چهارشنبه ۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱
آغاز دیجیتال‌سازی نوارهای کاست و VHS مرکز اسناد کتابخانه مجلس

کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، در فاز نخست قرار است 1500 کاست صوتی و 213 کاست VHS  را تا پایان تیرماه امسال دیجیتال‌سازی کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، پروژه دیجیتال‌سازی نوارهای کاست و VHS آرشیو شنیداری و دیداری مرکز اسناد کتابخانه مجلس در حال انجام است.

 
ندا شهماری، مدیرمرکز اسناد کتابخانه مجلس با اعلام این خبر گفت: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی مطابق با برنامه عملیاتی پش‌بینی شده برای دیجیتال‌سازی منابع اسنادی ازجمله منابع شنیداری و دیداری، پروژه دیجیتال‌سازی نوارهای کاست و VHS موجود در آرشیو شنیداری‌ و دیداری مرکز اسناد را با تأمین بودجه و امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مورد نیاز و با حضور یکی از موسسات برتر در زمینه دیجیتال‌سازی؛ از اسفند‌ماه سال گذشته آغاز کرده است.
 
شهماری گفت: اکنون در آرشیو شنیداری و دیداری مرکز اسناد کتابخانه مجلس بیش از 4000 نوار کاست صوتی و VHS نگهداری می‌شود و با توجه به اهمیت این منابع، لزوم حفاظت از محتوای آن‌ها، همچنین شناسایی و در دسترس قرار دادن این منابع برای مراجعان و پژوهشگران، تبدیل و دیجیتال‌سازی این منابع در دستور کار مرکز اسناد کتابخانه مجلس قرار گرفته است.
 
وی درباره آرشیو شنیداری و دیداری مرکز اسناد کتابخانه مجلس گفت: بخشی از نوارهای کاست، شامل دو مجموعه اهدایی دکتر حسن رهاورد و منابع اهدایی استاد عبدالحسین حائری است که عمده موضوعات آن‌ها شامل مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های کمتر انتشار یافته از شخصیت‌های سیاسی، علمی و فرهنگی، نشست‌ها، بیانیه‌ها، رویدادها و جریانات سیاسی و اجتماعی در بازه زمانی سال‌های 1357 تا1380 است.

 شهماری افزود: بخش دیگری از منابع این مجموعه، شامل نوارهای کاست انتقال یافته از کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی است که عمدتاً شامل مشروح مذاکرات و جلسات کمیسیون‌‌های مختلف مجلس در ادوار هفتم و هشتم است. انتظار می‌رود با توجه به انتقال دوره‌ای بایگانی راکد اسناد مجلس شورای اسلامی به آرشیو اسناد کتابخانه مجلس، این مجموعه نیز به تدریج کامل‌تر شود.

 مدیر مرکز اسناد کتابخانه مجلس درباره ویژگی‌های دیگر این مجموعه گفت:مجموعه‌ای از نوارهای صوتی و تصویری مرتبط با تاریخچه فعالیت‌های کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی نیز در این مجموعه نگهداری می‌شوند که از آن جمله می‌توان به مجموعه آیین‌‌های بزرگداشت حامیان نسخ خطی، همایش‌های تاریخ مجلس، نشست‌ها، نمایشگاه‌ها، مصاحبه‌ها، بازدید شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی داخلی و خارجی اشاره کرد. 

 وی درباره پروژه دیجیتال‌سازی این منابع گفت: در فاز اول پروژه تبدیل و دیجیتال‌سازی نوارهای کاست، 1500 کاست صوتی و 213 کاست VHS تا پایان تیرماه امسال دیجیتال‌سازی خواهند شد و با توجه به پیش‌بینی و تأمین بودجه انجام شده برای ادامه این پروژه، انتظار می‌رود در فاز دوم؛ دیجیتال‌سازی کامل تمامی نوارهای کاست و VHS موجود در آرشیو شنیداری و دیداری مرکز اسناد تا پایان امسال محقق شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها