شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۱
جلد اول کتاب «دروس فقهی (کتاب الحجر)» منتشر شد

جلد اول کتاب «دروس فقهی (کتاب الحجر)» به قلم سیدمحسن مرتضوی به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی مؤسسه بوستان کتاب، جلد اول کتاب «دروس فقهی (کتاب الحجر)» برگرفته از درس‌های آیت‌الله سیدحسن مرتضوی و به قلم سیدمحسن مرتضوی به همت مؤسسه بوستان کتاب در 424 صفحه منتشر شد.

 این اثر برگرفته از مجموعه درس های خارج فقه آیت الله سید حسن مرتضوی است که به صورت موضوعی و گزینشی از مجموعه تقریرات معظم له در بیش از چهار دهه تدریس مستمر در حوزه علمیه خراسان سامانه یافته و تدوین شده است.

جلد اول این مجموعه به موضوعات مهم و پرکاربرد کتاب الحجر همچون بلوغ دختران، ولایت بر طفل، محجوریت سفیه، محجوریت مفلس اختصاص دارد که در سال های 1382 تا 1384 شمسی بر مبنای متن «تحریر الوسیله» امام خمینی(ره) تدریس شده است. 

در ابتدای این اثر، پس از بیان مقدمه، «بلوغ دختران» در سه فصل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است که عناوین این فصول عبارتند از: بررسی اقوال درباره سن بلوغ دختران، بررسی ادلّه نظر به بلوغ دختران در نُه سالگی، بررسی موانع تحقق بلوغ در نُه سالگی.

نویسنده در ادامه به «ولایت بر طفل» پرداخته است که در این میان، در چهار فصل به موضوعات ولایت أب و جد، ولایت وصی، ولایت حاکم، و ولایت عدول مؤمنین اشاره دارد. 
«محجوریت سفیه در اسلام» عنوان سومین مطلب اثر مذکور است که ولایت سفیه، مسائل فروعات فقهیِ مرتبط با محجوریت سفیه، و همچنین حکم بیع اختباری در سه فصل بررسی شده است.

سپس، «محجوریت مُفلِس» عنوان مبحث بعدی این اثر است که در دو فصل معنای لغوی و اصطلاحی مفلس و 21 مسأله درباره محجوریت مفلس تبیین شده است. 

علاقه‌مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی www.bustaneketab.ir مراجعه کنند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها