چهارشنبه ۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷
کتاب «مناهج الفقهاء» به زبان عربی تجدید چاپ شد

جلدهای اول و دوم کتاب «مناهج الفقهاء فی علم الرجال و دورها فی الفقه» سومین‌بار به زبان عربی تجدید چاپ شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان‌رضوی و به نقل از آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام و المسلمین ربانی بیرجندی؛ عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی نویسنده این کتاب که توسط بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به اهداف و انگیزه انتشار این اثر اشاره و عنوان کرد: این کتاب بر اساس سه مبنای منهج‌شناسی، علم رجال و رابطه علم رجال با فقه نگاشته شده است.
 
وی ابراز کرد: در خصوص علوم مختلف منهج شناسی صورت گرفته است اما تا کنون در حوزه علم رجال این اتفاق رخ نداده بود. از همین رو بنده با آشنایی که در حوزه علم رجال داشتم منهج‌های رجالی را در کتاب «مناهج الفقهاء فی علم الرجال و دورها فی الفقه» بیان کردم و در این اثر به بررسی سبکها و روشهای علم رجال پرداختم.
 
وی با بیان اینکه منهج‌شناسی ما را با تفکرات نویسندگان آشنا می‌کند، تصریح کرد: خوشبختانه در دنیای امروز توجه ویژه‌ای به منهج‌شناسی شده است و محققان و نویسندگان از هر نوشته‌ای به منهج‌نگاری می‌پردازند.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین ربانی بیرجندی خاطر نشان کرد: هر نویسند‌ه‌ای در ابتدای کار نگارش باید از تجربیات سایر نویسندگان و محققان استفاده کند؛ در واقع چیزی نیست که به علم رجال گره نخورده باشد و از همین رور اهداف اصلی نگارش این کتاب ضرورت بررسی علم رجال برای تمامی طالبان علوم اسلامی است.
 
وی افزود: گاهی فضلا و اندیشمندان تلنگرهایی می‌زنند که موجب شکوفایی و رسیدن به  مراحل قوی‌تر و متقن‌تری در تحقیقات و مطالعات شخصیت‌های بزرگ می‌شود و در واقع تمامی کسانی که در علم فقه، حدیث، کلام، تفسیر و... کار می‌کنند از علم رجال بهره‌مند می‌شوند.

عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی در ادامه به روش پژوهش این کتاب را کتابخانه‌ای ذکر کرد و گفت: 30 سال تاریخ فقه و فقها را مطالعه کردم و ضمن بررسی مجموعه مباحث کتابهای فقهی و تفکرات نویسندگان این اثر به سرانجام رسیده است.
 
وی همچنین منابع این کتاب را در دو دسته کتاب‌های رجالی و منابع فقهی تقسیم بندی کرد و گفت: بسیار خرسندم از اینکه اثر حاضر توسط مجموعه‌ای همچون بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی به چاپ رسیده و به دلیل استقبال بالای مخاطبان برای سومین بار تجدید چاپ شده است.
 
این پژوهشگر به برخی از مطالبی که در مقدمه این کتاب آمده است، اشاره و تصریح کرد: در مقدمه این کتاب آمده است، «بعد از دوران غیبت حضرت ولی عصر، دو منهج توثیقی «صدوری» و «سندی» روایات پدید آمده است و عهده دار غربالگری روایات، منهج صدوری بوده است همانند وسائل الشیعه شیخ حر عاملی و و جامع الاحادیث مرحوم بروجردی و.. پیروان منهج سندی نیز، تنها زمانی رویات را معتبر می‌دانند که از سند معتبری برخوردار باشد وکثرت قرائن افاده سند را نخواهد نمود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها