سه‌شنبه ۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹
عزم جدی وزارت فرهنگ برای بزرگداشت شیخ اشراق

نخستین نشست ستاد گرامیداشت شیخ شهاب الدین سهروردی‌(شیخ اشراق) با حضور محمود شالویی دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل حوزه وزارتی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این نشست محمود شالویی با اشاره به جایگاه عرفانی و فلسفی شیخ اشراق گفت: شهاب‌الدین سهروردی یکی از اندیشمندان و چهره‌های شناخته شده در حوزه حکمت، فلسفه، عرفان و معنویت است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره جدید از فعالیت خود نسبت به تجلیل و تکریم این حکیم فرزانه کشورمان اهتمام بسیار دارد.
 
وی با تاکید بر ضرورت توجه ویژه تمامی دستگاه‌های عضو ستاد بزرگداشت حکیم سهروردی برای بزرگداشت این فیلسوف، ادامه داد: ساخت بنای یادبود وی نیز در دستور کار قرار دارد و گرامیداشت این دانشمند گرانمایه و کم‌نظیر تا پیش از ۸ مرداد سال جاری در شهرهای تهران، زنجان، سهرورد و همچنین کشورهای سوریه و هندوستان براساس یک جدول زمان بندی شده  برگزار خواهد شد.
 
شالویی با اشاره به تجربه موفق بزرگداشت حکیم نظامی شاعر پارسی سرای کشورمان، ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به بزرگداشت شیخ اشراق نیز اهتمام جدی دارد و در تلاش است تا با کمک به ساخت بنایی در شان و جایگاه این اندیشمند جهانی در سهرود زنجان، افزون بر تبدیل شدن منطقه به قطب گردشگری و سیاحتی، زمینه جذب گردشگران علمی و عرفانی را نیز فراهم کند.
 
وی با تاکید بر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی برگزاری بزرگداشت شیخ اشراق را دارد، گفت: بزرگداشت حکیم سهروردی نقش تعیین‌کننده‌ای در آشنایی حکمت و فلسفه و عرفان و معنویت دارد و جزو رسالت‌های فرهنگی ما نیز به شمار می‌آید.
 
مدیرکل حوزه وزارتی در ادامه افزود: برپایی چنین مناسبت‌هایی منجر به پیوند گذشته و آینده و پیوند فرهنگی ایران با جهان با هدف معرفی حکیمان نامدار ایرانی و اسلامی در سراسر جهان می‌شود.
 
وی در ادامه با اشاره به نقش هنر در معرفی بزرگانی چون سهروردی به نسل جوان، ادامه داد: از طریق ظرفیت‌های فرهنگی و هنری مانند نمایش، هنرهای تجسمی، کتاب، فیلم و ...  می‌توان در معرفی این چهره نامدار حکمت و معنویت اهتمام داشت.
 
مشاور وزیر فرهنگ در ادامه بر نقش رایزنان فرهنگی در معرفی این شخصیت گرانقدر جهان اسلام در کشورهای مختلف تاکید کرد.
 
در این نشست نجفقلی حبیبی، عضو موسسه فرهنگی هنری حکمت سهروردی، حسن بلخاری، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، علیرضا اسماعیلی، مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ، مجید زین‌العابدین، مشاور وزیر و مدیرعامل بنیاد فرهنگی و هنری رودکی، علیرضا حبیبی، مدیر شبکه رادیویی فرهنگ، امرالله حسنی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، کاوه خورابه، معاون پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به‌عنوان اعضای اصلی این ستاد حضور داشتند و ضمن بیان برخی اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته، به ارائه نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها