دوشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۴
اسناد ۴۰۰ ساله جشن‌های اعیاد قربان و غدیر در حرم مطهر رضوی رونمایی شد

همزمان با دهه امامت و ولایت، از اسناد ۴۰۰ ساله جشن‌های اعیاد قربان و غدیر در حرم‌ مطهر رضوی رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)در خراسان رضوی، محمدهادی زاهدی، مدیر اسناد و مطبوعات، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این مراسم که در تالار کنفرانس کتابخانه مرکزی این آستان مقدس برگزار شد، به تبیین نقش آیین‌ها در حفظ فرهنگ و باورهای مذهبی و ملی پرداخت. 

وی برگزاری آیین‌های مذهبی را از جمله موکدات دین اسلام برشمرد و گفت: ساخت مسجد النبی(ص) در زمان ورود پیامبر به مدینه در واقع ایجاد مکانی برای برگزاری آیین‌های مسلمانان بوده است. 
 
کاظم جهانگیری، کارشناس اطلاع‌رسانی مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز در این مراسم به تبیین چگونگی مراسم جشن اعیاد مذهبی در حرم مطهر رضوی با استناد به اسناد پرداخت. 

وی به جایگاه ویژه اعیاد قربان و غدیر در میان مسلمانان و چگونگی برگزاری جشن‌های این ایام در حرم مطهر رضوی اشاره کرد و گفت:  یکی از نکات قابل توجه در برگزاری مراسم و جشن‌های اعیاد در حرم مطهر رضوی، برگزاری باشکوه مراسم بود که دستورالعمل‌های خاصی را برای آن وضع می‌کردند. 

جهانگیری به معرفی اسناد ارزشمند مدیریت امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی مرتبط با این مراسم پرداخت و افزود: چندین سند مرتبط با برگزاری این مراسم از دوره صفویه به بعد موجود است که قدمتی بیش از 400 سال دارند.

وی این اسناد را که نشان دهنده اهتمام ویژه آستان قدس رضوی به برگزاری این مراسم در حرم مطهر رضوی بوده است را بخشی از مستندات ارزشمند به جای مانده از تشکیلات اداری آستان قدس رضوی عنوان کرد که در حافظه جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

برگزاری مجلس «سلام» از تشریفات معمول در مراسم و جشن های اعیاد است که وی بدان اشاره کرد و آن را نشانی از اهمیت و جایگاه این اعیاد دانست که معمولا ایوان طلا( نادری)، محل برگزاری این مراسم بوده است. 

 جهانگیری ادامه داد: بر مبنای اسناد به جای مانده از برگزاری شیلان (مهمانی) و نحوه آن، هزینه‌های مرتبط و افزایش تعداد مجموعه‌های پذیرایی در ایام اعیاد، این جشن‌ها در حرم مطهر، بسیار مفصل برپا می‌شده و برای برگزاری آن‌ها، نهایت سعی و تلاش به عمل می‌آمده است.

وی، نقش وقف و نذر و درآمدهای موقوفاتی در برپایی این اعیاد را از دیگر نکاتی عنوان کرد که از متن این اسناد استخراج شده‌اند. 

این کارشناس، قدیمی‌ترین اسناد موجود مربوط به عید قربان به دوره شاه عباس اول صفوی و به سال 1016 قمری عنوان کرد که در آن به دادن خلعت به خطیب آستان قدس رضوی و نیز به پیش نماز در این روز اشاره دارد.

جهانگیری، به برگزاری مراسم روز عرفه در حرم مطهر رضوی نیز اشاره کرد و قدیمی‌ترین سند به جای مانده در خصوص برگزاری این مراسم را مربوط به سال 1160 هجری قمری و دوره افشاریه دانست. 

یادآور می‌شود؛ در ادامه این مراسم با حضور مدیران سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از این اسناد رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها