پنجشنبه ۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹
حجت الاسلام والمسلمین حجت‌الله ساکی درگذشت

حجت الاسلام والمسلمین شیخ حجت‌الله ساکی ملقب به ساکی خرم‌آبادی از روحانیون مبارز قبل از انقلاب و شاگرد امام خمینی(ره)، در سن ۸۲ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در لرستان، حاج شیخ حجت‌الله ساکی‌خرم‌آبادی از مجتهدین و استاد حوزه و دانشگاه و از چهره‌های مبارز مؤثر علیه رژیم پهلوی سال 1319 در خانواده‌ای متدین و مذهبی در خرم‌آباد به دنیا آمد.

وی بعد از اتمام تحصیلات ابتدایی در یکی از دبستان‌های خرم‌آباد، سال 1332 وارد حوزه علمیه کمالیه خرم‌آباد شد و در محضر علما و استادان بزرگواری هم‌چون آیت‌الله العظمی شيخ روح‌الله کمالوند و دیگر علما تا اتمام دوره سطح کسب فیض کرد و برای ادامه تحصیل، سال 1338 به مدرسه فیضیه در قم عزیمت کرد و به تحصیل خارج فقه و اصول مشغول شد.

ایشان در 40 سالگی به درجه اجتهاد نائل شدند و سال 1368 در رشته فقه و اصول دکتری خود را از حوزه علمیه قم اخذ کرد. وی اولین کسی بود که موفق به اخذ مدرک تحصیلی دکترای حوزوی در استان لرستان شد.

در دوران زندگی در قم، خارج از کسوت شاگردی از محضر علمای بزرگی چون آیت‌الله العظمی مرعشی‌نجفی که معمم شدن ایشان نیز توسط این عالم بزرگوار انجام شد، آیت‌الله عظمی اراکی، علامه طباطبایی، علامه جعفری، آیت‌الله العظمی داماد، آیت‌الله العظمی بهاءالدینی و شهید مرتضی مطهری استفاده کرد.

با شروع نهضت امام(ره) ایشان نیز دوشادوش روحانیت و مردم به مبارزه علیه رژیم پهلوی پرداخت و بارها دستگیر و مورد تعقیب ماموران ساواک و شهربانی قرار گرفتند. در نهایت سال 1343 تبعید شدند. در بسیاری از گزارشات ساواک نام ایشان به عنوان اهانت‌کننده به شاه بر منبر و در سخنرانی‌ها، انتقال‌دهنده اعلاميه‌ها و پيام‌هاي امام(ره) از قم به خرم‌آباد، تحریک‌کننده روحانیون برای ابراز مطالبی علیه شاه بر منبر و تحریک مردم به شرکت در تجمعات و راهپيمايي‌ها علیه شاه اشاره شده است.

تاریخی‌ترین تظاهرات مردم خرم‌آباد هم‌زمان با سراسر کشور در روز تاسوعا 1357 شکل گرفت که این تظاهرات پایه‌های حکومت پهلوی را در هم شکست. ساواک در گزارشی ایشان را جزء مهره‌های حساس و نقش سازنده در رهبری تظاهرات و تحریک مردم برای شرکت در تظاهرات روز تاسوعا 1357 در خرم‌آباد دانسته است.

از تألیفات ایشان می‌توان به «رساله توضیح المسائل (فارسی)» «صلاة مسافر ( فارسی – دو جلد)»  «کتاب منهاج فی بیان احکام و مدارک الحج ( عربی)» توحید و خدا شناسی (فارسی) «رساله فی صلاة الجمعة ( عربی)،» «رساله فی الزکاة (عربی)» «رساله ای در خمس (فارسی)» اشاره کرد. 

در پی ارتحال این روحانی پیشکسوت و مبارز نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم‌آباد پیام تسلیتی به شرح ذیل صادر کرد:

«بسم الله الرحمن الرحیم
إذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَه
ارتحال عالم جلیل القدر حضرت حجة الاسلام و المسلمین حاج شیخ حجت اله ساکی (رضوان الله علیه) موجب تأثر و اندوه گردید.

آن روحانی خدمتگزار پس از کسب فیض از علمای بزرگ حوزه های مقدسه علمیه قم و خرم آباد، عمر شریف خود را صرف تبلیغ معارف و احکام اسلامی و آموزه های اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام)، تدریس در حوزه علمیه و دانشگاه و اقامه نماز جماعت و ارشاد و هدایت کرد.

پیروی از امام راحل عظیم‌الشأن و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و همراهی با جامعه روحانیت مبارز در مراحل گوناگون انقلاب اسلامی و بسیج نیروهای رزمنده در دفاع مقدس و حسن اخلاق، تواضع و فروتنی و معاشرت نیکو و پسندیده از اوصاف برجسته آن روحانی پرتلاش بود.
اینجانب رحلت این روحانی شریف و مردمی را به پیشگاه مقدس حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری ( دام ظله العالی )، حوزه علمیه و جامعه روحانیت استان لرستان و مدرسه علمیه کمالیه، فرزندان و خاندان مکرم، و خانواده محترم و همه اقوام، بازماندگان و عموم مردم ولایتمدار استان لرستان، تسلیت عرض می نمایم و برای آن عالم گرانقدر رحمت و علو درجات و برای بازماندگان صبر و شکیبایی درخواست می نمایم.

انتظار می رود عموم مردم متدین و انقلابی شهر خرم آباد در مراسم تشییع و ترحیم آن عالم بزرگوار شرکت نمایند.
"و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته"»

یادآور می‌شود مراسم تشییع آن عالم مبارز و جهادی (پنج‌شنبه دوم تیرماه) ساعت ۹ صبح از حوزه کمالیه خرم آباد به طرف قبرستان خضر خرم‌آباد برگزار شد.

همچنین بزرگداشت آن مرحوم عصر پنج‌شنبه از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در حوزه کمالیه خرم‌آباد برگزار خواهد شد.شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها