شنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲
دو اثر برجسته روس در بازار کتاب/ «نبوغ» نابوکاف و «زندگی رویایی سوخانوف» گروشین منتشر شدند

رمان‌های «نبوغ» نوشته‌ ولادیمیر نابوکاف با ترجمه‌ بابک شهاب و «زندگی رویایی سوخانوف» به قلم اولگا گروشین با ترجمه مینا صفار از سوی نشر نیماژ منتشر شدند.

به‌ گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط‌ عمومی نشر نیماژ، «نبوغ» آخرین رمانی است که نابوکاف به زبان مادری خود، یعنی روسی نوشته و اوج دستاورد این دوره از زیست این نویسنده‌ در کارنامه ‌ادبی اوست.

«نبوغ» داستان فیودور چردینتسف، شاعر مهاجر فقیر ساکن برلین را روایت می‌کند که در آرزو و چشم‌انتظار شاهکاری است که روزی خواهد نوشت.

نابوکاف در این اثر نوستالژیک با زبانی جذاب، آثار پوشکین، گوگول و دیگر بزرگان ادبیات روس را تداعی می‌کند.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:
«زیبایی زندگی است. آنچه محبوب ماست، زیباست. جلوه‌های مهرآگین زندگی جلوه‌های محبوب ما هستند... از زندگی سخن بگویید، فقط از زندگی و اگر آدم‌ها زندگی انسانی ندارند، چه باک؟ به آنها زیستن بیاموزید. زندگی انسان‌های نمونه و جوامع سامان‌یافته را برایشان نقش کنید.»

‌کتاب «نبوغ» در 448 صفحه و قطع رقعی و با جلد سخت، کاغذ سبک و قیمت 240 هزار تومان عرضه شده است.

«زندگی رویایی سوخانوف» نیز نوشته‌ اولگا گروشین است. این اثر به زیبایی و با بیانی هنرمندانه، خیانت و پیامدهای آن را به تصویر می‌کشد. داستان به‌نرمی از واقعیت به سوررئالیته و از سلامت روان به پارانویا می‌غلتد و مخاطب را به طنزی گزنده و شیطانی مهمان می‌کند.

در یکی از کنایه‌های بی‌شمار این رمان، زندگی خود سوخانوف، منطق کابوس‌وار یکی از نقاشی‌های سالوادور دالی را به خود می‌گیرد؛ جایی‌ که اجسام آشنا استحکام خود را از دست می‌دهند و رویا و واقعیت، توهم و مکاشفه جای یکدیگر را می‌گیرند.

اولگا گروشین در نثری که در آن واحد هم از نظر غنایی و هم روان‌شناختی دقیق است، به‌دنبال گره‌گشایی فروپاشی عاطفی سوخانوف است. سوخانوف در چهارراه تاریخ فردی و سیاسی ایستاده است و توسط نیروهایی فراتر از تخمین و حدس ‌و گمان خودش تا آخرین نفس تعقیب می‌شود.

در‌ حالی ‌که گروشین در به‌تصویر کشیدن خیانت‌های سوخانوف ثابت‌قدم است، رنج‌های وی را هم آشکار می‌کند، تمام آن درد‌ها و ترس‌هایی که باعث شدند، انتخاب‌های سوخانوف در زمان اتخاذ، عاقلانه به نظر برسند.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:
«ما باور داریم که زندگی بدون زیبایی غیرممکن است که ما باید به‌خاطر فرزندانمان به هنری آزاد و تابان دست یابیم، هنری که از آفتاب نور می‌گیرد و با جست‌وجویی خستگی‌ناپذیر پدید می‌آید. ما باور داریم باید ارزش‌های ازلی ‌ابدی را که نسل‌های متمادی ساخته‌اند، برای فرزندانمان حفظ کنیم... هنر ازلی ‌ابدی است چون بر پایه‌ آن چیزی ‌ست که نمی‌توان طردش کرد. هنر کامل است چون یگانه منبعش روح است. هنر آزاد است چون از انگیزش آزاد فطرت به‌وجود می‌آید...»

این کتاب در 586 صفحه و قیمت 240 هزار تومان عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها