چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۶
بازخوانی ماجرای ربوده شدن احمد متوسلیان و 3 دیپلمات ایرانی

کتاب «اطلس لشکر 27 محمد رسول‌الله(ص)» علاوه‌بر شرح تشکیل، عملیات‌ها و ماموریت برون‌مرزی این لشکر، ماجرای بازداشت احمد متوسلیان توسط فالانژها و همچنین احتمال زنده بودن وی را روایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در این کتاب که به قلم حجت شیری اولین‌بار در سال 1397 توسط مرکز اسناد و پژوهش‌های دفاع مقدس تدوین و منتشر شده، گوشه‌ای از حماسه رزمندگان لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) که در عملیات‌های دفاع مقدس به‌صورت یک کارنامه عملیاتی (خلاصه) در قالب متن، نقشه، کالک و عکس و... به رشته تحریر درآمده است.

حجت شیری نویسنده کتاب اطلس لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) توضیح داد: این اثر مجموعه‌ای از جلوه‌های گرافیکی تشکیل‌شده از نمودار، نقشه، تصاویر به علاوه متنی که به آن اضافه شده و یک‌سری اسناد که دست نوشته یا دستوری از یک فرمانده است... حدودا۵۰ درصد از کتاب مشتمل از عکس، نقشه، کالک و نمودار است.

نویسنده کتاب «اطلس لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص)» خاطرنشان کرد: قالب این اطلس یک کارنامه عملیاتی خلاصه است و ۲۳ عملیات به صورت فشرده معرفی شده است. در این اطلس به کلیات عملیات در قالب یک نگاه راهبردی پرداختیم و بعد وارد لشکر شدیم. منابع کتاب اطلس لشکر ۲۷ را از خود مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گرفتیم از جمله دفتر گزارش عملیات، گزینه اسناد، کالک‌های قرارگاه‌ها، لشکر و یگان‌های مختلفی که مرتبط است، به اضافه نوارهایی که راویان در زمان جنگ تحمیلی از جلسات فرماندهان تا فرمانده و جانشین گردان و حتی نیروها و رزمندگان ضبط می‌کردند.

یکی از بخش‌های «اطلس لشکر 27...» به ماجرای ربوده شدن حاج احمد متوسلیان و سه دیپلمات ایرانی به دست شبه‌نظامیان فالانژ وابسته به رژیم صهیونیستی اختصاص دارد. در قسمتی از این بخش می‌خوانیم: «صبح روز دوشنبه 14 تیر 1361 برابر با 4 ژوئیه 1982، با خبری که از محاصره سفارت ایران در لبنان رسید، فرمانده تیپ همراه کاردار سیدمحسن موسوی، یک خبرنگار و راننده عازم لبنان شدند. در این زمان، لبنان درگیر جنگ بود و دولت آن کشور تسلطی بر اوضاع نداشت. دیپلمات‌های ایرانی به دلیل در محاصره بودن بیروت، به ناچار عازم بعلبک شدند اما بنا به ضرورتی که وجود داشت مسیر خود را تغییر دادند و به سمت بیروت رفتند.

این در حالی بود که به جز مسیر طرابلس که در اختیار فالانژها بود بقیه راه‌ها تحت تسلط ارتش رژیم صهیونیستی قرار داشت. از این‌رو دیپلمات‌های ایرانی مسیر طرابلس را برای ورود به بیروت انتخاب کردند، اما خودروی آنان ساعت 12 ظهر همان روز هنگام ورود به بیروت در پست ایست و بازرسی مزدوران حزب فالانژ که «ایست البرباره» نام داشت، به دست فالانژها ربوده شد و هر 4 نفر اسیر شدند. ستاد تیپ 27 تا 24 ساعت از مفقودشدن آنها اطلاعی نداشت و تماس‌شان با بعلبک و بیروت بی‌نتیجه بود تا اینکه فردای آن روز نیروهای گارد حفاظت که با اتومبیل 4 دیپلمات را در زمان ربایش همراهی می‌کردند، ربودن آنان را به نیروهای ایرانی اطلاع دادند. در بهمن 1378 سمیر جعجع که فرماندهی نیروهای فالانژ را هنگام ربودن 4 دیپلمات ایرانی برعهده داشت، برای اولین‌بار اعتراف کرد دیپلمات‌های ایرانی در «ایست البرباره» ربوده شده‌اند ولی بعد در مکانی که وی مدعی بود از آن اطلاعی ندارد، کشته شده‌اند. سردار حسین دهقان وزیر پیشین دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز 3 خرداد 1395 خبر داد یک زندانی یونانی آزاد شده از زندان‌های رژیم صهیونیستی با مراجعه به سفارت ایرانی در یونان ادعا کرده که هر 4 ایرانی را در زندان‌های این رژیم دیده است. طبق این گزارش، احمد متوسلیان و دیپلمات‌های ربوده‌شده ایرانی، زنده و در اسارت رژیم صهیونیستی هستند.»

در دهه اخیر نیز لشکر 27 محمد رسول‌الله(ص) نقش موثری در جبهه مقاومت داشته است؛ این لشکر طی 10 سال اخیر، 34 شهید مدافع حرم را تقدیم کرده است، از جمله شهیدان حسین همدانی، سیدحمید طباطبایی‌مهر، حسن شاطری، سیدحمید تقوی‌فر و... در کتاب «اطلس لشکر 27...» آمده است: «لشکر 27 محمد رسول‌الله(ص) در آموزش و اعزام مدافعان حرم گام‌های موثری برداشت. مدافعان اعزامی از لشکر 27 محمد رسول‌الله(ص) در نبرد با تکفیری‌ها خوش درخشیدند و ضربه‌های سنگینی بر پیکره گروه‌های مختلف تکفیری وارد کردند. لشکر 27 محمد رسول‌الله(ص) با سازماندهی و انسجام نیروهای داوطلب مدافع حرم در طول سال‌های 1394-1397 در مجموع 7 بار اقدام به اعزام مدافعان حرم به سوریه کرد و...»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها