پنجشنبه ۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵
جشنواره تئاتر کودک میزبان رونمایی از 3 کتاب هنر نمایش شد

در حاشیه برگزاری جشنواره تئاتر کودک، سه کتاب «تاریخچه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان» مجموعه نمایشنامه «خیمه شب‌بازی برای کودکان» و کتاب «نمایشنامه‌های محبوب کودکان» رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (اینبا)، در حاشیه برگزاری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، با حضور کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، مسعود ویژه مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، امیر مشهدی عباس دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان و جمعی از هنرمندان با سابقه سه کتاب حوزه نمایش کودک و نوجوان رونمایی شد. 

در این مراسم، از کتاب پژوهشی «تاریخچه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان» به کوشش منوچهر اکبرلو که به بررسی بیست و شش دوره برگزاری این رویداد نمایشی می‌پردازد، کتاب مجموعه نمایشنامه «خیمه شب‌بازی برای کودکان» نوشته بهناز مهدی‌خواه و کتاب «نمایشنامه‌های محبوب کودکان» که گنجینه‌ای از نمایشنامه‌های کلاسیک و معاصر برای کودکان و نوجوان است، با انتخاب و مقدمه‌ کلمن‌ای جنینگز و اوراند هریس با ترجمه حسین فدایی حسین، رونمایی شد.

این رونمایی با حضور چهره‌هایی چون داوود کیانیان، منصور خلج، حسن دادشکر، مریم سعادت، شهرام کرمی، زهرا صبری، محمد عاقبتی، محمد بحرانی، امیر سلطان احمدی، امید بی‌نیاز و... در جمع هنرمندان و علاقمندان حوزه نمایش برگزار شد.

در این مراسم نویسنده کتاب «نمایشنامه‌های محبوب کودکان»، درباره روند ترجمه این اثر توضیح داد و اظهار کرد: این کتاب، مجموعه نمایشنامه‌هایی است که ویژگی خاصی را در بردارد و آن این است که سه نوع نمایشنامه کودک و نوجوان را شامل می‌شود. 

حسین فدایی حسین افزود: در بخشی از این کتاب آثار نمایشنامه‌های حرفه‌ای لحاظ شده که امکان اجرا توسط افراد بزرگسال و حرفه‌ای را داشته و در ادامه نیز نمایشنامه‌هایی برای کودکان و نوجوانان قرار دارد که می‌تواند توسط کودک و نوجوان، اجرا ‌شود و شکل ساده‌تری دارد.

این نویسنده تصریح کرد: بخش نمایشنامه‌های کودکان و نوجوانان، شخصاً برایم جذاب بود زیرا در این عرصه آثار کمتری تاکنون نوشته و ترجمه شده است.

وی یادآور شد: بخش دیگری از این کتاب نیز مربوط به گردآورنده این کتاب یعنی کلمن ای جنینگز و اوراند هریس است و در آن نمایشنامه‌هایی نیز مثال زده شده که توسط بچه‌ها نوشته شده است بنابراین می‌توان گفت که در این کتاب، هر سه شکل نمایش برای کودکان و نوجوان وجود دارد.

فدایی حسین انتشار کتاب در ایام جشنواره را یک رویداد مهم و ارزشمند خواند و گفت: از سال ۸۵ و در دل جشنواره کودک و نوجوان، روند انتشار کتاب‌های تألیفی و ترجمه‌ای نیز آغاز شد و به همت این اقدام امروز بیش از ۴۰ عنوان کتاب به واسطه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان منتشر شده که می‌تواند برای ما و این رویداد بین‌المللی ماندگار و افتخارآفرین باشد.

وی ادامه داد: امیدوارم که این روند در جشنواره‌های آتی نیز تکرار و تداوم یابد، زیرا این کتاب‌ها ماندگارترین اتفاق جشنواره هستند که می‌تواند منجر به شکل‌گیری مجموعه‌ای غنی از کتاب‌های نمایش کودک و نوجوان شود.

نویسنده کتاب «خیمه شب‌بازی برای کودکان» نیز گفت: خوشحالم که بعد از ۲۰ سال تلاش توانستم این کتاب را به چاپ برسانم، زیرا دغدغه من همواره اجرای نمایش‌های خیمه شب‌بازی برای کودکان بوده است.

بهناز مهدی‌خواه افزود: از زمانی که با حمایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان موفق به اجرای نمایش‌های خیمه شب‌بازی برای کودکان شدم، همواره این مسئله دغدغه ذهنی من بود، بنابراین انتشار این کتاب را به فال نیک می‌گیرم و از این اتفاق بسیار خوشحال هستم.

به دلیل عدم حضور منوچهر اکبرلو، مولف کتاب «تاریخچه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان»، مهدی حاجیان دبیر اجرایی بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، به نیابت از مولف کتاب اظهار کرد: جای این کتاب همیشه در عرصه تئاتر کودک و نوجوان خالی بود و باعث افتخار و خرسندی است که امروز این پژوهش ارزشمند با حمایت جشنواره بیست و هفتم و پژوهشگران به سرانجام رسیده است.

وی افزود: این پژوهش در دو مرحله، توسط منوچهر اکبرلو انجام شد تا بتواند یک منبع تحقیقی مناسب برای دانشجویان و علاقه‌مندان به نمایش کودک و نوجوان باشد و امکان بررسی این رویداد کهن و روند شکل‌گیری و رشد آن میسر شود.

دبیر اجرایی بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان ادامه داد: بدیهی است ترجمه این کتاب می‌تواند به آشنایی سایر کشورها با تئاتر کودک و نوجوان کشورمان منجر شود و در این عرصه مؤثر باشد.

در بخش پایانی این مراسم این سه کتاب‌ توسط مدیرکل هنرهای نمایشی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان و چند تن از هنرمندان حاضر در این مراسم رونمایی شد. 

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با دبیری امیر مشهدی‌عباس از یکم تا ششم تیرماه در کهن شهر تاریخی همدان در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها