چهارشنبه ۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴
بازدید جمعی از استادان زبان و ادبیات فارسی هند از کتابخانه و موزه رضوی

جمعی از استادان زبان و ادبیات فارسی و روسای دانشگاه‌های ممتاز لکهنو، بگلپور و خواجه معین‌الدین چشتی کشور هند، از کتابخانه و موزه مرکزی آستان قدس رضوی بازید کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی، به نقل از آستان نیوز حلیم اختر ابومحمد، رئیس بخش فارسی دانشگاه بگلپور در این بازدید با اشاره به منابع مطالعاتی موجود در این کتابخانه که به 98 زبان زنده دنیا است، وجود چنین مجموعه عظیم فرهنگی را برای هر کشوری لازم و ضروری عنوان کرد. 

وی سنت‌های معماری ایرانی به کار رفته در این مجموعه را بسیار منحصر به فرد دانست و کتابخانه حرم مطهر رضوی را مایه فخر ایران و جهان اسلام برشمرد. 

ابومحمد کتابخانه و موزه رضوی را مکان بسیار مناسبی برای پژوهش خواند که فرصت هرگونه مطالعه دینی با استفاده از کتب معتبر اسلامی فراهم آمده است.
 
وی ادامه داد: این کتابخانه نزد مسلمانان هند مکانی شناخته شده است و بسیاری علاقه دارند که از این مکان دیدن کنند. 

ملک سلیم جاوید، رئیس بخش فارسی دانشگاه جواهرلعل نهرو نیز در این بازدید با اشاره به علاقه گسترده جوانان این کشور به آموزش زبان فارسی، کتابخانه آستان قدس رضوی را مکانی مناسب برای مطالعات متون ادبی فارسی عنوان کرد. 

وی معماری این کتابخانه را منحصر به فرد دانست و گفت: چنین مکان مملو از ظرافت‌های هنر معماری را در هند نمی‌توان یافت. 

سلیم جاوید افزود: در این معماری تمدن و فرهنگ ایرانی نهفته است و استفاده از اشعار فارسی در وصف امام رضا(ع) نشان از ارادت شاعران پارسی به ساحت ائمه معصوم(ع) است.

وی همچنین این مکان را مناسب برای اهل پژوهش از هر ملیتی عنوان کرد و برای پژوهش برروی نسخ خطی با محوریت ادبیات فارسی در این مکان ابراز علاقه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها