یکشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹
روایت رابینسون کروزوئه‌های امروزی در «خیرگی»

رمان «خیرگی» جدیدترین اثر علیرضا سیف‌الدینی توسط نشر نیماژ منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از روابط‌عمومی نشر نیماژ، علیرضا سیف‌الدینی که با «کتاب خم» برنده‌ی جایزه‌ی بهترین رمان سال‌های ۹۷ و ۹۸ جایزه‌ی ادبی مهرگان شده بود، این‌بار هم با درهم‌آمیزی روایت‌های تاریخی با وقایع امروزی به‌همراه چاشنی طنز و در بستری عاشقانه داستانی شگفت‌آور خلق کرده است. 

«خیرگی» روایتی است به‌ مثابه دوربینی که به‌طور تصادفی به دست دختری به نام پری‌نسا می‌افتد که برای کار و زندگی اولین بار به زادگاهش آمده است. پری‌نسا با همین دوربین، تدریجاً، شاهد چشم‌اندازی می‌شود که زندگی‌اش را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد؛ چشم‌اندازی که در اصل قهوه‌خانه‌ای است که مالکش آن را جزیره می‌نامد. جزیره متعلق به فردی است به نام جان‌لنین و ساکنانی دارد که به آن‌ها «اهالی» می‌گویند. 

اهالی، انسان‌های تنهایی هستند که با نگاهی متحیر به عناصر نامشابه بین درون و بیرون‌خود چشم دوخته‌اند. این، درواقع به معنای رها بودن در اسارت یا، همان‌گونه که در جایی از رمان آمده، «خمیر آویزان» است. 
آن‌ها «رابینسون کروزو»‌هایی هستند که برخلاف او، به میل خود راهی سفر نشده‌اند؛ اما با میل خود پا به «جزیره» گذاشته‌اند: جزیره‌ی جان‌لنین. 

در بخشی از رمان می‌خوانیم:
«آدم‌های سیاست فقط آن بالاها ننشستند. آدم‌های سیاست را توی هر خانه‌ای می‌توانی ببینی، آن هم چه آدم‌هایی. توی خانه یک حرف می‌زنند، بیرون یک حرف دیگر… فکر نکن ادعایی هم ندارند. خیلی هم ادعای‌شان می‌شود، ولی فقط حرف‌های خوب می‌زنند. حرف‌های خوبی که به هیچ دردی نمی‌خورد… می‌دانی چرا؟ چون همان‌هایی‌اند که می‌خواهند با سختی‌های زندگی بجنگند، ولی تنها کاری که می‌کنند، این است که می‌روند کنار یک توپ جنگی اسقاطی می‌ایستند و باهاش عکس یادگاری می‌گیرند… اما کسانی که واقعاً می‌جنگند و همیشه می‌جنگند، اصلاً نمی‌گویند آهای مردم، ما داریم می‌جنگیم. می‌دانی چرا؟ چون این طفلک‌ها زبانِ آن یکی‌ها را ندارند… درد زبان برای آدم نمی‌گذارد… ولی باید کاری کرد که این‌ها هم بتوانند حرف بزنند…» 

«خیرگی» با ۵۲۲ صفحه و قیمت پشت جلد ۱۸۰ هزار تومان در دسترس عموم علاقه‌مندان کتاب قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها