شنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵
انتشار«کتاب کودک دیگر چه … است؟» اثر نیل گیمن

کتاب «کتاب کودک دیگر چه… است!؟» مجموعه‌ای از سخنرانی‌ها و مقالات گیمن است که به تازگی از سوی انتشارات نیستان منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «کتاب کودک دیگر چه… است!؟» مجموعه‌ای از سخنرانی‌ها و مقالات گیمن است که با ترجمه لیدا طرزی در 160 صفحه رقعی توسط انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است.

نیل گِیمِن نویسنده داستان کوتاه، فیلم‌نامه‌نویس، رمان‌نویس، خالق کتاب کمیک، رمان گرافیکی، تئاتر صوتی و فیلم سبک‌های علمی تخیلی و خیال‌پردازی است که در سال‌های گذشته بر فعالیت خود موفق به دریافت جوایز متعددی شامل جایزه هوگو، نبولا و برام استوکر، و همچنین نشان نیوبری شده‌ است.

گیمن در قالب یکی از متفاوت‌ترین نویسندگان عصر حاضر در توییتر طرفداران میلیونی دارد و با ظاهر معمولا مشکی پوش و موهای ژولیده‌اش، به ستارگان موسیقی راک شبیه است. گیمن در میان بسیاری از نوشته‌ها و مقالات و گفت‌وگوهای خود همواره از اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی گفته است و تأکید می‌کند که باید به قصد لذت بردن، کتاب بخوانیم. او حتی کتاب خواندن را راهی برای برقراری ارتباط با مردگان معرفی کرده است.

«گیمن» را همچنین از مهم‌ترین نویسندگان «کالت» معرفی کرده‌اند که هم خارج از قواعد ژانر می‌نویسد و هم طرفدار پر و پا قرص خودش را دارد.

با این همه او در سال‌های گذشته بر فعالیت خود محدود به یک ژانر نبوده و انواع و اقسام داستان اعم از فانتزی، علمی‌تخیلی، اسطوره‌ای و… را نوشته و در کنار آن فیلمنامه‌نویسی، کارگردانی، روزنامه‌نگاری، نوشتن کمیک بوک و ترانه‌سرایی را نیز تجربه کرده است.

کتاب «کتاب کودک دیگر چه… است!؟» مجموعه‌ای از سخنرانی‌ها و مقالات گیمن است که به گفته خود او برخی از آن‌ها بسیار جدی بیان شد و برخی دیگر به تعبیر او سبک‌سرانه است و در این میان مقالاتی نیز هستند که تنها برای این نوشته شده تا مردم و مخاطبانش را وادار به شنیدن حرف‌های خود کند.

مقالات این کتاب را می‌توان در سه بخش تقسیم کرد. بخش نخست مقالاتی است که موضوع آن دغدغه همیشگی نیل گیمن است و در متن آن مخاطب را به کتابخوانی و چرایی آن دعوت کرده و درباره چرایی و چگونگی آن سخن می‌راند. در بخش دوم او به سراغ ژانر وحشت و داستان‌های آن رفته و از چرایی اقبال آن‌ها در زمانه حاضر سخن به میان آورده است. در بخش سوم کتاب؛ اما نقدها و روایت‌های موردی گیمن درباره کتاب‌ها و داستان‌هایی که خوانده است را می‌توان خواند. این کتاب با چنین بخش‌هایی نوعی پرتره از این نویسنده و منتقد عجیب و البته زنده جهان معاصر را پیش روی ما ترسیم می‌کند و مخاطبان او را با تصویری بکر و خوانده نشده از او روبه‌رو می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها