چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴
«از قلم تا قناسه»؛ مروری بر نقش فرهنگیان قزوین در دفاع مقدس

کتاب «از قلم تا قناسه» به موضوع نقش فرهنگیان قزوین در دفاع مقدس می‌پردازد و در هر فصل هم به طور خلاصه با تنی چند از معلمان رزمنده قزوینی مصاحبه شده و خاطرات آن‌ها بر روی کاغذ آمده و سعی شده تصویری به نسبت کامل از نقش‌های مختلف فرهنگیان چه در جبهه‌ها و چه در پشت جبهه ارائه شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «از قلم تا قناسه» نقش فرهنگیان قزوین در دفاع مقدس، توسط ابوالحسن کبیری و زهرا عبداللهی به رشته تحریر درآمده و انتشارات مرز و بوم در سال ۱۴۰۰ با همکاری کنگره‌ی ۳۰۰۰ شهید استان قزوین آن را به زیور طبع آراسته است.

کتاب «از قلم تا قناسه» ذیل سرفصل موضوعی «نقش استان‌ها در جنگ» منتشر شده و تلاشی است تا بخش‌های نادیده و ناگفته‌ی جنگ در خصوص اقدامات اقشار مختلف پرداخته شود و این‌بار قرعه به نام قشر بسیار مهم و تاثیرگذار «فرهنگیان» به میان آمده است.

درباره این کتاب محسن جلیلوند، کارشناس ارشد علوم سیاسی و کارشناس نهاد کتابخانه‌های عمومی قزوین به تازگی یادداشتی را در فضای رسانه‌ای منتشر کرده که در ادامه بخش‌هایی از آن را از نظر می‌گذرانید: 

عناوین بخش‌های مختلف این کتاب عبارت‌اند از «نحوه اعزام فرهنگیان به جبهه»، «نقش فرهنگیان در تبلیغ و ایجاد انگیزه برای حضور دانش‌آموز در جبهه‌های جنگ»، «نقش‌ و وظایف فرهنگیان در جبهه‌ها» که کمک حال آموزش‌های نظامی، دینی و تربیتی بوده‌اند و همچنین نقش مهم این قشر در «امور پشتیبانی و تدارکات در پشت جبهه‌ها» و دمیدن «روحیه‌ی ایثار و فداکاری» در جامعه از مواردی است که مؤلفان بر روی آن مکث کرده و به خاطره‌نگاری پرداخته‌اند.

در بخش کوتاهی از کتاب هم به نقش بانوان فرهنگی در پشتیبانی از جبهه‌های جنگ پرداخته شده و از مواردی چون جمع‌آوری کمک‌های مالی و آماده کردن پوشاک و خوراک مختص رزمندگان سخن رفته است.

در هر فصل هم به طور خلاصه با تنی چند از معلمان رزمنده قزوینی مصاحبه شده و خاطرات آن‌ها بر روی کاغذ آمده و سعی شده تصویری به نسبت کامل از نقش‌های مختلف فرهنگیان چه در جبهه‌ها و چه در پشت جبهه ارائه شود.

در بخش‌های پایانی کتاب هم به مشخصات ۵۵ تن از شهدای فرهنگی استان قزوین پرداخته شده و خلاصه‌ای از زندگی‌نامه و وصیت‌نامه‌ی این عزیزان درج شده است که تفسیر و تحلیل این بخش‌ها هم راهگشای درک روحیات مردم در سال‌های دهه شصت است.

به عنوان نمونه آشنایی با بخشی از وصیت‌نامه‌ی شهدای فرهنگی چند نکته مهم را به مخاطب القا می‌کند. رزمندگان به صورت تمام‌عیار ذوب در فرهنگ دینی و انقلابی بوده و خواهان مبارزه با نفسانیات و تجملات بودند و دغدغه آن‌ها، دغدغه فقهی و حلال و حرام الهی است.

آرمان مبارزه با استکبار ازجمله ایستادگی در برابر آمریکا و اسرائیل هم به صورت پر تعداد، تکرار شده است و در کل رد پای سخنان، بیانات و آرمان‌های امام خمینی (ره)، در سطر به سطر این وصیت‌نامه‌ها به خوبی عیان است.

در بخش پایانی کتاب هم با جمع آوری سخنانی از حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری سعی شده به نقش مهم فرهنگیان در جامعه اشاره شود. اینکه از منظر امام خمینی (ره) معلم می‌تواند مملکتی را به حرکت در بیاورد و موجب رشد معنویت و مادیت شود.

در بخش‌هایی از کتاب و از خلال خاطرات فرهنگیان به درونیات آن‌ها هم اشاره شده است. به طور مثال موضوع رویای صادقه و خواب‌های الهام‌گونه در خاطرات آمده است که نقش مهمی در انگیزه بخشی حضور در جبهه‌ها و کسب فیض شهادت داشته اشت.

همان طور که ذکر شد قالب کتاب، به شیوه گزارش‌گونه است تا از خلال خاطرات فرهنگیان تصویری به نسبت جامع از نقش فرهنگیان در زمان جنگ ارائه شود.

هر چند به دلیل عدم همکاری برخی از فرهنگیان در ثبت و ضبط خاطرات؛ مصاحبه‌ها محدود به تعداد خاصی شده و این مهم شمولیت‌گرایی کتاب را کاهش می‌دهد اما برای آشنایی اولیه با خدمات این قشر در دوران دفاع مقدس؛ با کتابی سر و شکلدار و آموزنده روبه‌رو هستیم.

کتاب «از قلم تا قناسه» نقش فرهنگیان قزوین در دفاع مقدس، توسط ابوالحسن کبیری و زهرا عبداللهی به رشته تحریر درآمده و انتشارات مرز و بوم در سال ۱۴۰۰ با همکاری کنگره‌ی ۳۰۰۰ شهید استان قزوین آن را به زیور طبع آراسته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها