یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۱
دومین جلسه ویژه برنامه «قرار کتاب» برگزار می‌شود

دومین جلسه از ویژه برنامه «قرار کتاب» روز سه‌شنبه ۳۱ خرداد برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتابخوانی به عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم در انتقال فرهنگ به جامعه از جایگاه و اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. کتاب به عنوان یک رسانه پویا که در گذر قرون و اعصار هیچ‌گاه اثرگذاری خود را از دست نداده است، بستری بسیار مهم برای انتقال سینه به سینه آموزه‌ها، تاریخ و مؤلفه‌های فرهنگی از سمت نخبگان جامعه به دیگر اعضای آن است. بنابراین اهمیت مطالعه و کتابخوانی بر کسی پوشیده نیست.

همچنین با مروری بر آموزه‌ها و توصیه‌های پیشینیان، به خوبی می‌توان به اهمیت این عنصر فرهنگی پی برد؛ جایی که بسیاری از فرهیختگان و دانشمندان ایرانی و پیشوایان دینی مسلمان نسبت به ارج نهادن و در متن جامعه قرار دادن کتاب، نکاتی قابل تأمل را بیان کردند. با این حال به نظر می‌رسد که در سال‌های اخیر، این یار مهربان کمتر مورد توجه قرار گرفته و در مقاطعی به حاشیه رانده شده است.

یکی از سوالات مهم در حوزه کتاب و کتابخوانی که ذهن بسیاری از فعالان این عرصه را به خود مشغول کرده این است که چرا کتابخوانی در جامعه هنوز فراگیر نشده است؟ در پاسخ به این پرسش، دلایل متعددی را می‌توان یادآور شد، اما ۲-۳ نکته از اهمیت بیشتری برخوردار است.

به گفته جمعی از کارشناسان، یکی از دلایل این موضوع دور بودن جامعه از کتاب‌های مفید و سودمندی است که همه ساله از سوی نویسندگان برجسته کشور در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر، یکی از راه‌های تشویق به کتابخوانی، معرفی کتاب‌های خوب به کتابخوان‌ها و فرهنگ‌سازی در این زمینه است، در دسترس نبودن کتاب و هزینه‌های بالای آن به عنوان عامل دیگر دوری جامعه از کتاب برشمرده می‌شود.

فرهنگسرای اندیشه در جدیدترین برنامه خود با عنوان «قرار کتاب» فضایی برای کتابخوانی ایجاد کرده و بهترین آثار منتشر شده را به کتاب‌خوان‌ها معرفی کند. این مرکز فرهنگی هنری، بر اساس مأموریت کاری خود با هدف بهره‌مندی از ظرفیت‌های ادبی در جهت تعالی ذائقه هنری شهروندان این پاتوق فرهنگی را افتتاح کرده است.

در این برنامه طی نشستی با حضور عموم مخاطبان و نویسنده کتاب، یک اثر شاخص در حوزه‌های مختلف داستان کوتاه، رمان، تاریخ شفاهی، خاطره‌نگاری و … به صورت کامل معرفی می‌شود.

در معرفی این ویژه برنامه آمده است:

«این روزها کتاب کم نیست، همانطور که نویسنده کم نیست؛ یکی از رسالت‌های مهم متولیان امر کتاب و کتابخوانی، فراهم کردن شرایط برای آشنایی مخاطبان با کتاب‌ها و نویسندگانی است که شناختن آنها می‌تواند دریچه‌ای به یک دنیای تازه باشد.»

دومین جلسه از ویژه برنامه «قرار کتاب» روز سه‌شنبه همین هفته (۳۱ خردادماه) از ساعت ۱۶ در سالن اجتماعات فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود و کتاب «مواد لازمش به مقدار کافی» نوشته سیدمحمدحسین حسینی در نشر ایجاز معرفی، در این جلسه نقد و بررسی می‌شود. علاوه بر نویسنده کتاب، حسین مسعودی آشتیانی نیز به عنوان مجری کارشناس در این برنامه حضور دارد.

کتاب «مواد لازمش به مقدار کافی» نگاهی نوین به آموزش داستان‌نویسی داشته و ماحصل تجربیات نویسنده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها