، دسترسی حداکثری خانواده ها در دورترین نقاط ایران را پیش چشم دارد و می‌خواهد به عنوان یکی از بهترین سایت های خرید کتاب کودک و نوجوان ایفای نقش کند.
 
تسهیل‌گری در فرایند انتخاب کتاب در این مجموعه، از رهگذر راهبردهای ذیل ممکن شده است:
پشتیبانی و مشاوره تخصصی دقیق، سریع و در عین حال رایگان و آنلاین در شبکه‌های مجازی اینستاگرم و واتسپ؛
دسته‌بندی و مقوله‌بندی کتاب‌ها و ارائه آن‌ها در صفحۀ اینستاگرام که منجر به راحتی هرچه تمام‌تر انتخاب برای والدین می‌شود؛
ارائه دسته‌بندی‌های دقیق بر اساس سه شاخص سن کودک، ژانر یا قالب اثر و موضوع در سایت؛
ارائه عکس و ویدئوی اختصاصی از محتوا و تصویرگری کتاب‌ها در سایت و نیز در صفحه اینستاگرام عمو کتابی که مزیت خرید حضوری کتاب را برای مخاطب تا حد زیادی فراهم می‌کند.

مهم‌ترین کارکردی که این شگردها به‌ویژه شگرد نخست داشته‌اند، ایجاد ارتباطی کاملا واقعی است. بدین معنا که مجموعه عموکتابی با مخاطب به طور ملموس و واقعی ارتباط دارد، دغدغه والدین را کاملا درک می‌کند و با شکل‌دهی به یک امکان گفت‌وگوی مستمر با خانواده‌ها و بچه‌ها به فهمی ملموس از جدی‌ترین و مهم‌ترین دغدغه‌ها و نیازهای آموزشی تربیتی جامعه حال حاضر ایران می‌رسد. جالب آن است که طیف گسترده‌ای از هم‌وطنان از اقصی نقاط ایران، مخصوصاً مناطق محروم و روستاهای کم‌برخوردار، مخاطب پیگیر این مجموعه هستند. به نظر می‌رسد، این مجموعه در سایۀ امکان دسترسی آزاد به فضای مجازی، برای خود نقشی فعال و مسئولانه در راستای نقش‌آفرینی در توزیع عدالت آموزشی، تعریف کرده است. این مجموعه را از این جهت می‌توان بهترین سایت خرید کتاب کودک و نوجوان دانست.

فرایند ثبت سفارش و خرید کتاب با استفاده از مسیرهای متنوعی که تدارک دیده شده، برای مخاطبین بسیار ساده و در دسترس است. غیر از ثبت سفارش در سایت ، صفحه رسمی عمو کتابی در اینستاگرام و واتسپ هم بعد از مشاوره دقیق و کارشناسانه فرایند ثبت سفارش را در سریع‌ترین و ساده‌ترین شکل ممکن انجام می‌دهد و دغدغه مخاطبانِ ناآشنا با شیوه خرید اینترنتی را کاملا مرتفع می‌‌سازد. از این لحاظ نیز می‌توان گفت در میان بهترین سایت های خرید کتاب کودک و نوجوان، مجموعه عموکتابی عملکردی بسیارخوب و مخاطب‌محور داشته است.
علاوه بر این‌ها مجموعه عمو کتابی سفارشات مخاطبان را از لحظه بسته‌بندی تا رسیدن به مقصد، پیگیری می‌کند و درصورت درخواست مخاطبان، وضعیت مرسوله را به آن‌ها گزارش می‌دهد. مهم‌تر آنکه این مجموعه خود را موظف می‌داند تا در صورت هرگونه نقص مرسوله، محصول ارسالی را با هزینۀ خود مرجوع و جانشین کند. تنوع شیوه‌های ارسال محصول از دیگر امکانات کم‌نظیری است که این مجموعه به مخاطبان خود ارائه می‌کند؛ پست معمولی و ارسال سریع به جای‌جای ایران، پست بین‌المللی به اقصی نقاط جهان و هم‌چنین پیک درون‌‌شهری برای مخاطبان مشهدی، تنوعی کارآمد به نظام توزیع مجموعه عموکتابی داده است.

در نهایت خط مشی بنیادین مجموعه که مبتنی‌بر گزیده‌کاری و گزینش بهترین آثار از بهترین و نام‌آورترین ناشران ادبیات کودک و نوجوان است، می‌تواند به والدین پرمشغله کمک کند تا در این آشفته‌بازار ادبیات کودک و نوجوان با خیالی راحت کتاب مناسب خود را انتخاب کنند.

2- سایت کتاب هدهد
سایت هدهد یکی از پیشگامان این عرصه و از بهترین سایت های خرید کتاب کودک و نوجوان است. این سایت تحت نظارت موسسه فرهنگی‌هنری‌پژوهشیِ تاریخ ادبیات کودکان در دهۀ 1380 به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و هدف خود را دسترسیِ هرچه بیشترِ خانواده‌ها به محصولات فرهنگیِ کودک و نوجوان معرفی کرد. خدماتی که این سایت ارائه می‌دهد، دسته‌بندی کتاب‌ها بر اساس رده‌بندی سنی، ژانر و قالب کتاب‌ها، فروش سایر محصولات فرهنگی از قبیل اسباب‌بازی‌ها و انواع بازی‌های فکری است. این سایت هم‌چنین به ارائه محصولات دیداری و شنیداریِ کودکان و نوجوانان می‌پردازد. علاوه‌بر این‌ها، در این سایت امکانی تعاملی طراحی شده که در صورت تمایل به مخاطب مشاوره می‌دهد. امکان ارسال سراسری به تمام نقاط ایران از دیگر خدماتی است که این سایت ارائه می‌دهد و علاوه بر آن، امکان مشاوره تلفنی هم برای مخاطبان فراهم شده است.

3- سایت دیجی کالا
سایت دیجی‌کالا نیز با وجود این که فروشگاهی عمومی است و در این زمینه به شکل تخصصی فعالیت ندارد، در سهل‌کردن امکان دسترسی به محصولات فرهنگی، به‌‌ویژه کتاب کودک و نوجوان، نقش به‌سزایی ایفا کرده است و در زمرۀ بهترین سایت های کتاب کودک و نوجوان به‌شمار می‌رود. از امتیازات این سایت ، امکان فروش ارزان‌تر کتاب‌هاست. مزیت دیگر این سایت امکان ارسال سریع و مطمئن به سراسر کشور است. هم‌چنین بخش نظرات کاربران این سایت بسیار فعال است و بازخورد خانواده‌ها به‌راحتی قابل ردگیری است.

در میان بهترین سایت های خرید کتاب کودک و نوجوان، به نظر می‌رسد که در حال حاضر، سایت عمو کتابی به آدرس https://amooketabi.ir می‌تواند برای تصاحب عنوان بهترین سایت خرید کتاب کودک و نوجوان، حرف زیادی برای گفتن داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها